CCR cere timp, dupa ce a decis deja ca o lege promovata de PSD este neconstitutionala. Pesedistii au planuri mari cu legea referendumului

news

avocat, fals, Suceava, inchisoare, instanta

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) considera ca trebuie sa dispuna de un interval de timp rezonabil pentru efectuarea controlului de constitutionalitate, potrivit motivarii deciziei prin care a admis, partial, obiectia de neconstitutionalitate formulata de 38 de senatori PNL si USR privind proiectul de modificare a Legii referendumului.

„Stabilirea unui termen de doua zile in care Parlamentul sa trimita legea catre Curtea Constitutionala nu isi gaseste nicio justificare in procedura urgenta ce caracterizeaza controlul de constitutionalitate al legii de revizuire, care trebuie exercitat (…) in termen de cinci zile de la data adoptarii proiectului legii de revizuire. (…) Or, in redactarea preconizata, art.6 alin.(3) din Legea nr.3/2000 ar permite Parlamentului sa amane trimiterea legii de revizuire pana la finalul termenului de doua zile, ceea ce ar conduce la diminuarea timpului de care Curtea Constitutionala dispune pentru verificarea legii adoptate de Parlament, cu posibila consecinta a efectuarii, sub presiunea timpului, a unui control de constitutionalitate lipsit de substanta. Chiar daca procedura prevazuta pentru exercitarea acestui tip de control este urgenta, Curtea Constitutionala trebuie, totusi, sa dispuna de un interval de timp rezonabil pentru a se putea pronunta”, se arata in motivare, citata de Agerpres.

Conform aceleiasi surse, in lipsa unui interval de timp suficient pentru pronuntare, controlul de constitutionalitate ar fi unul pur formal, CCR neputandu-si exercita in mod real aceasta atributie.

„Prin urmare, prevederile articolului unic pct.2 din legea criticata, cu referire la art.6 alin.(3) din Legea nr.3/2000, afecteaza buna functionare a Curtii Constitutionale si aduce atingere rolului sau constitutional de garant al suprematiei Constitutiei, consacrat de art.142 alin.(1) din Legea fundamentala. De altfel, termenul de cinci zile prevazut de art.23 alin.(1) din Legea nr.47/1992 este corelat cu cel in care, potrivit art.156 teza intai din Constitutie, legea de revizuire a Constitutiei se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, respectiv in termen de 5 zile de la data adoptari”, se mai arata in motivare.

CCR a mai constatat ca prevederea cuprinsa in articolul unic pct.2 din legea criticata, potrivit careia Guvernul stabileste prin hotarare data referendumului si aduce la cunostinta publica, de indata, prin mijloace de comunicare in masa, contravine dispozitiilor constitutionale.

„In cazul suspendarii din functie a Presedintelui, Parlamentul stabileste data referendumului printr-o hotarare, aceasta fiind emisa in exercitarea functiei de control pe care o exercita, tot in virtutea atributiilor sale constitutionale. In schimb, revizuirea Constitutiei, ca lege fundamentala a statului, realizandu-se printr-o lege de modificare si/sau completare a acesteia, este firesc ca actul normativ referitor la organizarea referendumului sa fie tot o lege. Asadar, Curtea constata ca prevederea (…) potrivit careia Guvernul stabileste prin hotarare data referendumului si aduce la cunostinta publica, de indata, prin mijloace de comunicare in masa, data acestuia, contravine dispozitiilor art.151 alin.(3) din Constitutie. Pentru aceleasi ratiuni, Curtea constata ca este neconstitutionala si abrogarea, facuta in scop corelativ, a art.15 alin.(1) din Legea nr.3/2000 care stipuleaza expres ca obiectul si data referendumului se stabilesc prin lege”, se precizeaza in document.

CCR a dezbatut, pe 3 octombrie, obiectia de neconstitutionalitate formulata de 38 de senatori PNL si USR privind proiectul de modificare a Legii referendumului, pe care a admis-o partial.

Potrivit unui comunicat al CCR, plenul Curtii a admis obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile articolului unic pct. 2 [cu referire: la sintagma ‘in termen de doua zile’ cuprinsa in art.6 alin.(3) din Legea nr.3/2000, la art.6 alin.(5) fraza a doua, precum si la art.6 alin.(7) din Legea nr.3/2000] si cele ale articolului unic pct. 3 din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului sunt neconstitutionale.

Curtea a apreciat ca este intemeiata critica referitoare la faptul ca, prin art. 6 alin. (5) fraza a doua din legea de modificare a Legii nr.3/2000, data organizarii referendumului pentru revizuirea Constitutiei ar urma sa fie stabilita de Guvern, fiind nesocotite, astfel, competentele constitutionale conferite Parlamentului, prin art.151, in ceea ce priveste dreptul de a declansa un referendum national, arata sursa citata.

„Pentru aceleasi ratiuni este neconstitutionala si abrogarea, facuta in scop corelativ, prin pct. 3 din legea criticata, a art. 15 alin.(1) din Legea nr.3/2000, care stipuleaza expres ca obiectul si data referendumului se stabilesc prin lege”, se precizeaza in comunicat.

De asemenea, Curtea a aratat ca stabilirea unui termen de doua zile in care Parlamentul sa trimita Curtii Constitutionale proiectul legii de revizuire in vederea exercitarii din oficiu a controlului de constitutionalitate, termen care se deduce din termenul de cinci zile de la data adoptarii proiectului de lege de revizuire a Constitutiei, nu isi gaseste nicio justificare in procedura urgenta ce caracterizeaza acest tip de control.

„In economia controlului de constitutionalitate exercitat in acest caz din oficiu de instanta constitutionala, prezinta importanta utilizarea eficienta a intregului interval de cinci zile pe care Legea nr. 47/1992 il ofera Curtii Constitutionale in acest scop, instituirea termenului de doua zile fiind contrara prevederilor art.1 alin.(5) si art.146 lit.a) teza a doua din Constitutie”, arata sursa citata.

Potrivit acesteia, plenul CCR a mai constatat ca prevederea care reglementeaza suportarea din bugetul de stat a cheltuielilor pentru organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei se regaseste deja in acelasi act normativ, fiind inclusa, de fapt, in art. 61 din Legea nr.3/2000, potrivit caruia cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea referendumului se suporta din bugetul de stat, pentru referendumul national, astfel ca este „redundanta” referirea expresa la referendumul pentru revizuirea Constitutiei, care este, de asemenea, un referendum national.

„Totodata, Curtea a respins, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic pct.2 [cu referire la art.6 alin.(1) si (4) din Legea nr.3/2000] din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.3/2000, precum si a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.3/2000, in ansamblul sau, in raport cu celelalte critici formulate”, se mai mentioneaza in comunicat.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: