Monstri construiti in Romania. Camionul care a IMPRESIONAT Australia

life

In 1982, pe portile Uzinei „Steagul Rosu” din Brasov iesea un monstru pe patru roti care i-a socat pe privitori. Era noul camion romanesc DAC 120 DE. Intreaga circulatie in oras a fost oprita pentru ca monstrul sa aiba loc pe strada, iar lumea se tinea alai dupa masina.

Autovehiculul a fost construit la solicitarea directa a lui Nicolae Ceausescu, el isi dorea un camion care sa poata duce la un singur transport peste 100 de tone de incarcatura. A fost proiectat timp de zece ani la ICPAT Brasov, fiind construit apoi dupa modelul american Lectra Haul. In 1988, cand a fost omologat, DAC 120 DE avea o capacitate de 120 de tone.

dac_120de-1

Rotile monstrului erau de 3,2 metri in diametru. Cantarea 90 de tone in gol, avea o lungime de 10 metri si o inaltime de 5,4 metri. Era propulsat de 2 motoare electrice fabricate la Electroputere Craiova, plasate in axa spate, si dezvolta o putere totala de 1.040 CP. Viteza maxima a camionului era de 70 km/h gol si 55 km/h plin.  Cu cele doua rezervoare de motorina, totalizand 3200 liltri, gigantul putea rula o saptamana fara oprire.

„Am miscat-o prin oras in ’82. Era dimineata intr-o zi de lucru, pe o sosea betonata uzinala intre Rulmentul si Tractorul, un fel de sosea de centura. Strada am golit-o de masini si singurele care mai aveau dreptul sa circule si cu care ne intersectam erau troleibuzele ce duceau muncitorii care urmau sa intre in tura. Cand ne vedeau camionul, oamenii isi faceau cruce si coborau din troleie, tinandu-se dupa noi cu alai”, isi amintea unul dintre proiectanti, inginerul Adrian Novac, intr-un interviu pentru gandul.info.

camion dac 120

Foto: Adrian Barsan

Pneurile erau marca Michelin si costau 10.000 dolari bucata. „Erau pneuri speciale, fara camera, care trebuiau sa tina cel putin unul-doi ani de rulaj pe drumuri de cariera. Un astfel de cauciuc n-avea voie sa se sparga decat daca vreun buldoexcavator intra accidental cu cupa in el”, spunea Novac. Umflatul unei singure roti de 3,2 metri in diametru dura o jumatate de ora cu o instalatie de debit mare, presiunea aerului din interiorul pneului era de aproape 10 atmosfere.

S-au construit 16 astfel de camioane. In 1988, cinci au luat drumul Australiei,  la mina „Mc Caimy Monster Pilbara”,  fiind vandute cu 300.000 de dolari bucata. Costau de trei ori mai putin decat varianta americana. „Masinile s-au dus bucati si au fost remontate la fata locului, in conditii de atelier de mina, nu de uzina. Reasamblarea celor cinci camioane a durat un an, intre ’88 si ’89”, mai povestea inginerul.

Australienii au fost impresionati. „Ultimul camion mamut a iesit din fabrica in 1990. Fiindca primele cinci basculante i-au surprins placut pe australieni, care ziceau ca piesele sunt General Electric, in acel an scosesem o varianta imbunatatita numita ‘Australia Alfa’, preparata pentru conditiile de clima de la ei”, a adaugat Novac.

800px-Dac100e

Opt dintre camioanele uriase au ajuns la exploatatia miniera de cupru de la Rosia Poieni, trei la cariera de calcar din Mahmudia, iar pentru o vreme s-a lucrat cu ele si la Canal, s-a transportat banatita din Moldova Noua si sulful din Calimani.

Este putin probabil ca aceste camioane sa mai fie acum in functiune.  „Ramasitele pamantesti ale ultimelor ‘DAC-uri 120 DE’ ar mai fi sanse sa poata fi zarite la mina de cupru Rosia Poieni. Eu presupun ca cel putin trei ar trebui sa mai fie acolo, daca cumva n-au fost date la topit. Ultima oara cand am fost chemat acolo in 2003 pentru o revizie, una lucra si doua erau in depou la reparat. Ultimul camion mamut a iesit din fabrica in 1990”, a concluzionat amar inginerul Novac.

dac 2

Foto: stranum53.blogspot.ro

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: