Chinezii de la TikTok neaga acuzatiile CSAT: „Nu am gasit dovezi ale unei operatiuni de influenta ascunsa pe platforma noastra, in ultimele saptamani, legate de alegerile prezidentiale in curs din Romania, nici dovezi de influenta straina”

news

Calin Georgescu

Majoritatea candidatilor la alegerile prezidentiale din Romania si-au stabilit o prezenta pe reteaua de socializare TikTok, iar cei care au castigat si-au facut campanie si pe alte platforme digitale, precum si in media traditionala, sustin reprezentantii TikTok intr-o declaratie oficiala transmisa joi Agerpres.

Acestia subliniaza ca, pana in prezent, nu au fost gasite dovezi ale unei „operatiuni de influenta ascunsa” pe Tik Tok, in ultimele saptamani, legate de alegerile prezidentiale din Romania si nici dovezi de influenta straina.

„Aceste informatii inexacte despre alegerile din Romania sunt inselatoare intrucat majoritatea candidatilor si-au stabilit o prezenta pe TikTok, iar cei care au castigat si-au facut campanie si pe alte platforme digitale, dincolo de a noastra. Aplicam cu rigurozitate Regulile Comunitatii noastre impotriva dezinformarii electorale si comportamentului inselator si am colaborat proactiv cu Comisia Electorala pentru a lansa un Centru Electoral in aplicatie astfel incat sa promovam informatiile de incredere privind alegerile in comunitatea noastra din Romania. Nu acceptam reclamele politice platite si solicitam tuturor sa respecte regulile Comunitatii noastre pe care le aplicam in mod continuu”, afirma un purtator de cuvant al TikTok.

In ceea ce priveste rolul acestei retele de socializare in alegerile din Romania, TikTok face publica lista candidatilor care au beneficiat de o prezenta pe TikTok, mentionand ca „mesajul sugerat conform caruia Calin Georgescu a avut o abilitate unica de a ajunge la publicul platformei noastre este cel putin inexact si induce in eroare”.

Astfel, potrivit sursei citate, George Simion a avut o prezenta de 739.2K followers („mai mult decat Georgescu”, mentioneaza reprezentantii platformei), Elena Lasconi – 123.6K followers, Marcel Ciolacu – 44.5K followers, Mircea Geoana – 19.3K followers si Nicolae Ciuca – 2.6K followers.

„Calin Georgescu si-a facut campanie pe numeroase canale, asa ca atribuirea exclusiva a activitatii campaniei acestuia pe TikTok reprezinta o afirmatie inexacta si inselatoare”, se precizeaza in document. In acest context, pe Youtube, Calin Georgescu a avut 95.8K subscribers, pe Facebook – 144K followers si pe Instagram – 41.4K followers, se mai arata in declaratia oficiala.

De asemenea, Calin Georgescu a avut si o prezenta si in media nationala, respectiv pe TVR 1, Digi24, Metropola TV, TVR Info, Prima TV, dar si la anumite podcasturi, sustin reprezentantii TikTok.

Cu privire la operatiunile de influenta ascunsa si interferenta straina, TikTok a precizat: „Suntem extrem de vigilenti fata de actorii care incearca sa utilizeze practici inselatoare pentru a influenta procesele civice si lucram intens pentru a identifica si elimina operatiunile de influenta ascunsa, raportand transparent aceste eforturi in fiecare luna”.

„Pana in prezent, nu am gasit dovezi ale unei operatiuni de influenta ascunsa pe platforma noastra, in ultimele saptamani, legate de alegerile prezidentiale in curs din Romania, nici dovezi de influenta straina. In raportul nostru din septembrie, am dezvaluit ca am destructurat o retea care viza un anumit public din Romania, desi aceasta nu a jucat niciun rol in promovarea campaniei lui Georgescu”, se arata in comunicarea retelei de socializare.

Potrivit sursei citate, regulile Comunitatii TikTok interzic promovarea politica platita, publicitatea politica si strangerea de fonduri de catre politicieni si partide politice, precum si campaniile platite cu influenceri, iar conturile care incalca aceste reguli sunt eliminate.

„Politica noastra privind reclamele politice include atat reclame platite traditionale, cat si creatorii care primesc compensatii pentru a sustine sau a se opune unui candidat pentru o functie oficiala. De asemenea, eliminam continutul care constituie publicitate nemarcata, pe baza solicitarilor fundamentate pe dovezi sau a informatiilor credibile obtinute de autoritatile de reglementare competente. Pana in prezent, nu am primit o astfel de cerere. Contul lui Calin Georgescu este supus reglementarilor conturilor GPPPA, aceleasi care se aplica tuturor candidatilor din aceste alegeri”, au mai spus reprezentantii aplicatiei.

De asemenea, in document se precizeaza ca este protejata integritatea alegerilor pe TikTok prin prevenirea raspandirii de continut daunator, eliminarea dezinformarii in colaborare cu fact-checker-ul local, LeadStories, si conectarea comunitatii TikTok la informatii oficiale, precum si prin colaborarea cu experti.

„Ca parte din aceste masuri, am lansat proactiv, in luna noiembrie, un Centru Electoral in aplicatie pentru alegerile din Romania in parteneriat cu Comisia Electorala, care promoveaza informatii electorale de incredere. De asemenea, am lansat o campanie de educatie media in colaborare cu un ONG local de incredere, Funky Citizens, pentru a oferi comunitatii din Romania informatii sigure despre cum sa recunoasca dezinformarea, printre altele”, subliniaza reprezentantii retelei de socializare.

In ceea ce priveste falsificarea identitatii, TikTok afirma ca are „politici clare si ferme”, interzicand conturile care se prezinta drept o alta persoana sau entitate reala fara a dezvalui in numele contului ca este vorba despre un cont de fan sau de parodie, cum ar fi utilizarea numelui, detaliilor biografice, continutului sau imaginii unei persoane fara a specifica acest lucru.

„Atunci cand identificam conturi care incalca aceste politici, le eliminam definitiv sau le trimitem un avertisment pentru a-si schimba rapid numele contului, in functie de gravitatea indiciilor de falsificare a identitatii. Pana in prezent, am eliminat peste 150 de conturi care imitau identitatea lui Calin Georgescu si continuam sa efectuam verificari pentru a elimina noi conturi de acest tip pe masura ce apar. Este important de mentionat ca am eliminat, de asemenea, peste 650 de alte conturi care imitau identitatea altor candidati, ceea ce demonstreaza ca acest comportament nu s-a regasit doar in asociere cu Calin Georgescu”, explica sursele citate.

Despre prevenirea comportamentului neautentic, TikTok mentioneaza ca permite utilizatorilor sai sa-si exprime opiniile politice si sa-si arate sprijinul pentru candidatii politici, iar acest lucru se intampla frecvent in timpul alegerilor din intreaga lume. „Totusi, detectam si oprim proactiv orice incercari care ar putea afecta integritatea platformei, fie prin raspandirea dezinformarii, manipularea discursului public sau implicarea in comportamente inselatoare. Prin utilizarea tehnologiei avansate si colaborarea cu experti, ramanem dedicati crearii unui mediu de incredere pentru comunitatea noastra”, se arata in document.

Astfel, in perioada cuprinsa intre luna septembrie si ziua de luni a acestei saptamani, TikTok a eliminat peste 66.000 de conturi false, peste 7.000.000 de aprecieri false si peste 10.000.000 de urmaritori falsi.

De asemenea, TikTok afirma in documentul transmis ca a prevenit 40.000.000 de aprecieri false si a blocat crearea a peste 216.000 de conturi spam, mentionand ca nu a gasit nicio dovada care sa confirme afirmatia privind existenta a 5.000 de conturi false, „dar investigam in mod deliberat acest aspect”.

Referitor la acuzatiile ca un grup ar fi conspirat in afara platformei si ca aceste eforturi au dus la actiuni coordonate pe platforma, reprezentantii TikTok subliniaza ca pana in prezent nu are dovezi ca o campanie coordonata a avut loc pe platforma sa.

„Am primit trei solicitari oficiale din partea autoritatilor romane pana acum, toate fiind gestionate in timp util: o plangere din 21 noiembrie a semnalat mai multe videoclipuri care ar fi incalcat o lege ce impune candidatilor/campaniilor sa includa un cod mandatar financiar in materialele electorale pentru a ajuta autoritatile sa urmareasca cheltuielile de campanie. Am luat masuri in termen de 24 de ore, depasind ceea ce era deja impus prin lege”, se mai arata in document.

Nu in ultimul rand, TikTok remarca faptul ca o analiza a altor platforme (X, Instagram, Facebook si YouTube) a aratat ca nici pe acestea videoclipurile nu contineau codul de mandatar financiar (CMF).

In concluzie, reteaua de socializare TikTok transmite ca ramane deschisa sa colaboreze cu „toate autoritatile relevante, atat la nivel european, cat si local”.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: