Analiza: „Republica Moldova este oaza Sputnik-ului. Maia Sandu, Romania si Occidentul sunt tintele predilecte ale propagandei portalurilor pro-Kremlin”

analize

Presedinta Maia Sandu si formatiunea din care provine, Partidul Actiune si Solidaritate (PAS), Occidentul, dar si Romania sunt tintele predilecte ale propagandei portalurilor pro-Kremlin in campania electorala pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica Moldova, a declarat joi, in cadrul unei dezbateri, directorul Asociatiei Presei Independente (API) de la Chisinau, Petru Macovei.

„Am identificat cel putin 22 de portaluri pro-Kremlin. Unele dintre ele sunt direct afiliate partidelor proruse (socialistii si comunistii), dar si altor structuri si grupuri proruse din Republica Moldova. Altele aparent nu au o asemenea afiliere, insa produsele lor editoriale au foarte clar o tenta prorusa, iar acest lucru influenteaza optiunile alegatorilor din Republica Moldova”, a mai afirmat Macovei.

El a prezentat o analiza realizata de API despre interferentele straine prin media in campania electorala pentru alegerile parlamentare anticipate de la 11 iulie, in cadrul unei dezbateri prin Zoom cu experti si jurnalisti de la Chisinau si Bucuresti pe tematica dezinformarii si a ingerintelor externe in procesul electoral din Republica Moldova. Dezbaterea a fost organizata la initiativa eurodeputatului PMP Eugen Tomac, membru in Comisia speciala a Parlamentului European privind ingerintele externe in toate procesele democratice din cadrul Uniunii Europene, inclusiv privind dezinformarea.

„Chiar daca nu este concurent electoral, presedinta Maia Sandu este tinta predilecta a mediilor propagandistice rusesti din Republica Moldova. Ei isi dau foarte bine seama ca, prin prestatia sa si prin apelurile sale catre populatie, ea va influenta cu siguranta alegerea pe care o vor face cetatenii la 11 iulie”, a spus directorul API, citat de Agerpres.

Prin urmare, „tunurile sunt indreptate tot mai mult asupra presedintei. In ultimele zece zile de campanie vom asista cu siguranta la manipulari si stiri false pe care nu le-am vazut nici in campania din 2016, care, dupa cum stie toata lumea, a fost marcata de cele mai multe stiri false, care au influentat si atunci alegatorul”, a explicat el.

Conform unei analize realizate de campania ‘STOP FALS!’, impotriva informatiilor false si tendentioase, derulata de API, principala tema propagandistica a celor 22 de portaluri proruse identificate este ca presedinta Maia Sandu si Partidul Actiune si Solidaritate (PAS) sunt „pionii Occidentului in Republica Moldova”, potrivit lui Macovei.

„Acest narativ propagandistic este omniprezent in majoritatea absoluta a materialelor publicate de portalurile proruse din Republica Moldova. De asemenea, se invoca faptul ca SUA se implica in mod direct in Republica Moldova. Dupa orice intalnire a reprezentantilor Comisiei Electorale Centrale cu un ambasador strain, cum a fost recent cea cu ambasadorul Marii Britanii, apare un val de speculatii proruse conform carora occidentalii isi doresc sa influenteze rezultatul alegerilor”, a afirmat expertul media.

„De asemenea, se speculeaza ca Romania este tot mai activa in Republica Moldova in contextul alegerilor parlamentare anticipate. Mai mult decat atat, cele mai nocive portaluri proruse au reluat refrenul din campaniile precedente, si anume ca Romania vrea sa introduca practicile fasciste din perioada interbelica aici, in Republica Moldova”, a spus Macovei.

Alte teme raspandite se refera la faptul ca „Occidentul isi doreste sa transforme Republica Moldova in o a doua Ucraina (…), ca va fi neaparat un Maidan si aici, pentru ca partidele de dreapta nu vor recunoaste alegerile daca partidele de stanga vor castiga scrutinul si, prin urmare, Occidentul va organiza aici evolutii dupa modelul altor tari”, a atras atentia directorul API.
El a mai spus ca Maia Sandu si PAS sunt acuzate frecvente ca isi propun sa inchida scoli, primarii si spitale. „Acest lucru este un fals si a fost dezmintit in repetate randuri, insa functioneaza formula binecunoscuta ca o minciuna repetata de o mie de ori ramane o minciuna, dar o minciuna repetata de un milion de ori poate deveni adevar in capul unor oameni”, a explicat el.

Potrivit lui Macovei, toate aceste mesaje propagandistice pot prinde la o parte a opiniei publice, mai ales ca sunt amplificate pe retelele sociale. „Liderii Blocului Comunistilor si Socialistilor sunt foarte activi in aceasta perioada pe toate canalele media. Transmit si reposteaza tot felul de falsuri, pentru a le inocula oamenilor ideea ca venirea partidelor de dreapta la putere ar insemna lichidarea statalitatii. Narativul pierderii suveranitatii si statalitatii daca partidele de dreapta vor ajunge la guvernare este din nou rostogolit in diverse materiale cu tenta propagandistica”, a declarat directorul API.

„Sa nu uitam ca piata mediatica din Republica Moldova ramane una dominata de catre sursele media rusesti. Un recent studiu pe care noi l-am facut pentru perioada 2017-2019 arata ca Consiliul Audiovizualului, in loc sa lupte cu propaganda straina si cu fenomenul ‘fake news’, prin inactiunile sale nu a facut de fapt decat sa le amplifice. Numarul posturilor rusesti retransmise in Republica Moldova a crescut, in loc sa scada. Sa nu uitam ca Republica Moldova este oaza Sputnik-ului, care emite ca portal de stiri si ca post de radio, cu toate ca nu are licenta”, a spus Macovei.

„Din pacate, presa online, dar si retelele sociale au devenit in aceasta campanie electorala un instrument foarte des utilizat pentru manipularea opiniei publice si pentru transmiterea de mesaje propagandistice si de influenta ruseasca”, a incheiat directorul Asociatiei Presei Independente.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: