Actori faimosi care ii fac pe oameni mai predispusi sa creada in teorii ale conspiratiei: Gwyneth Paltrow si Richard Belzer (Lege si ordine)

externe

Gwyneth Paltrow a sustinut „teorii ale conspiratiei medicale” prin intermediul brandului sau de wellness, Goop. Richard Belzer, care l-a interpretat pe detectivul John Munch timp de 17 ani in serialul „Lege si ordine”, a impartasit convingerea personajului ca asasinarea lui Kennedy a fost un complot federal – si si-a influentat fanii sa gandeasca la fel, scrie The Insider.

Departe de a fi singurele celebritati care cred in teorii ale conspiratiei, impartasirea de informatii eronate cu un public numeros poate schimba ceea ce cumpara spectatorii, modul in care gandesc si chiar voteaza.

Richard Belzer, care a murit duminica, a avut o influenta deosebit de notabila, potrivit Southern Poverty Law Center. Rolul sau pe termen lung ca detectiv de crime sexuale i-a conferit o credibilitate deosebita in randul fanilor sai, in timp ce a imbratisat teorii antiguvernamentale pe care le-a promovat prin intermediul multiplelor sale carti, inclusiv a uneia intitulate „OZN-uri, JFK si Elvis: Conspiratii pe care nu trebuie sa fii nebun ca sa le crezi”.

„Are un megafon, fara indoiala”, a declarat pentru SPLC Robert Thompson, directorul Centrului Bleier pentru Televiziune si Cultura Populara de la Newhouse School of Public Communications, Syracuse University. „Si, in calitate de actor mainstream, el sporeste credibilitatea cuiva precum Alex Jones (un cunoscut conspirationist) prin aparitia in emisiunile sale”.

Actorul a fost prieten si fan al teoreticianului conspiratiei Alex Jones, aparand in emisiunea lui Jones si vanzand cartile sale prin intermediul site-ului gazdei. Jones vinde, de asemenea, pe site-ul sau, suplimente menite sa „creeze o vitalitate masculina superioara la barbati”, o afirmatie care nu a fost verificata de FDA.

Dr. Jen Gunter, medic ginecolog si medic specialist in medicina durerii, a declarat pentru Vox ca brandurile de wellness ale celebritatilor, precum cele promovate de Paltrow si Jones, sunt pline de „teorii ale conspiratiei medicale” – cum ar fi promovarea suplimentelor pentru afectiuni inventate, sustinerea ideii ca purtarea sutienului provoaca cancer sau ca vaginul ar trebui curatat cu aburi. Unele dintre teorii sunt inofensive, in timp ce altele, a spus Gunter, pot duce la infectii sau la alte probleme de sanatate.

O influenta supradimensionata

Celebritatile, politicienii si alte personalitati din cultura pop reprezinta un procent foarte mic din cei care promoveaza dezinformarea, dar influenta lor amplifica foarte mult raspandirea acestor teorii si poate modifica comportamentul fanilor, potrivit cercetarilor efectuate de psihologi si cercetatori in domeniul comunicarii.

Psychology & Marketing a publicat un studiu in 2017 care a constatat ca relatiile parasociale, in care fanii au un fals sentiment de familiaritate cu personalitati media pe care nu le cunosc in viata reala, ii fac pe adepti mai predispusi sa aiba incredere in influenceri si in marcile lor si mai predispusi sa cumpere articole pe care celebritatile le au de vanzare.

Alex Jones a castigat 165 de milioane de dolari in trei ani din vanzarea de suplimente si alte articole in magazinul InfoWars, potrivit revistei Rolling Stone.

Celebritatile care vehiculeaza teorii ale conspiratiei pot influenta si modul in care oamenii participa la politica. Un studiu realizat de Research and Politics a constatat ca alegatorii expusi la teorii ale conspiratiei – inclusiv la afirmatii dezmintite privind frauda electorala generalizata sau interferenta Rusiei in alegeri – au avut mai putin sprijin pentru institutiile democratice.

Un sondaj realizat de New York Times a constatat ca astfel de convingeri conspirationiste i-au facut pe alegatori sa fie mai suspiciosi fata de votul prin corespondenta si i-au facut pe alegatori mai putin predispusi sa aiba incredere in persoanele care nu sunt de acord cu ei din punct de vedere politic.

„Aceasta alimenteaza paranoia care te face sa renunti, intrucat nu poti avea niciun cuvant de spus, si sa nu vrei sa participi la viata publica, la guvernare sau la politica”, a declarat Michael Shermer, editorul revistei Skeptic, pentru SPLC.

Atunci cand celebritati precum Joe Rogan, Paltrow si Belzer raspandesc informatii eronate, poate ca nu isi propun in mod intentionat sa influenteze modul in care oamenii isi gestioneaza sanatatea sau participa la viata politica – dar stiu ca isi impartasesc ideile cu un public receptiv.

„Pentru ca sunt faimos, pot sa scot aceasta carte si o vor citi oameni care nu ar fi facut-o daca nu era numele meu pe ea”, a spus Belzer in emisiunea lui Jones, adaugand: „Profit de celebritatea mea – din motive altruiste, sper.”

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: