„Acuz Executivul de crima cu premeditare impotriva economiei” – Guvernul scumpeste benzina pentru a acoperi o gara de un miliard de lei din buget

pagina verde

Guvernul vrea sa faca rost de 1 miliard de lei pana la finalul acestui an, majorand accizele la carburanti, incepand cu 1 septembrie. Astfel, printr-un proiect de ordonanta de modificare a Codului Fiscal, se propune revenirea la nivelul accizelor din 2016. Documentul sustine ca nivelurile actuale ale accizelor practicate in Romania sunt foarte aproape de limita minima prevazuta de legislatia Uniunii Europene.

Guvernul explica faptul ca nivelul incasarilor a scazut considerabil in primul semestru al anului in curs dupa eliminarea supraccizei, dar si reducerii TVA, masuri de altfel promise de PSD in campania electorala, arata Mediafax.

Mai exact, actul normativ prevede majorarea taxelor pentru carburanti. Astfel, pana la finalul anului, se propune ca acciza la benzina cu plumb sa fie 3.022,43 lei/tona, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri, fata de momentul prezent in care valoarea acesteia este de 2.530 lei/tona si 1.948,23/1,000 de litri.

In cazul benzinei fara plumb, acciza ar urma sa fie, de la 1 septembrie, de 2.643,39 lei/tona, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri. In prezent, taxele sunt de 2.151,13 de lei/tona si 1.656,36 de lei/1.000 de litri. Astfel, majorarea se va face cu 22,8%.

In cazul motoriniei, acciza va creste cu 24,9 si va fi de 2.245,11 lei/tona, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri. Valoarea actuala este de 1.796,53 de lei/tona, respectiv 1.518,04 de lei/1.000 de litri.

Din calculele Guvernului, pana la finalul anului, din aceasta majorare, la bugetul de stat ar intra 1,141 de miliarde lei.

In expunerea de motive la proiectul de ordonanta, Ministerul Finantelor sustine ca masura este luata pentru mentinerea preturilor produselor petroliere competitive in regiune.

„Pentru benzina si motorina, nivelurile actuale ale accizelor practicate in Romania, raportat la cursul leu/euro publicat in prima zi lucratoare din luna octombrie 2016 sunt foarte aproape de limita minima prevazuta de legislatia Uniunii Europene. Astfel, in situatia in care cursul leu/euro publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene ar depasi valoarea de 4,62 lei/euro, nivelurile actuale ale accizelor practicate in Romania pentru benzina si motorina ar deveni inferioare nivelurilor minime ale accizelor prevazute de legislatia Uniunii Europene pentru aceste produse accizabile. Din analiza comparativa a incasarilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, fata de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul ca in primul semestru al anului 2017, incasarile din accize aferente produselor energetice au scazut cu 767.633.796,55 lei”, se arata in expunerea de motive.

Ministerul de Finante precizeaza ca desi in semestrul I al anului 2017 consumul de motorina a crescut fata de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzina fara plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, incasarile au scazut cu 634.348.226,27 lei, respectiv 223.661.683,68 lei, motivele principale fiind scaderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevazut pentru motorina, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevazut pentru benzina fara plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum si scaderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adaugata.

„Astfel, Romania a ajuns in iulie 2017 sa inregistreze cel mai mic pret al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeana (0,997 euro pe litru cu taxe) si al treilea cel mai mic pret pentru motorina (0,977 euro pe litru cu taxe), dupa Luxemburg (0,955 euro pe litru) si Bulgaria (0,961 euro/litru). Daca Romania are cel mai mic pret din Uniunea Europeana al benzinei cu taxe, cand vine vorba de pretul benzinei fara taxe Romania este pe locul 15 in Uniunea Europeana cu un cost al benzinei mult peste tari producatoare de petrol precum Marea Britanie si Olanda, dar si peste tari precum Austria, Polonia, Bulgaria. Situatia este similara si in cazul pretului motorinei fara taxe, Romania se situeaza pe locul 17 in Uniunea Europeana ca pret, mult peste tarile producatoare de petrol precum Uniunea Europeana si Olanda, dar si peste tari precum Austria, Italia, Polnia, Bulgaria”, se mai arata in expunerea de motive.

In urma diminuarii fiscalitatii la inceputul anului 2017 s-a inregistrat o diminuare a ponderii taxelor in pretul carburantilor, care era oricum mai redusa comparativ cu nivelul mediu inregistrat la nivelul UE. In iulie 2017, taxele reprezinta 52% din pretul benzinei, respectiv 50% din pretul motorinei (in Romania), in conditiile in care, in medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumuleaza 62% din pretul benzinei si respectiv 57% din pretul motorinei.

De asemenea, ponderea taxelor in preturile de piata ale carburantilor este mai redusa in prezent in Romania comparativ cu alte tari din regiune, precum Austria (60% in cazul benzinei si 55% in cazul motorinei), Polonia (57% in cazul benzinei si 54% in cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzina si 51% pentru motorina).

Ministerul sustine ca diminuarea fiscalitatii a vizat reducerea preturilor de piata ale carburantilor, dar ca reducerea preconizata a fost atenuata de faptul ca preturile fara taxe ale carburantilor au inregistrat cresteri, astfel incat in prezent poderea taxelor in pretul carburantilor este cea mai redusa din UE, fiind mult sub nivelul mediu din uniune.

Orban, despre accizele la combustibil: Acuz Guvernul de crima cu premeditare impotriva economiei

Presedintele PNL, Ludovic Orban, a acuzat, marti, Guvernul Tudose de „crima cu premeditare impotriva economiei romanesti”, afirmand ca de la 1 ianuarie s-a renuntat la supraaciza pe combustibil, iar acum Executivul reintroduce o masura similara pentru a face fata majorarilor de pensii si salarii.

„Acuz Guvernul Tudose de crima cu premeditare impotriva economiei romanesti. Pentru a putea scoate bani din piatra seaca ca sa faca fata la majorarile salariale si la majorarile de pensii fara suport in realitatea economica, Guvernul Tudose ia doar masuri care duc la distrugerea economiei romanesti”, a declarat presedintele PNL, Ludovic Orban, criticand intentia Guvernului de a majora accizele pe combustibil.

Ludovic Orban a reamint ca de la 1 ianuarie s-a renuntat la supraacciza de 7 eurocenti pe combustibil.

„Practic, astazi Guvernul nu face altceva decat sa revina asupra masurii pe care a promis ca o va lua si anume aceea de a anula supraacciza la combustibil cu efecte devastatoare asupra economiei”, a spus Orban.

Cresterea pretului la combustibil va duce la crestrea preturilor si tarifelor la toate bunurile si serviciile ca urmare a cresterii costurilor cu combustibilii, iar firmele de transport romanesti vor fi afectate „grav” si multe dintre ele vor fi nevoite sa inchida portile din cauza faptului ca nu vor mai putea fi competitive in raport cu firmele din alte tari, a sustinut Orban.

„In agricultura vor creste toate preturile ca urmare a cresterii pretului motorinei prin viitorul act normativ. Suntem categoric impotriva introducerii acestei cresteri a accizei care nu are niciun fel de fundament economic si care nu va avea niciun efect favorabil asupra veniturilor la bugetul de stat, ci dimpotriva va avea efecte extrem de grave asupra economiei”, a spus presedintele PNL.

Liberalul a atras atentia si ca nivelul de incasari la stat va scadea pentru ca foarte multe firme de transport, „asa cum au facut si in perioada in care era in vigoare supraaciza al combustibili, au preferat sa alimenteze in alte tari unde pretul combustibilului era mult mai mic”.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: