China intra in Afganistan in locul americanilor. Investitii masive in infrastructura: „Beijingul a oferit deja talibanilor proiecte de infrastructura si energie in valoare de miliarde de dolari”

analize

In timp ce trupele americane paraseau vineri principala lor baza militara din Afganistan, China se pregateste deja sa intre in aceasta tara devastata de razboi pentru a umple golul lasat de trupele americane si NATO.

Autoritatile de la Kabul iau in considerare extinderea Coridorului Economic China-Pakistan (CPEC), in valoare de 62 de miliarde de dolari, ca parte a Belt and Road Initiative (BRI).

Lansata pentru prima data in 2013 de presedintele chinez Xi Jinping si inscrisa in constitutia chineza in 2017, BRI este prezentata de oficialii de la Beijing ca un fond global de dezvoltare a infrastructurii care are ca scop o mai buna conectare a Chinei cu restul lumii. Menita sa fie finalizat pana in 2049, China a oferit imprumuturi uriase tarilor pentru a le sprijini in crearea unei infrastructuri mai bune, inclusiv construirea de noi autostrazi, cai ferate si conducte intre Pakistan si China, inclusiv prin Afganistan.

Unul dintre proiectele in discutie este construirea unui drum important intre Afganistan si orasul Peshawar din nord-vestul Pakistanului. ‘Exista o discutie privind o autostrada Peshawar-Kabul intre autoritatile de la Kabul si Beijing’, a declarat o sursa pentru The Daily Beast, citat de Daily Mail..

In ultimii cinci ani, China a incercat sa isi extinda BRI in Afganistan dar, avand in vedere legaturile stranse dintre SUA si guvernul afgan, Kabulul a ezitat sa aprobe orice acord, temandu-se de suparari la Washington. Dar acum, dupa ce trupele americane au parasit baza aeriana Bagram, China este pe cale sa fie primita cu bratele deschise.

‘A existat un angajament continuu intre guvernul afgan si chinezi in ultimii ani… [dar] acest lucru a creat nemultumiri in SUA fata de guvernul presedintelui Ashraf Ghani’, a declarat o sursa pentru Beast. ‘Ghani are nevoie de un aliat cu resurse, influenta si capacitatea de a oferi sprijin militar guvernului sau’, a mentionat sursa.

Purtatorul de cuvant al Ministerului chinez de Externe, Zhao Lijian, a confirmat luna trecuta ca China poarta discutii cu terte parti, inclusiv cu Afganistanul.

China spera ca, prin strategia BRI, sa poata conecta Asia cu Africa si Europa prin retele terestre si maritime care s-ar intinde pe teritoriul a 60 de tari. Strategia ar spori influenta Chinei in intreaga lume, afacerea avand o valoare estimata la 4 trilioane de dolari.

Afganistanul ar putea oferi Chinei un punct de sprijin strategic in regiune pentru comert, tara actionand ca un nod central de legatura intre Orientul Mijlociu, Asia Centrala si Europa.

‘Chinezii au cultivat foarte atent multi lideri politici pentru a cumpara in acelasi timp sprijin politic pentru proiectele din Afganistan. Guvernul chinez nu-si poate permite ca Afganistanul sa nu faca parte din BRI’, a continuat sursa.

‘Cu siguranta, investitia care ar fi injectata in economie va angaja multi oameni… si in absenta altor activitati economice, oamenii ar putea sa o primeasca cu bucurie. Dar peisajul politic din Afganistan este divizat si vor exista unii lideri etnici care se vor opune BRI, nu pentru ca vad dezavantaje, ci pentru ca actorii externi vor sa o opreasca’.

Plecarea Americii din tara ar da un impuls suplimentar Beijingului pentru a relua discutiile privind atragerea Kabulului in BRI.

‘Plecarea Washingtonului din Afganistan ofera Beijingului o oportunitate strategica’, a declarat pentru The Beast Michael Kugelman, un expert in afacerile din Asia de Sud.

‘Va exista cu siguranta un vid de umplut, dar nu ar trebui sa supraestimam capacitatea Chinei de a-l umple. In conditiile in care situatia de securitate din Afganistan va scapa cu siguranta de sub control, China nu va putea face prea multe. Aceasta va depinde in mare parte de faptul daca China va ajunge la o intelegere cu talibanii, a caror influenta va continua sa creasca, indiferent daca detin sau nu puterea. Daca talibanii sunt de acord ca China sa construiasca infrastructura si alte proiecte in Afganistan, Beijingul va fi intr-o pozitie mult mai buna. China ar putea foarte bine sa ii aduca pe talibani la bordul BRI. Insurgentii au declarat ca vor sprijini proiectele de dezvoltare daca acestea servesc intereselor nationale afgane’, a mai spus Kugelman.

Se banuieste ca Beijingul a oferit deja talibanilor proiecte de infrastructura si energie in valoare de miliarde de dolari in schimbul pacii in Afganistan.

‘Talibanii nu sunt singura provocare de depasit’, a precizat Kugelman. ‘Exista multe surse de violenta, atat anti- cat si pro-statale, in Afganistan. Astfel, China se va confrunta in continuare cu un mediu extrem de nesigur, chiar daca va obtine acceptul talibanilor pentru proiectele sale’.

Ce reprezinta Belt and Road Initiative (BRI)

BRI este actualizarea in zilele noastre a celebrului Drum al Matasii – o serie de rute comerciale care au actionat ca principala legatura intre est si vest timp de aproape 2.000 de ani.

China vrea acum un nou „Drum al Matasii” si este dispusa sa scoata bani din buzunare pentru a-l plati. Asa a aparut  BRI.

Lansat pentru prima data in 2013 de presedintele Xi Jinping si inscrisa in constitutia chineza in 2017, BRI este prezentat de oficialii de la Beijing ca un fond global de dezvoltare a infrastructurii care are ca scop o mai buna conectare a Chinei cu restul lumii. Menita sa fie finalizata pana in 2049, China a oferit imprumuturi uriase tarilor pentru a le sprijini in crearea unei infrastructuri mai bune.

„Suna grozav, nu-i asa? Si care este smecheria?”, detaliaza Daily Mail.

Ei bine, schema a fost criticata, in primul rand de puterile occidentale, ca fiind o incercare a Chinei de a se angaja intr-un neo-imperialism prin „diplomatia capcanei datoriilor”.

Fostul prim-ministru malaezian Mahathir Mohamad a avertizat anterior tarile sa nu se implice in proiectele BRI, deoarece conditiile de rambursare sunt prea dure.

In unele tari, cum ar fi Muntenegru, guvernele au semnat acorduri prin care China va putea sa confiste terenuri daca datoriile nu pot fi platite.

La inceputul acestui an, in Kenya s-a exprimat ingrijorarea ca China ar putea incerca sa puna sechestru pe portul Mombasa, daca tara nu-si plateste imprumutul de la China, folosit pentru a finanta calea ferata cu ecartament standard (SGR), care inregistreaza pierderi.

In martie, secretarul de cabinet al Trezoreriei Nationale a Kenyei, Ukur Yatani, a incercat sa calmeze aceste temeri, spunand ca portul nu a fost oferit ca garantie.

Dar puterile occidentale sunt din ce in ce mai ingrijorate de acest sistem. In 2019, SUA, impreuna cu Japonia si Australia, si-au lansat propriul proiect – The Blue Dot Network.

Un raport al publicatiei americane Forbes a comparat recent schema BRI a Chinei, si modul de utilizare a  acesteia de catre Beijing, cu tactici de tip „mafiot”. Publicatia a relatat despre situatia din Malaezia, care a respins o propunere pentru un acord BRI, dar a fost apoi supusa unor presiuni politice si economice pentru a-l accepta.

In ciuda criticilor, un raport din 2020 al Chatham House – Institutul Regal pentru Afaceri Internationale – a gasit „dovezi limitate” ca programul BRI al Chinei a fost implicat in diplomatia „capcana a datoriilor”.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: