Cafeaua este in pericol. Starbucks lucreaza la solutii

actualitate

cafea

Cafeaua este o cultura pretentioasa – in special cafeaua arabica, cel mai popular soi. Iar schimbarile climatice reprezinta o amenintare uriasa pentru afacerile cu cafea si pentru agricultori, transmite CNN.

„Pentru a creste in mod corespunzator, culturile de cafea necesita niveluri specifice de temperatura, lumina si umiditate”, potrivit Bancii Interamericane de Dezvoltare, o institutie financiara care deserveste America Latina si Caraibe. In prezent, aceste conditii sunt indeplinite in mare parte in anumite parti ale Americii Latine, in cadrul unei regiuni numite centura cafelei, se arata intr-un raport recent al BIAD.

Insa, pana in 2050, a avertizat banca, „cresterea temperaturilor va reduce cu pana la 50% suprafata potrivita pentru cultivarea cafelei”. Schimbarea climei ar putea insemna insa si ca unele tari ar putea gazdui din nou cafea, a notat IADB.

Dar, pentru ca sa continue sa prospere cafeaua acolo unde este acum, lucrurile trebuie sa se schimbe.

Astfel, Starbucks, care spune ca achizitioneaza aproximativ 3% din toata cafeaua din lume, dezvolta noi soiuri de arabica, cultivate special pentru a rezista mai bine pe o planeta care se incalzeste. Timp de peste 10 ani, agronomii de la Starbucks au cultivat diferite tipuri de arbori de cafea, incercand sa gaseasca soiuri care sa produca o cantitate mare de fructe intr-un timp relativ scurt si, printre altele, sa reziste la rugina frunzelor de cafea, o boala care ataca arborii de cafea si care este exacerbata de schimbarile climatice.

Dupa ce a imperecheat sute de soiuri, compania a ajuns la sase care se potrivesc si indeplinesc standardele companiei in ceea ce priveste gustul si aroma. Un catalog care descrie cele sase soiuri noi ale Starbucks este disponibil pentru fermierii de la ferma de cafea Hacienda Alsacia a companiei, un centru educational si de cercetare din Costa Rica.

Catalogul enumera profilul de aroma pentru fiecare planta. Una dintre ele face cafea cu note de pepene galben, miere si trestie de zahar, in timp ce alta se mandreste cu o aroma de citrice, ierburi si flori. Catalogul prezinta, de asemenea, caracteristicile de crestere ale plantei, cum ar fi altitudinile la care va supravietui, dimensiunea si structura plantei si cati ani vor fi necesari pana la prima productie.

„Unele dintre soiurile cu care lucram si pe care le testam isi vad recolta intr-un ciclu de unu, doi ani, in loc de trei sau patru ani”, a declarat Michelle Burns, vicepresedinte executiv pentru cafea globala, impact social si sustenabilitate la Starbucks. „Daca totul merge bine, asta inseamna mai multa cafea mai repede, un castig pentru Starbucks si furnizorii sai.”

Clima vine pentru cafea

Starbucks, cu aproape 36.000 de locatii in intreaga lume, se bazeaza foarte mult pe fermieri – cumpara de la aproximativ 400.000 de fermieri din 30 de tari. Acestia, impreuna cu alti cultivatori de cafea din intreaga lume, se lupta sa se adapteze la incalzirea globala.

Schimbarile climatice au avut un mare impact asupra lui Suzanne Shriner, presedintele Lions Gate Farms din Hawaii, care nu este furnizor al Starbucks.

„Precipitatiile noastre [au] devenit mai intermitente, iar cand vin, sunt mai severe, ceea ce este greu pentru plante”, a declarat ea.

In Hawaii, a spus Shriner, fermierii lucreaza cu World Coffee Research, o organizatie non-profit care colaboreaza cu industria, inclusiv cu Starbucks, pentru a gasi o solutie la rugina frunzelor de cafea, care a devenit o problema grava in regiune.

„Cautam inovatii de reproducere similare”, a spus ea, „urmarim indeaproape programul Starbucks”.

Cafeaua nu este, desigur, singura cultura amenintata de schimbarile climatice. Seceta, inghetul sau ploile abundente pot devasta randamentele la toate produsele agricole, de la cacao la struguri. Iar vremea extrema este imprevizibila, ceea ce face dificila pentru fermieri planificarea eficienta a acestor schimbari.

Dar cafeaua arabica, singurul soi folosit de Starbucks, este deosebit de expusa riscului.

Combaterea ruginii frunzelor

In cazul cafelei arabica, exista o „nevoie urgenta” de a dezvolta soiuri mai rezistente la schimbarile climatice, a declarat Miguel Gomez, profesor de marketing alimentar la Scoala Dyson de Economie Aplicata si Management de la Cornell.

Plantele actuale de arabica „nu sunt rezistente la stresul hidric”, a adaugat el. „Ele tind sa fie mai sensibile la boli precum rugina frunzelor… care sunt prezente ori de cate ori avem temperaturi neobisnuit de ridicate”.

Un arbore rezistent la rugina cafelei poate fi o optiune atractiva pentru agricultori. Dar nu va rezolva numeroasele probleme cauzate de schimbarile climatice, a avertizat Monika Firl, consilier senior pentru programul de cafea al Fairtrade International.

„Niciun glont de argint nu va rezolva problema schimbarilor climatice pentru agricultori”, a spus ea.

Natura „se adapteaza mai repede decat o face stiinta de laborator”, a adaugat ea.

Firl crede ca, pentru a fi mai durabila cafeua, trebuie sa se renunte la modelul de ferma de cafea industrializata. „Trebuie sa readucem cafeaua la radacinile sale forestiere”, a afirmat ea, pentru a promova un ecosistem sanatos.

In 2021, Starbucks si-a luat angajamentul de a investi in protectia si restaurarea padurilor si a stabilit alte obiective legate de clima. Burns a descris programul de selectie al companiei ca fiind un proces „continuu”, spunand ca firma va continua sa incerce noi soiuri pentru a se adapta la schimbarile climatice.

Alte soiuri de cafea, precum robusta si liberica, rezista mai bine decat arabica in aceste conditii dificile. Insa producatorii de cafea tind sa evite aceste soiuri deoarece consumatorilor le place gustul si mirosul arabica, a precizat Gomez de la Cornell. Scopul este de a dezvolta soiuri care sa aiba gustul de arabica, dar care sa reziste mai bine, ca si alte soiuri.

Securizarea lantului de aprovizionare cu cafea

In cel mai recent raport anual al sau, Starbucks a indicat „cresterea costului boabelor de cafea arabica de inalta calitate… sau scaderea disponibilitatii boabelor de cafea arabica de inalta calitate” ca fiind un risc legat de lantul de aprovizionare care ar putea avea „un impact negativ asupra afacerii si rezultatelor noastre financiare”.

Acesta a indicat o serie de factori care pot afecta preturile si aprovizionarea cu cafea. Vremea nefavorabila, disponibilitatea redusa a apei si bolile culturilor, printre alte probleme, toate acestea pot face ca cafeaua sa fie mai scumpa pentru Starbucks sau sa limiteze cu totul aprovizionarea. „Schimbarile climatice pot exacerba si mai mult multi dintre acesti factori”, a avertizat raportul.
Chiar inainte ca Starbucks sa isi dezvolte propriile soiuri rezistente la clima, a oferit agricultorilor seminte rezistente la clima dezvoltate de altii (si uneori modificate de Starbucks).

In total, a oferit trei milioane de seminte in ultimii cinci ani, potrivit companiei. Pe langa seminte, Starbucks a distribuit fermierilor aproximativ 70 de milioane de copaci rezistenti la rugina cafelei, ca parte a obiectivului sau de a oferi 100 de milioane de copaci pana in 2025.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: