Antena 3 a primit cei mai putini bani din partea PNL in campania prezidentiala. PSD refuza sa faca publice sumele date televiziunilor

politica

Europa libera da publicitatii sumele pe care echipa dee campanie a lui Klaus Iohannis le-a platit televiziunilor de stiri in campania electorala. Sumele reprezinta date oficiale primite de la PNL. PSD a refuzat sa faca publice aceste sume, desi este obligat de lege.

Conform datelor oficiale, aproape jumatate din suma cheltuita in campanie a fost directionata catre televiziuni. Televiziunea care a incasat cei mai multi bani este Romania TV, in timp ce Antena 3 a primit cei mai putini bani.

Campania lui Klaus Iohannis a costat peste 18.4 milioane de lei, iar intreaga suma a venit din subventia primita de PNL de la bugetul de stat. Liberalii au beneficiat in 2019 de aproape 66 de milioane de lei, bani publici, aproape 14 milioane de euro.

Actualul presedinte nu a beneficiat in campania electorala de nici un leu finantare privata. Pentru obtinerea celui de-al doilea mandat, strategia echipei de campanie a fost sa directioneze cele mai mari sume catre promovarea la televizor a candidatului Iohannis.

Intre televiziuni si echipa de campanie a lui Klaus Iohannis s-a incheiat un acord cadru, minutele in care candidatul a aparut la televizor fiind taxate conform contractului semnat cu fiecare institutie media in parte. Mitingurile si discursurile presedintelui nu au fost difuzate gratuit, televiziunile cerand bani pentru difuzarea anumitor aparitii ale actualului presedintelui.

Exista diferente de la o televiziune la alta, neexistand o politica unitara a acestora in privinta taxarii stirilor in care a aparut Klaus Iohannis.

Potrivit prevederilor legale, un candidat la functia de presedinte a avut dreptul sa cheltuiasca pentru productia si difuzarea materialelor de propaganda electorala la radio, televiziune si in presa scrisa 16.640.000 de lei pentru primul tur de scrutin si 8.320.00 de lei pentru turul al doilea.

Mandatarii financiari coordonatori au fost obligati sa depuna la Autoritatea Electorala Permanenta contractele cu televiziunile, dar si datele si orele de difuzare ale materialelor de propaganda pentru a se vedea ca aceste cheltuieli sunt reale.

Europa Libera a solicitat PNL date privind sumele care au fost platite televiziunilor pentru promovarea lui Klaus Iohannis. In raspunsul oficial primit din partea liberalilor se poate observa rolul crescut al televiziunilor in campania lui Klaus Iohannis.

Daca intreaga campanie a costat 18.4 milioane de lei, peste 10 milioane de lei au ajuns din contul de campanie in conturile televiziunilor.

In primul tur al alegerilor prezidentiale, pentru Klaus Iohannis s-au cheltuit peste 5.87 milioane de lei.

Cei mai multi bani au incasat de la PNL cei de la RTV, platile facandu-se catre Ridzone Computers SRL, societatea care are licenta pentru postul Romania TV.

Ridzone Computers SRL a emis facturi in valoare de peste 2.29 milioane de lei pentru PNL pentru campania lui Klaus Iohannis. Conform datelor obtinute de Europa Libera au existat patru transe de plata: 424.187 de lei, 713.249 de lei, 746.915 de lei si 407.811 de lei.

Pe locul al doilea se afla B1 TV, care a primit de la liberali peste 1.16 milioane de lei pentru a-l promova pe actual presedinte.

Prezentele lui Klaus Iohannis pe postul Digi24, dar si pe site-ul digi24.ro si pe postul de radio DigiFM au costat PNL peste un milion de lei. Suma reprezinta jumatate din ce s-a platit catre RTV. Au existat tot patru transe de facturare: 448.554 de lei, 448.432 de lei, 65.631 de lei si 41.055 de lei.

Realitatea TV a incasat prin DBV Media House SRL, firma care a administrat spatiul publicitar al Realitatea TV, peste 810 mii de lei. In trei transe au fost platite sumele: 356.834 de lei, 323.687 de lei si 130.190 de lei.

In conturile Antena3 au intrat 366.713 de lei pentru promovarea electorala a lui Klaus Iohannis. Totul intr-o singura transa.

Televiziunea fratilor Micula, National TV a beneficiat si de bani din partea PNL de 237.764 de lei.

PNL a continuat sa plateasca televiziunilor si in turul al doilea al prezidentialelor, pentru cele doua saptamani existand facturi de peste 4.12 milioane de lei.

Pentru ca evenimentele PNL si cele ale lui Klaus Iohannis sa fie difuzate pe RTV, PNL a fost de acord sa plateasca peste 1.8 milioane de lei. Astfel, pentru intreaga campanie, Ridzone Computers SRL a incasat aproape un milion de dolari.

DBV Media House SRL a primit pentru prezentele lui Klaus Iohannis la Realitatea TV peste 805 mii de lei.

Pe locul trei intre cele doua tururi la capitolul incasari din promovarea electorala s-a aflat B1 TV cu 597.360 de lei.

Digi24, digi24.ro si DigiFM au incasat inca peste 550 de mii de lei pentru promovarea electorala a lui Klaus Iohannis in turul al doilea.

Antena3 a primit cei mai putini bani din partea PNL – 326.742 de lei.

Potrivit datelor prezentate de Autoritatea Electorala Permanenta, datoriile PNL ramase in urma campaniei lui Klaus Iohannis au fost de 7.129.239 de lei.

Europa Libera a trimis in luna decembrie o solicitare similara pentru PSD pentru a afla care au fost sumele cheltuite de social-democrati pentru promovarea candidatului Viorica Dancila. Actuala conducere PSD a incalcat legea care prevede ca raspunsul ar fi trebuit sa fie trimis in termen de 30 de zile.

Trezorierul partidului, senatorul Stefan Mihu, dar si Marcel Ciolacu au fost informati despre aceasta situatie, dar nu au oferit explicatii pentru intarzierea raspunsului. Conducerea PSD a fost avertizata ca incalca legea si nu da dovada de transparenta, desi sumele cheltuite in campanie provin de la bugetul de stat.

In 2019, in conturile PSD au intrat aproape 144 de milioane de lei de la bugetul de stat ca subventie. In campania electorala, social-democratii au cheltuit pentru candidatul Viorica Dancila peste 16.6 milioane de lei din subventia primita, iar 3.12 milioane de lei reprezinta finantare privata.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: