„Asa arata un nemernic”. Miscarea prin care coalitia toxica vrea sa puna bete in roate referendumului pe justitie

analize

Interdictia de a se organiza referendum in ziua alegerilor europarlamentare a fost introdusa in lege de catre deputatul UDMR Marton Arpad, un aliat de nadejde al PSD si in cazul masacrarii legilor justitiei. Jurnalistul Liviu Avram scrie ca „miscarea lui Marton Arpad este semnalul unei spaime certe fata de urne si cred ca deschide un al doilea mare front intre noi si ei, dupa cel pe Justitie: atacul la legislatia electorala”.

„Asa arata un nemernic. Acest om, deputatul UDMR Marton Arpad, este cel care a propus interdictia ca in ziua alegerilor europarlamentare sa se organizeze si un referendum – desi CCR a stabilit de mai multe ori ca o asemenea interdictie este neconstitutionala.

Presedintele a atacat prevederea la CCR, deci am mari emotii sa nu asistam din nou la o schimbare de jurisprudenta.

Asta imi da speranta ca presedintele nu a abandonat complet ideea referendumului pe Justitie. Daca ar fi tinute in aceeasi zi, europarlamentarele si referendumul se vor cataliza reciproc din perspectiva prezentei la urne – deci vom avea un rezultat relevant la ambele scrutinuri.

Miscarea lui Marton Arpad este semnalul unei spaime certe fata de urne si cred ca deschide un al doilea mare front intre noi si ei, dupa cel pe Justitie: atacul la legislatia electorala, in intampinarea celor patru randuri de alegeri care ne asteapa in urmatorii doi ani”, a scris Liviu Avram pe Facebook.

Presedintele Klaus Iohannis a sesizat, joi, CCR in legatura cu o lege adoptata in decembrie de Parlament care prevede ca este interzisa organizarea oricarui tip de referendum in aceeasi zi cu alegerile europarlamentare.

Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in materie electorala a fost transmisa de Parlament spre promulgare presedintelui pe 29 decembrie 2018, anunta Administratia Prezidentiala intr-un comunicat de presa.

Prin continutul normativ, unele dispozitii sunt contrare prevederilor constitutionale si jurisprudentei instantei de contencios constitutional, sustine Iohannis in sesizarea trimisa CCR.

„Autoritatea legiuitoare este libera sa opteze pentru orice solutie legislativa in materie referendara, insa fara a interfera cu competentele celorlalte autoritati publice in acest domeniu, precum si fara a le modifica statutul constitutional ori atributiile prevazute in Legea fundamentala.

Or, norma prin care se interzice organizarea de referendumuri la aceeasi data cu data desfasurarii alegerilor pentru Parlamentul European afecteaza norme si principii constitutionale”, se arata in sesizarea trimisa Curtii.

„Art. 90 din Constitutie prevede: ‘Presedintele Romaniei, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes national’. Acest text stabileste competenta exclusiva a Presedintelui Romaniei in materia referendumului cu privire la probleme de interes national, chiar daca consultarea Parlamentului este obligatorie, in sensul ca ea trebuie realizata, dar Presedintele are libertatea deciziei.

Numai presedintele Romaniei are dreptul de a decide care sunt problemele de interes national si, in cadrul acestora, de a stabili, prin decret, problema ce constituie obiectul referendumului si data desfasurarii acestuia, potrivit Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumulu”, se arata in documentul citat.

Seful statului adauga ca intentia de a interzice organizarea de referendumuri la aceeasi data cu data desfasurarii alegerilor pentru PE a fost exprimata de-a lungul timpului prin mai multe initiative legislative de modificare a Legii nr. 3/2000, insa de fiecare data Curtea Constitutionala a invalidat aceasta solutie legislativa.

Klaus Iohannis invoca in acest sens doua decizii ale CCR din 2007 (Decizia nr. 147/2007 si Decizia nr. 355/2007), potrivit carora referendumul cu privire la probleme de interes national se poate desfasura oricand in timpul anului.

Referitor la referendumul privind demiterea presedintelui, Iohannis arata ca articolul 95 alin (3) din Constitutie prevede: „Daca propunerea de suspendare este aprobata, in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea Presedintelui”.

„Asa cum rezulta din jurisprudenta constitutionala indicata la punctul anterior (Decizia nr. 147/2007 si Decizia nr. 1218/2008), acest tip de referendum se poate desfasura oricand in cursul anului, daca Parlamentul a aprobat propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei, Curtea Constitutionala retinand ca in Constitutie nu exista nicio alta conditie care sa interzica organizarea si desfasurarea referendumului simultan cu alegerile prezidentiale, parlamentare, locale sau alegerile pentru Parlamentul European ori intr-un anumit interval de timp anterior sau posterior alegerilor mentionate.

Fata de cele de mai sus, solutia legislativa cuprinsa in art. II pct. 4 din legea dedusa controlului de constitutionalitate incalca art. 2 alin. (1), art. 95 alin. (3), precum si art. 147 alin. (4) din Constitutie”, se mai precizeaza in comunicat.

Klaus Iohannis mai arata ca solutia legislativa cuprinsa in art. II pct. 4 din legea dedusa controlului de constitutionalitate, referitoare la referendumul privind revizuirea Constitutiei, incalca art. 1 alin. (5), art. 2 alin. (1), art. 61 alin. (1), art. 147 alin. (4), precum si art. 151 alin. (3) din Constitutie.

De asemenea, in ceea ce priveste organizarea referendumului local, sunt incalcate art. 1 alin. (4), art. 2 alin. (1), art. 120 alin. (1) din Constitutie.

Mai mult despre: , ,


Comentarii: