Cum transforma CHINA continentul negru. Exemplul Etiopiei, de la “tara foametei” la “tigrul african”

analize

Pusa in genunchi de epurarile comuniste din anii 70, perioada denumita “Teroarea rosie”, iar mai apoi de foametea din anii 80, Etiopia s-a transformat in radical in ultimii 25 de ani, devenind una dintre cele mai performante economii africane.

In centrul “Planului de dezvoltare si transformare” al guvernului etiopian se afla linii de cale ferata, drumuri si baraje, prin care aceasta natiune fara iesire la mare sa beneficieze de energie ieftina si transport sigur. Este prevazuta de asemenea si o retea de metrou de suprafata, care ar fi prima de acest fel din Africa subsahariana.

“Acesta este viitorul”, spune Abate Yaye, in varsta de 27 ani, venit din sudul sarac al Etiopiei pentru a munci la linia de metrou din capitala Addis Abeba. Este un proiect in valoare de 475 de milioane de dolari construit de China Railway Engineering Corp. “Vom deveni un exemplu pentru intreaga Africa”, adauga Abate, citat de Reuters.

De asemenea, ese de asteptat ca la inceputul lui 2016, o noua linie de cale ferata intre Addis Abeba si Djibouti, care are iesire la Marea Rosie, sa devina operationala. Noua cale de transport este esentiala pentru planul etiopienilor de a dezvolta noi industrii prelucratoare.

Linia va avea o lungime de 700 de km, un proiect in valoare de patru miliarde de dolari care va fi realizat de China Railway Engineering Corporation (CREC) si China Civil Engineering Construction (CCECC). Etiopia spera ca pana in 2020 sa construiasca peste 5.000 de km de cale ferata care sa strabata tara.

Economia etiopiana, a doua tara cea mai populata de pe continent, a avut un ritm de crestere de 8% pe an in ultimul deceniu. Pentru a pastra acest nivel, planul guvernului este ca tara sa devina un hub africa pentru industria prelucratoare, oferind investitorilor transport eficient si forta de munca ieftina si numeroasa.

Unul dintre investitori este, evident, o mare companie chineza, Huajian Group, care intentioneaza sa investeasca doua miliarde de dolari in urmatorii zece ani pentru a crea un cluster de productie de incaltaminte, produse care sa fie exportate atat in Africa, cat si in Europa si America de Nord.

Insa aceasta dependenta economica nu este ferita de contestatii, observa Lauren Johnston, cercetator in economie al Universitatii din Melbourne. Contractele chinezilor nu sunt transparente si exista numeroase tensiuni legate de importul de forta de munca din China. In plus, societatea civila si multe multinationale din Africa protesteaza fata de standardele joase privind comportamentul fata de muncitori si protectia mediului. Guvernatorul Bancii Centrale a Nigeriei, Sanusi lamido, a spus in 2014 ca “Africa ar trebui sa recunoasca faptul ca China este in Africa nu pentru interesul africanilor, ci pentru propriile interese”. El a facut apel la guvernele africane sa aiba o pozitie mai pragmatica si sa adopte politici prin care sa permita Chinei sa faca bani dar si sa ajute la dezvoltarea continentului.

Sursa: Reuters, EastAsiaForum

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Mai mult despre: , , , ,

Comentarii: