BAC 2015 Limba Romana: SUBIECTE si BAREM de corectare

news

Absolventii clasei a XII-a sustin astazi, la Bacalaureat 2015, proba scrisa la limba si literatura romana.

Elevii care au sustinut proba scrisa la Limba si Literatura Romana, la profilul uman au avut la primul punct sa analizeze un text dramatic (rolul virgulei, antonime, sinonime etc). La punctul al doilea au avut de scris un text argumentativ despre rolul scriitorilor intr-o societate. La punctul al treilea au avut de facut o analiza privind relatia dintre doua personaje intr-un roman interbelic.

Elevii de la proflul real au primit un subiect foarte usor la examenul de Bacalaureat. La primul subiect, elevii au avut de rezolvat mai multe cerinte pe baza unui text in proza. La subiectul 2, absolventii de liceu au avut de scris un text argumentativ despre sport, iar la subiectul 3, au avut de prezentat particularitatile unui personaj dintr-o opera scrisa de Ion Creanga, Marin Preda sau George Calinescu.

REAL Subiectul I:

De analizat un text numit „Trei Generatii”, cu mai multe cerinte, cum ar fi gasirea de sinonime.

Subiect II: Un text argumentativ despre importanta sportului.

Subiectul III: De caracterizat un personaj din Ion Creanga, Marin Preda sau George Calinescu

Rezolvare subiecte Romana Bacalaureat 2015 – REAL

1. socoteai – credeai, destepti – inteligenti

2. fonetic – rostirea impreuna a doua cuvinte; morfologic – desparte doua cuvinte diferite

3. a da viata, a-si lua viata, a salva viata

4. Tema iubirii

6. O modalitate de caracterizarea poate fi relatia dintre cele doua personaje sau notatiile de la inceput, care denota o trasatura, spre exemplu: „stingherita, cu ochii in jos”

subiecte real 2 subiecte real 3

UMAN

Subiectul I: De analizat un text numit „Trei Generatii”, cu mai multe cerinte, cum ar fi gasirea de sinonime.

Subiectul II: Text argumentativ despre rolul scriitorului in societate

Subiectul III: Relatia dintre doua personaje intr-un roman interbelic.

subiecte uman subiecte uman 2

Barem Bacalaureat 2015 romana. Cum se rezolvau subiectele primite la UMAN:

La punctul 1, subiectul 1: sinonimele neologice erau: pentru pomeneste = mentioneaza, pentru trecuta = precedenta sau anterioara.

La punctul 2, subiectul 1: virgula desparte doua substantive in vocativ de restul propozitiei.

La punctul 3, subiectul 1: un enunt cu sensul conotativ al substantivului pagina ar putea sa fie a deschis o noua pagina din viata ei.

La punctul 4, subiectul 1: tema discutiei dintre personaje este faptul ca actrita nu a fost mentionata in cronica asupra spectacolului in care joaca.

La punctul 5, subiectul 1: cuvinte sau grupuri de cuvinte care sunt marci ale adresarii directe Buna ziua!, Domnule secretar, Despre ce e vorba domnisoara, Cititi si dumneavostra.

La punctul 6, subiectul 1: o modalitate de caracterizare a personajului Gabi – si putea fi mentionata desemnarea personajului la inceputul fragmentului prin sintagma fata blonda, alta modalitate ar fi prin intermediul indicatiilor scenice de exemplu decisa, aproape plangand.

La punctul 7, subiectul 1: rolul notatiilor autorului in texul dat este de a perciza locul personajului in scena, actiunile, gesturile si tonul vocii personajelor.

La punctul 8, subiectul 1: cele doua trasaturi ale genului dramatic sunt: impartirea textului in acte si scene – se precizeaza actul 1 scena 7, dialogul este principalul mijloc de expunere, fiecare replica este precedata de numele personajului si prezenta indicatiilor scenice.

Elevii isi puteau alege doua dintre aceste si trebuiau sa le ilustreze cu exemple din text.

La punctul 9, subiectul 1: aici actrita se plange ca a fost ignorata de cronicarul dramatic si nu a fost mentionata in cronica lui, iar Stefanescu raspunde prin replici scurte in care arata ca vrea sa termine cat mai repede discutia, fiind ocupat, si prin raspunsurile pe care le da mimeaza interesul pentru ce-i spune actrita, dar in realitate este indiferent si se grabesste sa revina la ocupatia lui.

La Subiectul 2, in textul argumentativ despre rolul scriitorilor in societate, putea fi vorba de influenta scriitorilor asupra culturii si societatii intr-un moment. Sau un alt aspect putea sa fie implicarea unui scriitor cunoscut intr-o dezbatere pe o tema importanta din societate

La Subiectul 3. „Relatia dintre doua personaje dintr-un roman interbelic studiat putea fi dintr-unul dintre romanele – Enigma Otiliei de George Calinescu, Ion – Liviu Rebreanu, Ultima noapte de dragoste-intaia nopate de razboi de Camil Petrescu, Maitreyi de Mircea Eliade sau Baltagul de Mihail Sadoveanu. Aici elevul putea scrie, la alegere, despre oricare dintre romanele pe care le-au studiat pentru bacalaureat , deoarece erau interbelice. Mai putin despre Morometii, Cel mai iubit dintre pamanteni, Nouri de campie”, a mai spus profesorul Gheorghe Lazarescu de la Colegiul National Sfantul Sava pentru gandul.info.

Barem Bacalaureat 2015 romana. Cum se rezolvau subiectele de la REAL:

La subiectul 1- punctul 1: sinonimele potrivite pentru sensul din text erau: socoteai=credeai, considerai, te gandeai, iti inchipuiai, presupuneai; destepti= inteligenti, ageri, isteti;

Punctul , subiectul 1: rolul cratimei in secventa n-ai venit este de a marca elidarea vocalei u, de a evita hiatul, de a marca pronuntarea intr-o singura silaba a celor doua cuvinte si de a conferi astfel vorbirii un ritm mai rapid.

Punctul 3, subiectul 1: puteau construi enunturi in care sa includa: a aduce la viata, cu pretul vietii, cu viata, a-si da viata, a da viata , fara viata, pe viata, de viata.

Punctul 4, subiectul 1: tema discutiei dintre personaje este iubirea.

Punctul 5, subiectul 1: cuvinte sau grupuri de cuvinte care sunt marci ale adresarii directe: te rog, Ruxandra!, Serban!, Nu te incrunta, Spune!, Dragoatea mea!

Punctul 6, subiectul 1: o modalitate de caracterizare a pesonajului Ruxandra o constituie indicatiile scenice. De exemplu: „(stingherita, cu ochii in jos)”, „(spontan, vesela)”

Punctul 7, subiectul 1: notatiile autorului indica in textul dat actiunile, gesturile, atitudinea si tonul vocii personajelor.

Punctul 8, subiectul 1: trasaturi ale genului dramatic: dialogul ca mod de expunere, prezenta numelor personajelor inaintea fiecarei replici, structurarea in scene si prezenta indicatiilor scenice.

Punctul 9, subiectul1: Dialogul dintre cei doi indragostiti o arata pe Ruxandra gata sa se sacrifice pentru dragostea ei, ea este dispusa a trai in saracie impreuna cu iubitul ei pana cand acesta se va afirma ca muzician. Iar Serban apare din acest dialog plin de modestie, dar pe deplin increzator in talentul si viitorul lui ca artist.

Subiectul 2. „Aici erau multe argumente posibile din viata de zi cu zi, privind sanatatea, strarea fizica, dar si faptul ca sportul poate permite un efort intelectual mai intens, ca poate sa educe. Elevii trebuiau sa respecte structura textului argumentativ: ipoteza, doua argumente, concluzie. Trebuiau folositi termeni de legatura precum fiindca, rezulta ca, in concluzie, in opinia mea”, a mai spus Profesorul Gheorghe Lazarescu.

Subiectul 3. Profesorul Lazareascu arata ca elevii puteau alege aici intre basm si roman. „La Ion Creanga, elevii discutau despre basm. La George Calinescu, puteau sa scrie despre Enigma Otiliei, Bietul Ioanid, iar la Marin Preda despre Morometii. Aici, ca si la uman, e foarte important ca textul sa aiba numarul minim de cuvinte”, a conchis Gheorghe Lazareascu.

Aproape 170.000 de candidati au sustinut testul scris la limba si literatura romana si vor avea, in functie de profilul si filiera pe care le-au urmat in invatamantul liceal, doua tipuri de subiecte, pe care trebuie sa le rezolve, incepand de la ora 09.00.

Absolventii filierei teoretice – profilul umanist si cei ai filierei vocationale – profilul pedagogic vor avea aceleasi subiecte, iar absolventii filierei teoretice – profil real si ai filierei tehnologice vor primi alte subiecte.

Bacalaureat 2015 continua miercuri, cand este programata proba obligatorie a profilului. Pe 3 iulie se desfasoara proba la alegere a profilului si specializarii.

Rezultatele de la Bacalaureat 2015 se afiseaza pe 6 iulie, pana la ora 12:00, iar contestatiile se pot depune in aceeasi zi, incepand cu ora 16:00.

La simularea din luna martie 2015, elevii de la clasa a XII-a, profilul uman, au avut un text la prima vedere din Jocurile Dianei de Anton Holban pe baza caruia trebuiau, printre altele, sa dea cateva doua sinonime neologice, sa explice rolul unei cratime, sa foloseasca cuvantul ploaie cu sens conotativ, sa indice tipul de perspectiva narativa si sa ilustreze doua trasaturi ale genului epic. La subiectul al doilea, au avut de redactat un eseu de 150-300 de cuvinte despre influenta traducerilor asupra literaturii nationale. La ultimul subiect, elevii trebuiau sa scrie un eseu despre tema si viziunea despre lume asa cum apar intr-un text poetic apartinandu-i lui Tudor Arghezi.

Elevii de clasa a XII-a de la profilul real si tehnologic au primit un text la prima vedere din romanul „Accidentul” de Mihail Sebastian pe baza caruia trebuiau sa rezolve noua cerinte care vizau cunostinte de vocabular si teorie literara, precum si capacitatea de a intelege si analiza un text literar. La subiectul al doilea, elevii au avut de scris un text argumentativ despre relatia dintre parinti si copii, iar la subiectul al treilea, un eseu despre opera lui George Bacovia sau Mihai Eminescu.

Rezultatele finale de la simularea din luna martie, centralizate de Ministerul Educatiei, arata ca 6 din 10 elevi de clasa a XII-a au obtinut note de 5 si peste 5 la proba de limba romana de la simulare bacalaureat, in timp ce numai 5 din 10 elevi au trecut de matematica. Datele statistice de la Ministerul Educatiei arata ca 61,36% dintre elevii de clasa a XII-a au obtinut note de trecere la la Limba romana, procentaj superior celui de anul trecut: 52,80%.

CALENDAR BACALAUREAT 2015

Sesiunea iunie-iulie 2015

25 – 29 mai 2015 Inscrierea candidatilor la prima sesiune de examen

29 mai 2015 Incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

8 – 10 iunie 2015 Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana – proba A

10 – 12 iunie 2015 Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna – proba B

15 – 19 iunie 2015 Evaluarea competentelor digitale – proba D

22 – 26 iunie 2015 Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala – proba C

29 iunie 2015 Limba si literatura romana – proba E)a) – proba scrisa

30 iunie 2015 Limba si literatura materna – proba E)b) – proba scrisa

1 iulie 2015 Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – proba scrisa

3 iulie 2015 Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E)d) – proba scrisa

7 iulie 2015 Afisarea rezultatelor (pana la ora 12:00)

7 iulie 2015 Depunerea contestatiilor (orele 12:00 – 16:00)

8 – 9 iulie 2015 Rezolvarea contestatiilor

10 iulie 2015 Afisarea rezultatelor finale

Sesiunea august-septembrie 2015

13 – 17 iulie 2015 Inscrierea candidatilor la a doua sesiune de examen

17-18 august 2015 Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana – proba A

17-18 august 2015 Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna – proba B

18 -19 august 2015 Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala – proba C

20 – 21 august 2015 Evaluarea competentelor digitale – proba D

24 august 2015 Limba si literatura romana – proba E)a) – proba scrisa

25 august 2015 Limba si literatura materna – proba E)b) – proba scrisa

26 august 2015 Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – proba scrisa

28 august 2015 Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E)d) – proba scrisa

31 august 2015 Afisarea rezultatelor (pana la ora 12:00) si depunerea contestatiilor (orele 12:00 – 16:00)

1-2 septembrie 2015 Rezolvarea contestatiilor

3 septembrie 2015 Afisarea rezultatelor finale

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Mai mult despre: , , ,

Comentarii: