China anunta ca a spart bariera termica hipersonica, folosind un nou material care rezista la 4.000 de grade Celsius. Cum va fi folosita noua tehnologie

externe

racheta hipersonica, balistica

Oamenii de stiinta chinezi anunta ca au facut o descoperire majora: un test reusit al unui nou material pentru placarea suprafetei avioanelor hipersonice, considerat imposibil de realizat anterior, relateaza Interesting Engineering.

Aceasta evolutie inseamna ca puterea asiatica a depasit Statele Unite in cursa hipersonica, potrivit unui raport publicat de South China Morning Post (SCMP).

„Zborul de testare s-a incheiat cu un succes deplin”, au anuntat oamenii de stiinta intr-un articol publicat in revista Physics of Gases, fara a dezvalui toate detaliile.

Progresul noii tehnologii termice ar putea ajuta la construirea unor vehicule hipersonice cu „o raza de actiune mai mare si o viteza mai mare”, a declarat conducatorul echipei, Ai Bangcheng, director adjunct al Academiei chineze de aerodinamica aerospatiala din Beijing.

Materialul nou dezvoltat a rezistat la temperaturi de pana la 4.000 de grade Celsius (7.343 de grade Fahrenheit) fara sa se topeasca sau sa-si piarda forma in timpul testelor, atunci cand a fost aplicat pentru a acoperi suprafata unui avion.

Acest lucru ar putea permite Chinei sa fabrice avioane hipersonice care sa calatoreasca mai mult si mai repede, fiind un punct de cotitura in batalia cu America pentru tehnologia hipersonica, mai ales in conditiile in care SUA inca se lupta cu problemele termice ale tehnologiei sale hipersonice.

Batalia hipersonica dintre SUA si China

Armele hipersonice, in comparatie cu rachetele balistice conventionale, ating viteze de peste cinci ori mai mari decat viteza sunetului.

Investitiile mari ale Chinei in tehnologia hipersonica au contribuit la realizarea unor progrese semnificative, avand in vedere ca Armata Populara de Eliberare (PLA) a executat mai multe zboruri de testare hipersonice in 2021 decat a facut SUA in ultimii 10 ani.

Programul PLA se concentreaza pe dezvoltarea a doua tipuri de aparate: rachete hipersonice concepute pentru a purta focoase conventionale sau nucleare si aeronave hipersonice potrivite pentru operatiuni de recunoastere, atac sau transport.

Nevoia de viteza a trecut la etapa urmatoare, aducand „provocari si oportunitati enorme”, noteaza Bangcheng in document.

Intre timp, principalul obstacol cu care se confrunta constructorii americani de avioane hipersonice este reprezentat de daunele termice, conform unui studiu al Biroului de buget al Congresului SUA transmis legislatorilor in ianuarie.

„Provocarea fundamentala ramasa include gestionarea caldurii extreme la care rachetele hipersonice sunt expuse prin deplasarea la viteze mari in atmosfera in cea mai mare parte a zborului lor”, noteaza studiul.

„Ecranarea componentelor electronice sensibile ale rachetelor hipersonice, intelegerea modului in care se comporta diferitele materiale si predictia aerodinamicii la temperaturi de pana la 1.650 de grade Celsius necesita teste de zbor extinse. Testele sunt in curs de desfasurare, dar esecurile din ultimii ani au intarziat progresul”, se mai arata in studiu.

Interesting Engineering (IE) a relatat anterior despre cum cercetatorii militari chinezi ar fi facut un mare progres in imbunatatirea eficientei motoarelor cu aer care utilizeaza combustibil solid pentru zborul hipersonic.

„Vechiul concept de bariera termica se referea in principal la conditiile de temperatura ridicata la care trebuie sa reziste un vehicul atunci cand zboara la viteze foarte mari”, au notat cercetatorii militari chinezi in document.

„Principala preocupare si provocare a fost problema protectiei termice la temperaturi ridicate”, se mai arata in document.

Utilizarea militara a aeronavelor hipersonice include desfasurarea rapida, lovituri, interceptarea operatiunilor stealth si recunoasterea.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: