Ce sa mancam pentru a ne creste imunitatea. Medicul Cristina Spiroiu: „Organismul va fi puternic daca mancam sanatos”

news

Medicul Cristina Spiroiu recomanda consumul de fructe si legume, de proteine de buna calitate – cum sunt cele din branza, oua, carne, peste -, iar dulciurile si fainoasele, care contin multe calorii si putine elemente nutritive valoroase, ar trebui sa fie limitate.

Cristina Spiroiu este medic primar endocrinologie, supraspecializarea diabet zaharat, nutritie, boli metabolice, in cadrul Sectiei Endocrinologice de la Spitalul Universitar de Urgenta Militar Central „Dr. Carol Davila”.

„Organismul va fi puternic daca mancam sanatos. Ar trebui sa pastram bunele obiceiuri de a manca fructe si legume, proteine de buna calitate – cum sunt cele din branza, oua, carne, peste. Dulciurile si fainoasele, care contin multe calorii si putine elemente nutritive valoroase, ar trebui sa fie limitate. Legumele si fructele sunt bogate in vitamine, iar vitamina C confera o oarecare protectie in fata infectiilor virale. Vitamina D, necesara pentru un raspuns imun sanatos, nu se gaseste in cantitati semnificative in alimente, iar rezervele obtinute prin expunere la soare sunt de obicei la nivel redus la inceputul primaverii. De aceea, ar trebui sa luam vitamina D, mai ales daca nu am facut acest lucru pe timpul iernii”, a explicat medicul pentru Agerpres.

In opinia sa, alcoolul ar trebui consumat „cu masura” iar in aceasta perioada fumatorii ar trebuie sa se gandeasca la abandonarea fumatului, intrucat este un factor de risc pentru infectia cu coronavirus.

„Alcoolul ar trebui consumat cu masura. De altfel, consumat de unul singur, fara prieteni, isi pierde mult din farmec. Chiar daca nu e ceva legat de mancare, ar fi un moment bun ca fumatorii sa se gandeasca la abandonarea fumatului, caci este un factor de risc pentru infectia cu coronavirus, printre altele”, spune medicul.

Potrivit acesteia, ratia calorica ar trebui redusa cu aproximativ o cincime, adica portiile ar trebui sa fie cu 20% mai mici pentru o persoana care sta in casa.

„O persoana care sta in casa consuma aproximativ 25 kcal/kg de greutate corporala. Fata de consumul caloric al unui om cu activitate fizica medie (aproximativ 30 kcal/kg), diferenta e mai mica de 20%. Prin urmare, ratia calorica ar trebui redusa cu aproximativ o cincime, adica portiile ar trebui sa fie cu 20% mai mici. Asta e teoria, dar sunt multe aspecte particulare. Oamenii foarte activi, care anterior efectuau munca fizica sau mergeau peste 10 km/zi, probabil ca vor avea probleme mai mari in pastrarea greutatii daca stau in casa si nu micsoreaza portiile. Pe de alta parte, cei cu munca sedentara si care isi petreceau cea mai mare parte a timpului liber pe canapea, in fata televizorului, nu vor sesiza o mare schimbare. Partea buna e ca cei activi vor fi mai motivati sa faca miscare acasa sau sa iasa sa faca sport, pentru ca acest tip de activitate e inca permis, chiar daca parcurile sunt inchise si salile de sport s-au inchis si ele de cateva saptamani. Consumul caloric in cursul efortului fizic nu este foarte mare, de ordinul a 200-400 kcal pentru 30 de minute, dar este suficient pentru a reface echilibrul. Din fericire, consumul de energie este proportional cu foamea, asa ca organismul se autoregleaza. Daca stai, nu ti se face foame. Dar ti se face uneori pofta, din pacate”, mai explica Spiroiu.

Ea adauga ca in conditii de stres, unii oameni dezvolta tulburari de comportament alimentar si au tendinta de a manca in exces – de obicei alimente care le fac placere, precum dulciuri, chipsuri, alune si alte lucruri bune de rontait – nu de foame, ci pentru a se „recompensa sau consola”.

„Cand bucuriile obisnuite ale vietii devin inaccesibile, bucuria unui desert apetisant este foarte la indemana”, sustine medicul.

Pentru a nu se ingrasa, persoanele care stau in casa pot reduce aportul de calorii, iar ciorbele si supele ar trebui sa nu lipseasca din meniu.

„Putem reduce aportul de calorii micsorand portiile si mancand exact ce obisnuiam sa mancam inainte. Pentru cei care mancau pe fuga semipreparate sau alimente procesate din magazine, faptul ca au mai mult timp liber e o oportunitate pentru a gati singuri. Mancarea gatita in casa e mai saraca in calorii si mai sanatoasa. Ciorbele si supele ar trebui sa nu lipseasca din meniu. Au calitatea de a contine semnificativ mai putine calorii fata de felul principal, iar prin volumul mare pacalesc corpul si induc mai repede satietatea, adica ne saturam mai usor”, mentioneaza medicul.

Totodata, nelipsite ar trebui sa fie si salatele si fructele, sarace in calorii, dar bogate in vitamine si minerale.

„Ar mai fi de ajutor sa ne cautam endorfinele – hormonii care produc fericirea – nu in ceva de mancare, ci in activitati care ne fac placere. In ultima instanta, cateva kilograme in plus nu sunt o tragedie. Pentru a iesi cu bine dintr-o incercare grea, e chiar un pret rezonabil. La urma urmei, e important sa ramanem sanatosi si sa ii avem in continuare pe cei dragi alaturi”, arata Cristina Spiroiu.

In cazul mancatului la serviciu, medicul recomanda ceva usor, in conditii igienice.

„Greu de zis (mancatul afara – n.r.), nu cred ca exista vreo reteta. Cam ce mancam de obicei. Daca mergem la munca, chiar nu e nicio diferenta. Daca ne luam ceva de mancare la lucru, ar trebui sa fie usor de mancat, in conditii igienice. Dar daca ne gandim ce mancam cand o sa iesim afara de tot – adica atunci cand momentul va fi depasit -, probabil ca vom face toti un mare chef!”, mai spune medicul.

Mai mult despre: ,


Comentarii: