„Am fost SOCAT”. Ghinea dezvaluie o alta HOTIE a fostilor ministri PSD: „Intentiona sa cumpere 977.000 de CEASURI. Omul era pus pe vanturat bani”

politica

Ministrul Fondurilor Europene, Cristina Ghinea, ofera o explicatie detaliata reprezentantilor PSD care l-au acuzat ca a pierdut banii pentru combaterea somajului in randul tinerilor. El precizeaza ca banii nu s-au pierdut, insa procedura a fost intarziata tocmai de un membru PSD, fost secretar de stat in Ministerul Muncii, care intentiona sa aloce zeci de milioane de euro din aceste fonduri pentru benzina, sepci si pentru „977.000 de ceasuri”.

Raspunsul lui Ghinea este adresat presedintelui Tineretului Social Democrat, Gabriel Petre, si deputatului PSD Emilian Pavel. Secretarul de stat care intentiona sa arunce astfel cu banii este Adrian Marius Dobre.

„Ati publicat recent o scrisoare deschisa adresata premierului Ciolos, numita ”Banii europeni pentru combaterea somajului in randul tinerilor romani nu trebuie pierduti!”. Am urmarit acest subiect din decembrie 2015, cand am intrat la Cancelaria premierului, in pozitia de consilier de stat. Pentru mine episodul povestit mai jos a fost unul halucinant.

Va scriu in speranta ca puteti reprezenta un alt mod de a face politica si de a guverna.

Stimati domni, tonul dramatic al scrisorii dvs. ar lasa sa se inteleaga un dezinteres al guvernului fata de problema semnalata. Din pacate, sunteti victimele campaniei doamnei Ana Birchall.

In ultima vreme, dna Birchall someaza practic Comisia Europeana si Autoritatea de Certificare si Plata sa ceara returnarea avansului pentru Schema Europeana pentru Angajare a Tinerilor. Am primit (pentru ca asa e procedura, guvernele statelor membre primesc copii ale corespondentei) valul de scrisori trimise si primite de domnia sa. Marturisesc ca incerc un sentiment de jena pentru postura in care se pune.

In ultima dintre scrisorile primite de la Comisia Europeana – Directorul General pentru Ocupare (din 27 iulie), dna Birchall primeste explicatia: avansul nu a fost inca returnat, dar procedura spune ca va urma acest pas pentru ca procesul de desemnare (acreditare) al Autoritatii de Management POCU nu este finalizat.
Asa cum cere procedura, Comisia va incepe acest proces cu state mai mature care nu au terminat acreditarea sau care nu au finalizat platile pentru tineri (Spania, Marea Britanie sunt in aceeasi situatie).

Urmeaza, in raspunsul Comisiei catre domnia sa, urmatoarele paragrafe: ”However, this amount will not be lost for Romania and will be paid back when eligible expenditure claims will be sent to the Commission. Commission services are in constant communication with the Romanian authorities who are elaborating and putting up for public consultation various calls for projects under the Youth Employment Initiative, aimed at providing integrated packages of personalized services comprising, among others, training, employment, apprenticeships and traineeships, as well as education opportunities for the young people not in employment, education or training (NEETs) registered with Public Employment Services.”

Comisia ii spune doamnei Birchall ca banii nu vor fi pierduti si ca este in dialog permanent cu actualul guvern pentru a concepe schemele de interventie care sa cuprinda training, ucenicii, proiecte de educatie pentru tinerii inscrisi la Agentia pentru angajare (ANOFM).

Acesta este cuvantul cheie: tineri inregistrati la Agentia pentru Ocupare (ANOFM).

Va pot spune, in premiera in spatiul public, ca impreuna cu ministrul Muncii Dragos Pislaru am lucrat cu DG Employment pentru a concepe aceste scheme, care vor fi lansate in septembrie, odata cu schimbarea cadrului legislativ care sa le permita.

Pentru ca publicul sa inteleaga contextul discutiei noastre, permiteti-mi un scurt detur.

Uniunea Europeana a lansat Youth Employment Initiative in 2013 in ideea de a finanta in mod special politici de atragere in campul muncii a tinerilor care nu sunt in sistemul de educatie, nici in training si nici angajati (NEETs – not in education, employment or training).

Ideea initiala la nivel european era ca statele membre sa aiba mecanisme de inregistrare si asistenta individualizata pentru tinerii respectivi. In Romania totul s-a blocat la inregistrare: am reusit ”performanta” de a nu avea macar o baza de date operationala cu acesti tineri.

In februarie 2014, Ministerul Muncii a lansat doua proiecte pilot finantate prin POSDRU care preced schema „Garantia pentru tineri”. (mai multe detalii: https://www.mmuncii.ro/…/comunicate-de-presa/3176-2014-02-05…).

Astazi, Centrele de Garantii infiintate prin cele doua proiecte nu sunt functionale. In loc sa inregistram tinerii la ANOFM au preferat sa dezvolte infrastructura paralela, care dispare odata proiectele incheiate. La finalul acestor proiecte avem baze de date nefunctionale si neintegrate cu bazele de date primare ale ANOFM.

In aprilie 2014, ANOFM a lansat proiectul finantat tot din POSDRU „Cardul Profesional European 2 – instrument inovativ de modernizare si eficientizare a activitatii SPO”.

Ministerul si Agentia s-au sabotat reciproc in implementarea acestor proiecte paralele. Acest proiect ANOFM a avut ca scop cresterea calitatii serviciilor oferite persoanelor in cautarea unui loc de munca prin emiterea de carduri profesionale somerilor inregistrati la ANOFM.

Nu am inteles niciodata cum ajutam noi somerii dandu-le un carton pe care scrie ca… isi cauta loc de munca. Nici aceasta baza de date nu este utila pentru o politica europeana adecvata de angajare a tinerilor.

Asa a petrecut Romania anul 2014 in ceea ce priveste politicile pentru tinerii NEETs.

Ca o incununare a proiectelor mai sus amintite, in aprilie 2015 guvernul Ponta a lansat ”Planul de Implementare a Garantiei pentru Tineret 2014 – 2015”.

Cititi, va rog, comunicatul de presa de pe site-ul Ministerului Muncii: ”<<Garantia pentru tineret>>, cel mai amplu program de combatere a somajului in randul tinerilor, din ultimii 25 de ani

Link: https://www.mmuncii.ro/…/3765-garantia-pentru-tineret-cel-ma….

Lansarea a fost facuta de Victor Ponta si Rovana Plumb, atunci premier, respectiv ministrul Muncii. Este interesant de citit retrospectiv comunicatul: ”Se urmareste ca tinerii cu varsta mai mica de 25 ani, care isi pierd locul de munca sau care nu gasesc unul dupa terminarea studiilor, sa primeasca o oferta de buna calitate, fie de angajare, fie de continuare a educatiei sau de intrare in ucenicie, ori de efectuare a unui stagiu. Oferta va fi primita in decurs de 4 luni de la inregistrarea la agentiile pentru ocuparea fortei de munca”.

Deci, urmau a se face oferte individualizate, DUPA inregistrarea la ANOFM. Veti fi socati sa aflati ca nimic din astea nu s-a intamplat? Cum spuneam, s-au blocat la bazele de date.

”Programul <<Garantia pentru tineret>> este un program istoric, cel mai amplu si coerent program pentru tineri din ultimii 25 de ani. Gratie acestui demers, 441.000 de tineri cu varste intre 16 si 24 de ani vor fi sprijiniti pentru gasirea unui loc de munca”, declara la acel moment doamna Rovana Plumb, atunci ministrul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice.

Cei 441000 de tineri nu au fost sprijiniti pentru gasirea unui loc de munca. Nici macar nu au fost inregistrati in bazele de date platite din proiectele POSDRU.

Cum trebuia facut?

Trebuia intarita capacitatea ANOFM de a asista acesti tineri. Create instrumente de finantare prin care banii europeni sa suplimenteze fondurile nationale, prin scheme simple: vine angajatorul, demonstreaza ca face o ucenicie (cost simplificat standard), primeste subventia pentru ucenicie. Vine si demonstreaza ca face training (cost simplificat standard), primeste subventia pentru training (cu conditia sa il angajeze pe tanar).

Pare atat de simplu. De ce nu s-a facut?

ANOFM a refuzat sa puna bazele proprii de date la dispozitie firmelor care derulau proiecte POSDRU paralele. Ministerul s-a apucat deci sa plateasca noi baze de date prin acesti parteneri.

Scopul pare a fi sa facem noi si noi baze de date, desi nu le terminam pe cele incepute si platite deja.

Stiti ce este amuzant? Ca si eu am inteles tarziu aceste dedesubturi.

O sa va spun cum.

Ne apucam sa guvernam in decembrie trecut. Primim semnale ca se apropie termenul cand trebuiau trimisi la Comisie bani din schemele nationale pentru tineri.

Ce sa trimiti insa daca nu exista in realitate schemele invocate de doamna Plumb? Deci si daca era finalizata acreditarea, ajungeam la problema de fond.

Domnul secretar de stat Adrian Marius Dobre ne explica insa ca e totul ok, trebuie sa facem niste caravane prin tara ca sa gasim tineri NEETs. Nu prea pricepem cum angajam tinerii prin caravane, dar suntem tehnocrati, ne prindem greu la smecherii.

Pe domnul Dobre probabil ca il stiti, a fost secretar de stat la Ministerul Muncii si este membru PSD.

Pe 18 ianuarie 2016 vizitez impreuna cu premierul Ciolos Ministerul Muncii. Domnul Dobre ne prezinta o schema pentru tineri. 46 de milioane de euro ca sa facem… o alta baza de date cu tinerii NEETs.

Trimit feedback scris in numele premierului, spun ca nu e ok, ca nu se combate somajul doar facand baze de date, ci trebuie interventii individualizate pentru fiecare tanar, care chiar sa puna pe o traiectorie de tip ucenicie / intoarcere la scoala / antreprenoriat. Domnul Dobre nu zice nimic.

Timpul se scurge rapid, convoc o intalnire cu ANOFM, Ministerul Muncii, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Educatiei – domnul Dobre pare cooperant, convenim ca nu se pot da atatia bani doar ca sa se plimbe unii prin tara si ca sa inregistreze tinerii, ca e nevoie de o interventie integrata, ca ANOFM va face un proiect mare sistemic in care intra atat inregistrarea tinerilor cat si profilarea si asistenta individualizata, urmand apoi ca angajatorii sa preia tinerii de la ANOFM prin scheme de ajutor individualizat.

Trimit minuta discutiei la toata lumea, bucuros ca am rezolvat una dintre problemele presante de pe agenda (dar ca sa fiu sigur, introduc Schema nationala pentru tinerii NEETs in Pachetul Integrat Anti-saracie, ca tema de urmarit de la Cancelaria Guvernului. Tot acolo se regaseste si proiectul de reformare a ANOFM, pentru care exista bani europeni dedicati – deci pe de o parte reformam Agentia si ii punem criterii clare de performanta, pe de alta parte devine elementul central al politicilor pentru somaj in randul tinerilor).

Apoi iar se rupe filmul. Oameni de la ANOFM ma abordeaza pe holuri la o conferinta si imi spun: domnule consilier, nu vreau sa ne vada cei de la minister ca vorbim, ne-au spus ca nu mai avem voie sa vorbim cu consilierii premierului.

Deja creierul meu de tehnocrat incepe sa dea rateuri de intelegere a realitatii. Iata-ne deci un fel de guvern de ilegalisti: incercam sa salvam politicile de ocupare pentru tineri, dar nu carecumva sa ne prinda Ministerul Muncii ca ne ocupam cu asa ceva.

Apoi alt soc si alta lectie. In 8 februarie 2016, domnul secretar de stat Dobre imi trimite spre informare un draft de proiect pe care l-a trimis si Comisiei Europene, desi nu e uzuala verificarea la acea etapa. Ma intreb de ce ar face asa ceva. Nu pot explica decat prin dorinta de a pune pe toata lumea in fata faptului implinit. Insa primim cu totii de la Comisie un feedback care spune in esenta ca proiectul nu face decat sa arunce banii pe baze de date. Tot ce spun aici e documentabil, exista schimburile de mesaje.

Ii scriu doamnei Ana Costea, atunci ministru al Muncii ca domnul Dobre lucreaza in contra interesului public si ca riscam sa ratam proiectul NEETs din cauza lui. Si acest schimb de mesaje exista, daca sunteti interesati.

La 1 martie 2016 a aparut in presa o stire seaca: premierul Dacian Ciolos l-a demis pe secretarul de stat Adrian Marius Dobre. Nu stiu ce a spus la partid legat de demiterea sa, dar in spatiul public a mintit ca a plecat el din guvern pe motiv de incompatibilitate cu tehnocratii.

Episodul Dobre – NEETs m-a socat. Pur si simplu nu imi imaginam de ce nu se intampla ceva atat de simplu. De ce am pierdut ani si zeci de milioane de euro pe aproape nimic pentru tineri. In logica mea, nu avea niciun sens. Am priceput abia dupa ce a fost demis, cand in fine am putut sa vad bugetul proiectului pe care il gandise.

Stiti cum rezolva dl Dobre problema cu somajul tinerilor? Din cele 46 milioane de euro, dadea 12 milioane pentru benzina. Alte cateva milioane pentru inchiriat masini. Dadea 1,6 milioane de euro pe memory stick-uri, la pret supraevaluat.

Dadea (tinerilor, cred) 400.000 de sepci si 977.000 de ceasuri. Cititi bine: aproape un milion de ceasuri. Omul era pus pe vanturat bani.

Daca l-ati intrebat pe premierul Ciolos ce facem noi pe acest subiect, va raspund bucuros.

Dat fiind ca abordarea cu proiecte fragmentate de tip POSDRU s-a dovedit deficitara si nu a rezolvat problema la nivel sistemic, am prins in Pachetul Anti-saracie amintitele masuri (va reamintesc ca l-am lansat la inceputul anului – daca aveam de atunci interlocutori rezonabili la Ministerul Muncii, eram in grafic pentru salvarea prefinantarii). Cum prefinantarea era deja de facto pierduta in momentul demiterii domnului Dobre, am lucrat de atunci cu Comisia Europeana si cu ministrul Dragos Pislaru pentru a construi o adevarata politica pentru tinerii someri, finantata din Programul Operational Capital Uman.

Astfel, vom modifica si cadrul legislativ intern si Programul POCU pe care guvernul Ponta l-a gandit prost in punctul referitor la tineri. Nu va mai fi nevoie ca angajatorii sa faca proiecte complicate pentru angaja unul sau cativa tineri. Vom plati doar impactul real (ucenicie, angajare, formare), nu proiecte fanteziste sau baze de date nefunctionale.

Costurile simplificate pe care trebuie lucrat vor fi adoptate prin ordine de ministri (ar fi trebuit calculate si folosite de Romania inca de acum doi ani, ca instrument de simplificare a fondurilor europene).

Impreuna cu Dragos Pislaru am finalizat negocierile cu Comisia pentru modificarea POCU, cadrul legislativ e pregatit si asteapta intoarcerea Parlamentului din vacanta. Speram sa avem colaborarea dumneavoastra.

Termin cu o ultima idee.

Unele persoane spun ca tehnocratii invoca ”greaua mostenire”. Va rog sa remarcati ca aflati despre povestea asta abia acum. Dl. Dobre a fost demis discret – poate prea discret, ma gandesc acum.

Negocierile cu Comisia au fost lungi si grele, pe un subiect sensibil si mostenit cu multe probleme. Dar dupa ce adresati premierului o scrisoare deschisa, dupa ce doamna Birchall trimite adrese la Bruxelles pentru a face presiuni sa ni se retraga prefinantarea, nu era firesc sa tac.

Mai ales ca eu, personal, am primit prin afacerea Dobre-NEETs botezul focului. Am invatat, in mod brutal, cum pot fi pervertite institutiile. Nu am pornit campanie cu ”greaua mostenire”, dar ar fi absurd sa tacem.

Am preferat sa curatam sistemul in liniste.

In fine, cand se discuta in Guvern despre Cumintenia Pamantului, premierul Ciolos a tinut un discurs despre noi ca natiune si despre valorile noastre. Fara un popor care sa creada in ea, Cumintenia e doar o piatra. Atunci, acest guvern a decis sa parieze ca suntem o natiune.

In plina sedinta de guvern, in sine mea ma gandeam: o sa facem campanie sa strangem de la oameni bani pentru Cumintenie exact cat voia sa sparga dl Dobre pe benzina pentru caravane intr-un singur proiect.

Asta ca sa avem o idee despre dimensiunea problemei.

Si cate asemenea portite a inchis acest guvern. Poate prea discret. Poate in alte episoade mai venim cu alte exemple.

Va multumesc pentru oportunitatea de a exorciza niste probleme de la inceputul acestei guvernari”, a scris Ghinea pe Facebook.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: