BBC: trecerea la masinile electrice a ramas fara… curent?

pagina verde

O analiza a BBC constata ca vanzarile de masini electric ear trebui sa creasca, aceasta fiind “o necesitate” pentru atingerea obiectivelor climatice. Dar vanzarile de vehicule electrice in Occident sunt in scadere, iar daca guvernele doresc ca acestea sa isi revina, ar putea fi in detrimentul propriilor economii.

Orice sofer de autostrada cunoaste sentimentul: mergi cu viteza, cu kilometri intregi de drum liber in fata si apoi, de nicaieri, masina incepe sa incetineasca. Ceva similar a lovit piata vehiculelor electrice in 2024. Dupa ani de vanzari in crestere, cresterea pare sa se opreasca.

Inlocuirea masinilor alimentate cu combustibili fosili cu vehicule electrice este esentiala pentru planul guvernului britanic de a-si atinge obiectivele climatice – transportul rutier reprezentand 12% din emisiile planetare.

Intrebarea este daca este vorba de un episod care va disparea in curand “in oglinda retrovizoare” sau daca se va dovedi mai durabil? Si daca va dura, vor avea guvernele curajul de a face ceea ce este necesar pentru a mentine spectacolul “net zero” pe drum?

Trebuie sa cumparam mult mai multe vehicule electrice pentru a atinge obiectivele climatice

Cresterea vanzarilor de vehicule electrice a fost remarcabila. In 2020, existau 10 milioane de vehicule electrice in circulatie, iar in 2023 erau 45 de milioane. Dar vanzarile trebuie sa ramana crescute.

Pana in 2035, Agentia Internationala a Energiei (AIE) spune ca va fi nevoie de 790 de milioane de vehicule electrice daca vrem sa atingem cifra zero neta de emisii CO2 pana la mijlocul secolului. Acest lucru ar implica o crestere a vanzarilor de 27% in fiecare an.

De aceea, faptul ca vanzarile globale ale celui mai mare producator de masini electrice din lume, Tesla, au fost de fapt mai mici in primul trimestru din 2024 decat in aceeasi perioada din 2023 a ridicat semne de intrebare.

Cel mai mare producator de EV-uri din China, BYD, a fost in competitie cu Tesla pentru locul intai. BYD a inregistrat, de asemenea, o incetinire intre ianuarie si martie.

Iar vanzarile de vehicule electrice in Europa au scazut cu peste 10% fata de anul trecut in ultimul trimestru al anului trecut – desi in Marea Britanie vanzarile totale sunt in crestere fata de anul trecut.

Oamenii nu sunt siguri ca merita

In Regatul Unit, analistii spun ca vanzarile puternice de vehicule electrice din ultimii ani au fost alimentate de achizitiile de masini “pe firma”, datorita scutirilor fiscale generoase.

Dar piata casnica se dovedeste a fi mai greu de atins, oamenii spunand ca sunt descurajati in principal de costurile ridicate. Pretul mediu al unui vehicul electric nou in SUA este de peste 60.000 de dolari (47.433 de lire sterline). Preturile sunt la fel de ridicate in Europa si in Regatul Unit.

Datorita subventiilor de stat importante si eficientei mai mari a productiei, costul mediu pentru un consumator chinez este de doar 30 000 de dolari. Iar hatchback-ul Seagull de la BYD se vinde cu mai putin de 10.000 de dolari.

De asemenea, China produce mult mai multe vehicule electrice decat are nevoie pe piata interna – ar putea inunda cu usurinta pietele americana si europeana cu masini ieftine daca nu ar fi retinuta de taxe vamale.

Alegeri dificile, la rascruce de drumuri

Aceasta este dilema politicienilor europeni si americani. Acestia doresc vehicule electrice mai ieftine pentru a facilita tranzitia climatica, dar nu cu pretul subminarii propriilor producatori de automobile – precum Ford si Volkswagen – si a locurilor de munca locale.

De fapt, se vorbeste despre cresterea taxelor vamale si punerea altor bariere comerciale la importuri pentru a tine la distanta vehiculele electrice chinezesti ultracompetitive.

Este exact ceea ce a facut presedintele american Joe Biden saptamana aceasta, cu o noua taxa vamala de 100% pentru importurile de masini electrice chinezesti.

AIE preconizeaza in continuare o crestere a vanzarilor in 2024, ceea ce ne-ar mentine mai mult sau mai putin pe drumul spre zero net.

Optimistii spera ca tot mai multi oameni vor cumpara vehicule electrice atunci cand pe piata europeana si americana vor aparea vehicule second-hand la preturi reduse. Dar acest drum liber nu este garantat.

S-ar putea ca preturile vehiculelor electrice in Occident sa se dovedeasca a fi foarte ridicate, in timp ce China continua sa produca vehicule foarte ieftine.

Daca se intampla acest lucru, sa ne asteptam ca tensiunea dintre dorinta guvernelor occidentale de a decarboniza transportul si dorinta lor de a proteja campionii productiei nationale sa devina si mai acuta. La un moment dat, acestea ar putea fi obligate sa aleaga.

 

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: