Cabinetul Dancila anunta ce planuri are cu Justitia in noul program de guvernare. Razboiul continua, sunt acuzate „abuzuri” si „excese”

politica

Modernizarea legislatiei privind sistemul judiciar, pentru a impiedica „aparitia exceselor sau abuzurilor din partea acestei puteri ale statului”, ridicarea Mecanismului de Cooperare si Verificare in actualul mandat al Comisiei Europene, imbunatatirea conditiilor din penitenciare sunt cateva dintre obiectivele stabilite in Programul de guvernare pentru perioada 2018-2020 propus de PSD-ALDE.

„Avem in vedere modernizarea legislatiei privind sistemului judiciar, astfel incat acesta sa fie asemanator cu cele din statele membre ale UE, impiedicand astfel aparitia exceselor sau abuzurilor din partea acestei puteri ale statului. Si in sistemul judiciar vom aplica aceleasi principii descrise la mediul de afaceri, in sensul in care vom sustine necesitatea dezbaterii si adoptarii unui moment de reinceput inaintea intrarii in anul centenar. Vom aplica de indata deciziile CCR care nu au fost preluate in legislatia romaneasca si vom transpune prevederile din directivele europene”, se spune in Programul de guvernare, citat de Agerpres.

Guvernul isi propune realizarea unei „analize riguroase” la nivelul penitenciarelor, care vizeaza elaborarea unui program de masuri imediate de natura legislativa si administrativa, urmand a fi puse in aplicare masurile cuprinse in memorandumul/foaia de parcurs pentru realizarea cerintelor hotararii pilot, pronuntata de catre CEDO, cu privire la conditiile necorespunzatoare din penitenciare.

De asemenea, Guvernul vrea sa instituie un mecanism de dialog permanent intre reprezentantii celor trei puteri: legislativa, executiva si judecatoreasca, iar pentru indeplinirea acestei masuri va fi semnat un memorandum „cu forme concrete de lucru”.

Tot in domeniul dialogului, Guvernul va demara o campanie de informare publica asupra proiectului de legislatie gratuita oferita populatiei de Ministerul Justitiei, incheierea de parteneriate intre autoritatile statului si profesiile juridice organizate in mod independent, dar si constituirea la nivelul tuturor instantelor de judecata a unor centre de informare (similar celor existente in instantele din statele UE), continand materiale despre principalele proceduri judiciare, precum si cu privire la principalele evolutii normative.

Programul prevede ca la Ministerul Justitiei sa se constituie un compartiment special cu rol de a restrange numarul de acte normative si corelarea lor cu legislatia europeana, dar si evaluarea legislatiei Romaniei si reasezarea ei pe alte baze, incepand de la studiile de impact pana la cunoasterea legii de catre cetateni si aplicarea de catre autoritatile publice.

Un alt punct se refera la implementarea la nivel national a proiectului „Dosarul electronic”, pentru a reduce costurile de administrare a instantelor: hartie, spatii de arhivare si costurile de deplasare, copiere, suportate de cetateni si companii.

„Reducerea taxelor judiciare de timbru atunci cand obiectul acestora este evaluabil in bani. Efecte: pentru a stimula introducerea in circuitul civil a imobilelor, terenuri sau alte categorii a caror situatie juridica este neclara ca urmare a lipsei istorice a unor documente sau nesolutionarii unor partaje. Acordarea de catre avocati a unei consultatii anuale gratuite celor care indeplinesc conditiile pentru ajutor public judiciar, prin revizuirea cadrului legal. Efecte: facilitam accesul la justitie si degrevarea instantelor de judecata – plata acestor onorarii se va asigura din bugetul ministerului Justitiei. Scaderea duratei proceselor si degrevarea instantelor. Continuarea procesului de rearondare teritoriala, ca forma de reducere a volumului mare de cauze de solutionat la unele instante precum si identificarea impreuna cu reprezentantii sistemului judiciar a unor noi forme de degrevare. Efecte: scaderea timpului de solutionare a dosarelor in instante supraincarcate, aflate de regula in capitalele de judet. Exista instante unde media de dosare de solutionat/judecator este de 2.000, iar altele in care intreaga instanta are de solutionat acelasi numar. Profesionalizarea si recredibilizarea formelor alternative de solutionare a conflictelor, cum ar fi medierea si arbitrajul precum si incurajarea utilizarii procedurilor notariale. Consultarea reprezentantilor sistemului judiciar in vederea identificarii si modificarii acelor acte normative care contribuie la incarcarea artificiala a unei instante de judecata”, sunt alte masuri din Programul de guvernare.

In legatura cu practica unitara, programul stipuleaza consultarea reprezentantilor sistemului judiciar in vederea identificarii si modificarii acelor acte normative care, prin texte neclare, ambigue, conduc la practica neunitara, precum si publicarea practicii judecatoresti relevante pe paginile de internet ale instantelor de judecata. De asemenea, programul mentioneaza consolidarea capacitatii ICCJ de a-si indeplini rolul constitutional de unificator al practicii judiciare prin asigurarea resurselor materiale si umane, inclusiv a unui sediu corespunzator in proiectul „Justice District – Cartierul de Justitie”, precum si „degrevarea ICCJ de competente ce incarca nejustificat activitatea instantei supreme, cum ar fi cele din materia contenciosului administrativ, ce consuma aproximativ 25% din resursele institutiei si conduc la numeroase amanari in solutionarea cauzelor”.

Guvernul isi propune sa continue programul national de investitii in infrastructura instantelor din capitalele de judet (25 sedii pentru instante si 15 sedii pentru parchete) si initierea unui program national in vederea crearii a 15 centre regionale de arhiva, la nivelul fiecarei Curti de Apel.

De asemenea, se propune realizarea proiectului „Cartierul pentru Justitie – Justice District” din Bucuresti pentru a solutiona problema lipsei spatiilor necesare instantelor si Parchetelor din Capitala, CSM, Inspectia Judiciara, INM si MJ, in cadrul unui proiect de reabilitare urbana derulat in parteneriat cu Primaria Capitalei si Ministerul Culturii, iar un procent de 10% din taxele judiciare va fi alocat direct pentru nevoile de administrare ale instantelor de judecata.

In domeniul resurselor umane, programul prevede suplimentarea personalului din cadrul instantelor, precum si echilibrarea, impreuna cu CSM, a schemelor de judecatori, astfel incat sa se ajunga la un raport de 1,5 – 2 grefieri/judecator, pentru a elimina situatia in care procesele sunt solutionate intr-un an, iar comunicarea solutiilor poate dura tot un an.

Un capitol din program se refera la imbunatatirea conditiilor din penitenciare.

„Pornind de la realitatea unui sistem penitenciar invechit care nu isi poate realiza rolul de custodiere si reintegrare sociala in acord cu standardele privind drepturile omului, precum si de la faptul ca pe rolul CEDO se afla aproximativ 1.000 de cauze privind nerespectarea conditiilor de detentie, sunt necesare masuri pe termen scurt si mediu: continuarea proiectului de investitii, de modernizare si extindere acolo unde locatiile permit si constructia a doua penitenciare noi; alocarea de fonduri nationale si europene, pentru finantarea infrastructurii de penitenciare. Efecte: respectarea drepturilor fundamentale, reducerea supraaglomerarii si evitarea condamnarii Romaniei la plata unor sume importante ca urmare a condamnarii de catre CEDO; consolidarea sistemului de probatiune ca forma de diminuare a populatiei din penitenciare; aplicarea strategiei de reintegrare sociala a persoanelor private de libertate, elaborata pentru perioada 2015-2019. Efecte: tinta de reducere a recidivei si diminuarea astfel a costurilor cu anchetarea, judecarea, condamnarea si executarea pedepselor”, mai prevede Programul de guvernare.

Alte masuri in domeniul Justitiei: revizuirea statutului consilierilor de probatiune, precum si a strategiei nationale in acest domeniu; operationalizarea Institutului Roman de Criminologie; promovarea standardelor europene in materia prezumtiei de nevinovatie in acord cu Directiva 346/2016; consolidarea capacitatii institutionale a CSM, precum si consolidarea Inspectiei Judiciare, institutii chemate sa vegheze, in acelasi timp, la respectarea independentei sistemului judiciar, dar si la mentinerea integritatii, profesionalismului, impartialitatii si responsabilitatii magistratilor, conditii esentiale pentru un act de justitie de calitate si eficient; extinderea numarului de instante specializate in materie comerciala de la 3 (Cluj, Pitesti si Targu Mures) la 15, respectiv in Bucuresti, de regula in resedintele de judet in care functioneaza curti de apel, instante unde isi vor desfasura activitatea judecatori specializati; infiintarea unei instante pilot in materie de contencios administrativ si fiscal care sa functioneze in Capitala; simplificarea accesului la serviciile Registrului Comertului si preluarea de catre aceasta institutie a unor proceduri, vizand societatile comerciale, derulate in prezent la nivelul instantelor.

„Luand in calcul progresele Romaniei si atingerea benchmark-urilor, reperele initiale ale MCV, Guvernul si CE vor coopera pentru ridicarea MCV in mandatul actualei Comisii”, isi mai propune Guvernul.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: