CCR il ajuta pe Dragnea sa nu se faca inca o data de ras. Decizia care-i permite sefului PSD sa anuleze organizarea „marelui miting” din Bucuresti

politica

Curtea Constitutionala a Romaniei discuta pe 19 iunie sesizarea presedintelui Klaus Iohannis asupra modificarii Legii privind organizarea referendumului, au precizat luni pentru Agerpres oficiali ai CCR. Presedinteel PSD, Liviu Dragnea, a declarat recemt ca mitingul de un milion de pesedisti pentru sustinerea „familiei traditionale” va avea loc doar dupa ce legea referendumului va intra in vigoare.

Presedintele Klaus Iohannis a trimis pe 18 mai Curtii Constitutionale o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, care are ca obiect modificarea unor prevederi referitoare la referendumul necesar a fi organizat in cadrul procedurii de revizuire a Constitutiei.

„Desi a mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, la sesizarea parlamentarilor (…), consideram ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului cuprinde, in continuare, dispozitii neconstitutionale. Astfel, prin continutul normativ, dispozitii ale legii mentionate contravin prevederilor art. 1 alin. (5), art. 142 alin. (1), art. 146 lit. a), art. 147 alin. (2) si alin. (4), art. 150 – art. 152 si art. 156 din Constitutie”, se arata in sesizarea sefului statului.

Potrivit sesizarii, art. 6 alin. (1) din legea criticata introduce in Legea 3/2000 un tip de norme ce nu fac obiectul acestui act normativ. „Legea nr. 3/2000 nu poate include – fara a depasi obiectul ei de reglementare – in mod exhaustiv norme privitoare la initiativa si procedura de revizuire a Legii fundamentale”, se spune in sesizare.

Totodata, se sustine ca prevederile art. unic pct. 1 din lege sunt „neclare, lipsite de previzibilitate, intrucat (…) legiuitorul nu epuizeaza in continutul normativ toate aspectele referitoare la materia enuntata”, se precizeaza in sesizare.

Circumscrierea regimului juridic al initiativei si procedurii de revizuire la art. 150 si 151 din Constitutie si la Legea 3/2000 exclude de la aplicare alte norme incidente, cum ar fi cele ce privesc exercitarea initiativei legislative de catre cetateni ori cele din regulamentele parlamentare, se mentioneaza in document.

In sesizare se mai arata ca art. 6 alin. (3) din Legea 3/2000 – art. unic pct. 2 din legea criticata – prevede ca „Proiectul legii constitutionale, adoptat de catre fiecare Camera a Parlamentului sau de catre Camerele reunite in caz de divergenta (…), se trimite de indata Curtii Constitutionale, care procedeaza potrivit legii. Daca se constata ca initiativa legislativa de revizuire depaseste limitele revizuirii, aceasta se considera nefinalizata si se transmite Parlamentului, procedura urmand a fi reluata”.

Seful statului atrage atentia ca „nu se poate deduce cu exactitate ce obligatii revin Parlamentului in aceasta etapa si care este posibilitatea Curtii Constitutionale de a exercita controlul asupra noii legi de revizuire adoptate de Parlament, in urma reluarii procedurii”.

„Legiuitorului ii revine obligatia ca, indiferent de domeniul in care isi exercita aceasta competenta constitutionala, sa dea dovada de o atentie sporita in respectarea principiului claritatii si previzibilitatii legii”, apreciaza presedintele.

Art. unic pct. 2 din legea criticata, respectiv art. 6 alin. (4) ultima teza din Legea 3/2000 prevad: „Cetatenii Romaniei sunt chemati sa-si exprime vointa prin vot in cadrul referendumului national cu privire la revizuirea Constitutiei, in ultima duminica a perioadei de 30 de zile prevazuta la art. 151 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, calculata de la data adoptarii de catre Parlament a proiectului legii constitutionale, Guvernul avand obligatia de a aduce la cunostinta publica, de indata, prin mijloace de comunicare in masa, textul acestuia si data referendumului national”.

„Sintagma ‘calculata de la data adoptarii de catre Parlament a proiectului legii constitutionale’ (…) este neconstitutionala (…), intrucat permite ca deciziile Curtii Constitutionale prin care se confirma constitutionalitatea legii de revizuire sa produca efecte pentru trecut”, se mentioneaza in sesizare.

Potrivit documentului, legea de revizuire, odata adoptata de Parlament, se transmite CCR, care are obligatia sa se pronunte cu privire la constitutionalitatea acesteia.

„Legiuitorul considera ca moment de referinta numai data adoptarii legii de revizuire de catre Parlament, ignorand atat rolul Curtii Constitutionale de garant al suprematiei Constitutiei, inclusiv in procedura de revizuire, cat si momentul de la care deciziile acesteia produc efecte”, considera presedintele.

El arata ca la art. unic pct. 3 din legea criticata – art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea 3/2000 – se prevede ca obiectul si data referendumului national se stabilesc „potrivit prevederilor prezentei legi, in cazul referendumului privind revizuirea Constitutiei, cu respectarea art. 151 alin. 3 din Constitutie”.

„Este necesara identificarea distincta (…) a ce anume constituie obiect al referendumului pentru fiecare revizuire a Constitutiei”, sustine Iohannis.

De asemenea, stabilirea datei referendumului de revizuire a Constitutiei „trebuie lasata la aprecierea Parlamentului aflat in exercitiu la momentul fiecarei astfel de initiative”, afirma presedintele in sesizare.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: