Cele mai rapide trenuri din lume. China il are pe cel mai iute, atinge 460 km/h

life

Pe masura ce lumea se confrunta cu schimbarile climatice, zborurile pe distante scurte par din ce in ce mai neatractive pentru multi calatori. Fenomenul flygskam (rusine de zbor) care a inceput in Scandinavia ii inspira deja pe multi calatori sa-si reduca dependenta de companiile aeriene, potrivit CNN.

Pana cand cineva demonstreaza contrariul, trenul de mare viteza este cea mai eficienta alternativa la calatoriile cu avionul pentru distante de pana la 1.100 de kilometri. Transportand pasagerii cu viteze de 290 km/h sau mai mult, ofera o combinatie convingatoare de viteza si confort.

Capacitatea trenurilor de a transporta rapid un numar mare de oameni le face mult mai eficiente decat sa zicem mult trambitatul concept Hyperloop.

Incepand cu anii 1980, sute de miliarde de dolari au fost investite in noi cai ferate de mare viteza, de mare capacitate in Europa si Asia.

In ultimul deceniu, China a devenit liderul mondial de necontestat, construind o retea de 38.000 de kilometri de noi cai ferate care ajunge aproape in fiecare colt al tarii.

Spania, Germania, Italia, Belgia si Anglia extind reteaua europeana si alte tari probabil ca le vor urma pana in anii 2030.

In 2018, in Africa a fost construita prima cale ferata de mare viteza in Maroc, iar Egiptul pare sa se alature clubului inainte de sfarsitul anilor 2020.

In alte parti ale lumii, Coreea de Sud, Arabia Saudita si Taiwan au cai ferate de mare viteza, iar India, Thailanda, Rusia si Statele Unite se adauga natiunilor angajate sa construiasca noi cai ferate in care trenurile vor circula intre orase mari cu viteze de peste 250 km/h.

Dar unde se poate calatori cu cele mai rapide trenuri din lume in 2022?

1: Shanghai Maglev – 460 km/h (China)

Este cel mai rapid tren public din lume, ce foloseste forta electromagnetica pentru a se deplasa.

Conectand aeroportul Pudong din Shanghai cu gara Longyang Road din centrul orasului, are o viteza comerciala maxima de 460 km/h, drumul de 30 de kilometri dintre aceste puncte durand… sapte minute si jumatate.

Anul trecut China a prezentat trenul Maglev capabil sa atinga 600 km/h si are planuri ambitioase pentru o retea de vehicule Maglev, inclusiv o linie intre Shanghai si Hangzhou.

2: CR400 „Fuxing” – 350 km/h (China)

Pe langa faptul ca se mandreste cu cea mai lunga retea de linii de mare viteza din lume, China are acum cele mai rapide trenuri programate de pe planeta.

Trenurile CR400 „Fuxing” circula cu o viteza maxima comerciala de 350 km/h, dar au atins cu succes 420 km/h la testare.

Cu o lungime de pana la 16 vagoane si o capacitate maxima de 1.200 de pasageri, trenurile au divertisment la bord, afisaje inteligente, incarcare wireless a dispozitivelor, „cabine inteligente”, variante concepute pentru conditii meteorologice extreme, dar si functionare autonoma, fiind singurele trenuri automate de mare viteza din lume.

Cele mai rapide variante CR400 sunt implementate in prezent pe rutele principale Beijing-Shanghai-Hong Kong si Beijing-Harbin.

3: ICE3 330 km/h (Germania)

Abia pe locul 3 ne mutam in Europa. Brandul german InterCity Express (ICE) are o gama larga de trenuri rapide, insa cel mai rapid membru al familiei este ICE3, care poate atinge 330 km/h si care exista din 1999. Trenul a fost construit pentru linia de viteza dintre Koln si Frankfurt, reducand, inca din 2002, timpul de calatorie intre cele doua orase de la doua ore si 30 de minute la doar 62 de minute.

Viteza normala este de 300 km/h, dar ICE3-urile sunt autorizate sa ajunga pana la 330 km/h atunci cand intarzie. Un maxim de 368 km/h (229 mph) a fost atins in timpul testelor.

Flota ICE3 opereaza in toata Germania si include trenuri pentru rute internationale, conectand marile orase germane cu Paris, Amsterdam si Bruxelles.

4: TGV – 320 km/h (Franta)

Franta este detinatoarea recordului mondial de viteza pentru trenurile conventionale, stabilit la o viteza uimitoare de 574,8 km/h pe 3 aprilie 2007.

Liniile de mare viteza pleaca de la Paris la Lyon, Marsilia, Bordeaux, Nantes, Strasbourg, Lille, Bruxelles si Londra, cu trenuri care circula cu pana la 320 km/h pe unele rute.

5: JR East E5 -320 km/h (Japonia)

Japonia a introdus lumii conceptul de noi cai ferate de mare viteza in 1964 si continua sa fie un lider global, depasind limitele vitezei, capacitatii si sigurantei pe liniile sale Shinkansen.

In timp ce majoritatea Shinkansen-urilor merg in prezent cu o viteza maxima de 300 km/h, Trenurile E5 ale Japan Railways East circula cu pana la 320 km/h (200 mph).

Trenurile circula si prin tunelul submarin Seikan, care are 54 de kilometri si uneste insula Honshu de Hokkaido pe sub stramtoarea Tsugaru.

Fiecare tren are 731 de locuri. Construite din aliaj usor de aluminiu, E5-urile au „suspensie activa”, permitandu-le sa ia curbele la viteze mai mari.

6: „Al Boraq” 320 km/h (Maroc)

Marocul a devenit in 2018 prima tara africana cu trenuri de mare viteza, legand orasul-port Tanger de Casablanca din Maroc.

Al-Boraq detine si recordul african de viteza feroviara, in timpul testelor preliminare din 2017, unul dintre cele 12 trenuri construite de Alstom atingand 357 km/h pe noua linie.

7: AVE S-103 – 310 km/h (Spania)

Spania s-a alaturat clubului de mare viteza in 1992 folosind tehnologia TGV importata din Franta. De atunci si-a dezvoltat propriile trenuri superrapide si a construit cea mai lunga retea de linii dedicate pe distante lungi din Europa, care porneste de la Madrid spre Sevilla, Malaga, Valencia, Galicia si Barcelona.

AVE, prescurtare de la Alta Velocidad Espana (in spaniola de mare viteza), dar si cuvantul spaniol pentru pasare, opereaza de obicei la un maxim comercial de 310 km/h. Mandria flotei sunt trenurile S-102 Talgo si S-103 „Velaro”, acestea din urma o ruda mai puternica a ICE3 din Germania.

8: KTX 305 km/h (Coreea de Sud)

Din 2004, Coreea de Sud si-a extins rapid reteaua de cai ferate de mare viteza, ocolind liniile clasice unde terenul dificil a facut ca timpul de calatorie sa fie lung si necompetitiv.

Incepand cu ruta Seul-Busan, trenurile KTX pot circula cu pana la 330 km/h, desi limita obisnuita este de 305 km/h, reducand durata calatoriei Seul-Busan de la peste patru ore la doua ore si 15 minute.

Alaturi de Franta, Japonia si China, Coreea de Sud a dezvoltat un tren capabil sa circule cu peste 420 km/h. In 2013, un prototip HEMU-430X de noua generatie a atins 421,4 km/h.

Cele mai noi trenuri au cabine sigilate la presiune si geamuri triple pentru a reduce zgomotul si a elimina disconfortul din numeroasele tuneluri.

9: Trenitalia ETR1000 – 300 km/h (Italia)

Uimitoarele trenuri de mare viteza Frecciarossa (Sageata Rosie) ale cailor ferate italiene au fost introduse in 2017 ca raspuns la un rivalul privat.

Desi au o viteza de 360 km/h in serviciul de pasageri, trenurile cu un design aerodinamic asemanator unei sageti se ridica la inaltimea numelui, fiind concepute pentru o viteza maxima de 400 km/h

In interior sunt 457 de locuri in patru clase, de la standard confortabil la business, premium si executive, acesta din urma cu doar 10 fotolii inclinabile si serviciu la scaun.

Trenurile leaga Torino, Milano si Venetia in nord cu Bologna, Florenta, Roma si Napoli.

10: Calea ferata de mare viteza Haramain – 300 km/h (Arabia Saudita)

Caldura inabusitoare si furtunile de nisip nu par sa fie mediul ideal pentru trenuri electrice sofisticate de mare viteza, dar calea ferata de mare viteza Haramain (HHR) din Arabia Saudita leaga orasele sfinte Mecca si Medina la viteze de pana la 300 km/h.

Folosind 35 de trenuri Talgo construite in Spania, special modificate pentru functionarea in desert la temperaturi de pana la 50 de grade Celsius, calatoria de 450 de kilometri dureaza doar doua ore.

Fiecare tren are 13 vagoane cu o capacitate de 417 pasageri in clasa economica sau business. Aceasta capacitate este pusa la incercare in timpul Hajjului, pelerinajul anual la Mecca in timpul caruia peste doua milioane de musulmani viziteaza locurile sfinte ale orasului.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: