Umbre in teatru. Scrisoare deschisa adresata ministrului Culturii de catre Marius Florea Vizante

opinii

Vad ca domnul ministru al culturii e interesat de ce se-ntampla in teatrele de repertoriu. E un lucru necesar, pentru ca e reala nevoie.

Ca angajat cu o vechime de douazeci de ani, pot spune ca am intalnit sumedenie de probleme in aceste teatre. Sunt probleme nedeslusite de peste 27 de ani, care arunca umbre triste asupra breslei.

Incerc sa fac, cat mai succint, o lista cu aceste probleme. Rog colegii mei actorii, regizorii, scenografii, coregrafii, dansatorii, cei din sectorul muzical, sa o completeze:

1.Cine sunt si pe ce criterii sunt numiti responsabilii cu cultura in cadrul primariilor (adica cei care conduc directiile teatrelor)?

Deocamdata, totul pare a se face pe criterii politice si nu pe criterii de competente strict aristic- administrative.

2.Nu este definit clar la ce se refera termenul de repertoriu.

3.Cine stabileste repertoriul?

Daca sarcina stabilirii repertoriului este exclusiv a directiunii, da acesteia, si celor care au numit directia, puteri inacceptabile.
Daca se implica consiliul artistic in stabilirea repertoriului, intrebarea e cine numeste acest consiliu.

4. Cine decide asupra regizorilor care vor monta presupusul repetoriu?

5. Cine decide asupra artistilor care vor produce spectacolele?

Decocamdata, pare a fi totul in subordinea discretionara a celor din primarii cu sprijnul direct al celor pe care i-au numit directori. Se impun reglementari transparente si urgente.

Sa trec la actori:

1. Un actor angajat primeste acelasi salariu lunar indiferent de cat de mult sau putin, cat de bine sau prost lucreaza (singura diferentiere o face gradul si vechimea, nu intindera partiturii, nu calitatea muncii, nu premiile si distinctiile sau recunoastrea publica. Iata o umbra cu iz comunistoid!)

2. Cum se calculeaza salariul? Pe ce criterii? Sunt ele in acord cu realitatea? Plata per spectacol a unui colaborator al unei institutii de stat este inechitabil mai mare in raport cu plata ce-i revine, per spectacol, unui salariat al aceleiasi institutii. Deci, institutia are buget dar il distribuie discretionar.

3. Statul pretinde ca subventioneaza actul artistic. Veniturile per spectacol ale unui actor anagjat sunt dramatic mai mari daca joaca acelasi spectacol in regim privat. Pare ca statul subventioneaza actul artistic din diferenta pe care n-o plateste cuvenit, artistilor, nu?

Deasemenea, prin mentinerea scazuta a preturilor la biletele de teatru, statul face concurenta neloiala spectacolelor independente care nu se pot finanta corect, la acelasi nivel scazut de pret al biletelor.

4. Cum se reglementeaza libertatea de colaborare a angajatilor? Deocamdata, deciziile sunt la discretia autocratica a directorilor de teatre.

La toate acestea si la multe altele cred ca ar trebui sa reflectati, domnule minstru. Sunt umbre care intretin un climat belicos si de neincredere in lumea teatrului.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: