Articol de opinie cenzurat de BEJ Ilfov la solicitarea AUR. BEC a dispus inlaturarea de pe site-ul AK24 a unui articol referitor la George Simion

news

BEJ Ilfov a decis, marti, inlaturarea unui articol de opinie, intitulat „Romani, mergeti sa votati, altfel George Simion va veni dupa fiecare dintre voi, tot ‘individual’, ca sa va trimita la Canal”, care a fost publicat pe aktual24.ro.

Decizia de inlaturare a articolului a fost luata in urma unei plangeri depuse de AUR. AK24 se conformeaza deciziei BEC Ilfov, insa va face contestatie.

UPDATE Linkul catre articol a fost blocat de catre ICI Bucuresti.

Redam in continuare pasaje din decizia 166 a BEC Ilfov:

Prin plangerea inregistrata la Biroul Electoral Judetean nr. 25 Ilfov sub nr. 522/13.05.2025 (redirectionata de BEC cu adresa nr. 4303C/12.05.2025), petentul Tarnar Adrian a sesizat in calitate legal si de denigrare al articolului: https://www.aktu24.ro/romani-mergeti-sa-votati-altfel-george-simion-va-veni-dupa-fiecare-din-voi-tot-individual-ca-sa-va-trimita-la-canal/, solicitand inlaturarea acestui material.

In motivare, in esenta, petentul a aratat ca practicile editoriale ale site-ului Aktu24.ro, care se prezinta ca fiind independent si apolitic, dar promoveaza continut cu caracter manipulator si partizan, contrar principiilor jurnalismului obiectiv, in contextul campaniei electorale pentru turul 2 al alegerilor. In mod specific, articolul publicat la adresa https://www.aktu24.ro/romani-mergeti-sa-votati-altfel-george-simion-va-veni-dupa-fiecare-din-voi-tot-individual-ca-sa-va-trimita-la-canal/ contine un titlu si un continut alarmist, care instiga la frica si polarizare, fara a oferi dovezi concrete sau o analiza echilibrata. Formularea sugereaza o amenintare directa din partea unei persoane publice, fara a respecta standardele de verificare a informatiilor sau de prezentare impartiala a faptelor. Acest tip de retorica, publicat in plina campanie electorala pentru turul 2, contribuie la dezinformarea publicului, influenteaza perceptia votantilor si submineaza un proces electoral democratic.

Analizand sesizarea inregistrata, Biroul retine urmatoarele:

Potrivit art. 42 alin. 1 din Legea nr. 370/2004 birourile electorale judetene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si biroul electoral pentru sectiile de votare din strainatate vegheaza la corecta desfasurare a campaniei electorale, solutionand, prin decizii, plangerile cu privire la campania electorala.

De asemenea, conform art. 42 alin. 2 din Legea nr. 370/2004 daca birourile electorale judetene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si biroul electoral pentru sectiile de votare din strainatate considera, cu ocazia solutionarii plangerilor, ca este necesara luarea unor masuri administrative sau aplicarea unor sanctiuni contraventionale ori penale, sesizeaza autoritatile competente.

Conform art. 37 alin. 2 din Legea nr. 370/2004 mijloacele folosite in campania electorala nu pot contraveni ordinii de drept.

Potrivit art. 16 alin. 5 din OUG nr. 1/2025 este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat in campania electorala, care indeamna alegatorii in mod direct sau indirect sa aleaga sau sa nu aleaga, sa voteze sau sa nu voteze pentru un candidat sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.

Potrivit art. 16 alin. 2 din OUG nr. 1/2025 Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Presedintele Romaniei din anul 2025, actorii politici, in sensul art. 3 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2024/900, asigura publicarea, impreuna cu fiecare material publicitar politic, a urmatoarelor informatii:

a) o indicatie ca este vorba de un material publicitar politic;
b) identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respective numele, adresa de e-mail si, daca este publica, adresa postala, iar in cazul in care sponsorul nu este o persoana fizica, adresa la care acesta isi are sediul;
c) dupa caz, o mentiune ca materialul publicitar politic a facut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-tinta sau de distribuire a materialelor publicitare, in sensul art. 3 pct. 11 si 12 din Regulamentul (UE) 2024/900;
d) o mentiune ca sumele cheltuite pentru pregatirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) dupa caz, o mentiune ca materialul publicitar politic a facut obiectul unei promovari electorale sau al unei promovari electorale platite.

Prevederile Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabilesc o serie de conditii obligatorii privind continutul materialelor publicitare politice si categoriile de persoane care le pot utiliza.

Art. 2 alin. (1) din Hotararea Autoritatii Electorale Permanente nr. 9/2025 prevede ca indiferent de mijlocul de distribuire, inclusiv prin intermediul programelor de radio si de televiziune, precum si al serviciilor media audiovizuale la cerere, pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Presedintele Romaniei din anul 2025, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a) o indicatie privind faptul ca reprezinta un material publicitar politic;
b) candidatul sau formatiunea politica la cererea careia sau in numele careia este pregatit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respective numele si adresa de e-mail, precum si adresa postala a candidatului, atunci cand aceasta este dezvaluita public de catre acesta, sau adresa sediului, in cazul formatiunilor politice;
c) o mentiune ca materialul publicitar politic a facut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-tinta sau de distribuire a materialelor publicitare, atunci cand este cazul;
d) o mentiune ca sumele cheltuite pentru pregatirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) dupa caz, o mentiune ca materialul publicitar politic a facut obiectul unei promovari electorale sau al unei promovari electorale platite;
f) codul unic de identificare al mandatarului financiar inregistrat la Autoritatea Electorala Permanenta conform art. 34 alin. (13) din Legea nr. 334/2006, republicata

(…) In final, dupa ce face un intreg tablou depreciativ la adresa candidatului George Simion, autorul articolului indeamna cititorii sa mearga la vot intrucat, in caz contrar, „ne vom vedea cu totii (…) la canalul pe care, ei il promit deja pentru noi”.

Desi indemnul la vot din finalul articolului este unul aparent neutru, Biroul considera ca, in realitate, intregul articol este de fapt un material publicitar politic in sensul art. 16 alin. 5 din OUG nr. 1/2025 care indeamna in mod indirect alegatorii sa nu voteze candidatul George Simion.

Aceasta concluzie reiese cu usurinta din faptul ca intregul articol este unul profund depreciativ la adresa candidatului George Simion (in timp ce nu se face o analiza similara sau de alt tip a contracandidatului) si mai ales prin faptul ca se arata, in final, ca lipsa de la vot poate sa duca „la canal”, asa cum se mentioneaza in acelasi articol, ca este intentia candidatului George Simion. De altfel, chiar si titlul articolului dovedeste aceasta intentie de influentare a votului in detrimentul candidatului George Simion: „Romani, mergeti sa votati altfel George Simion va veni dupa fiecare din voi tot individual ca sa va trimita la canal”.

Desi libertatea de exprimare conferita mass media presupune existenta unor limite mai largi in ceea ce priveste critica, jurnalistii bucurandu-se, asadar, in exercitarea acestei libertati de o doza de exagerare sau chiar de provocare, Biroul considera ca afirmatiile partinitoare si depreciative ale articolului nu se intemeiaza pe o baza factuala depasind limitele specifice libertatii de exprimare intr-o initiativa jurnalistica obiectiva si echilibrata.

O asemenea incalcare a legii electorale reprezinta in mod evident un mijloc folosit in campania electorala care contravine ordinii de drept potrivit art. 37 alin. 2 din Legea nr. 370/2004 iar interventia Biroului este obligatorie, potrivit art. 42 alin. 1 si 2 din Legea nr. 370/2004, pentru remedierea acestei incalcari in vederea satisfacerii pe deplin a exigentelor de legalitate si corectitudine a procesului electoral.

Pentru aceste considerente, in temeiul art. 42 alin. 1 si 2 din Legea nr. 370/2004 rap. la art. 4 alin. 1 lit. h din Decizia BEC nr. 54 D/26.03.2025, Biroul va admite plangerea si va dispune inlaturarea de indata de pe site-ul https://www.aktu24.ro a articolului https://www.aktu24.ro/romani-mergeti-sa-votati-altfel-george-simion-va-veni-dupa-fiecare-din-voi-tot-individual-ca-sa-va-trimita-la-canal/.

Totodata, in temeiul art. 42 alin. 2, art. 16 alin. 6 din OUG nr. 1/2025, Biroul va sesiza Autoritatea Electorala Permanenta in vederea analizarii si luarii masurilor legale ce se impun.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: