CNN: Brexit-ul incepe sa loveasca dur economia UK: „Deficit de soferi intre 90.000 si 120.000”. Mari companii plang dupa lucratorii din Romania si Bulgaria

analize

De la un capat la altul al lantului de aprovizionare, producatorii de alimente din Marea Britanie au avut parte de o vara plina de probleme. anuntat CNN intr-un reportaj legat de consecintele dure ale Brexit-ului.

„Depozitele frigorifice nu au avut suficient spatiu pentru a ne pastra produsele, asa ca a trebuit sa aruncam productia pe o saptamana”, explica Iain Brown, vicepresedinte al East Scotland Growers (ESG). „Si nu am avut suficienti muncitori pentru a ne recolta legumele, ceea ce inseamna ca acestea se irosesc”.

In timp ce penuria de alimente a fost obisnuita in multe tari pe parcursul pandemiei, Brown crede ca o problema unica in Marea Britanie face viata mai dureroasa: Brexit.

Potrivit lui Brown, cele doua laturi esentiale ale productiei – mai intai, scoaterea alimentelor din pamant si apoi distribuirea lor pe rafturile supermarketurilor – sunt ambele afectate din cauza lipsei de lucratori.

In primul rand, lipsa soferilor de camioane, care transporta produse proaspete precum conopida la si de la instalatiile de congelare, a facut ca, la un moment dat, ESG sa fie nevoita sa arunce la gunoi o saptamana de productie, cu un cost estimat la un milion de lire sterline (1,4 milioane de dolari).

In al doilea rand, Brown spune ca nu mai vin multi dintre lucratorii sezonieri, care soseau din tari precum Romania si Bulgaria pentru cateva luni pentru a recolta legume: „Unii nu au venit din cauza reglementarilor Covid; altii au venit, au facut multi bani si au plecat acasa mai devreme decat era planificat.” Acest lucru, spune Brown, a insemnat ca aproximativ 10-15% din recolta sa s-a irosit, ceea ce a costat aproximativ 200.000 de lire sterline (277.000 de dolari).

Se pare ca, in cele din urma, consecintele Brexitului se fac simtite in sus si in josul Regatului Unit. Si, departe de promisiunile  guvernului premierului Boris Johnson, lipsa de lucratori europeni in aceste domenii vitale inseamna pierderi financiare pentru intreprinderi si rafturi goale in timp ce Marea Britanie se indreapta cu pasi repezi spre Craciun.

Lipsa de soferi de camion este probabil cea mai imediata problema.

Potrivit unui purtator de cuvant al Logistics UK, se estimeaza ca deficitul actual de soferi se situeaza intre 90.000 si 120.000 de persoane. In timp ce Brexitul nu este in intregime de vina, faptul ca Marea Britanie nu mai are acces usor la soferii europeni a creat o mare durere de cap pentru industrie.

Acestia nu pot fi pur si simplu inlocuiti cu lucratori britanici. Pe langa faptul ca poate dura pana la noua luni pentru a se califica ca sofer si costa pana la 5.000 de lire sterline (6.940 de dolari), potrivit Logistics UK, britanicii nu se aliniaza pentru a accepta aceste locuri de munca.

„Avem o forta de munca imbatranita in Marea Britanie, iar imaginea conditiilor de munca pentru soferii de camioane [camioane] – locuri de parcare nesigure sau locuri de odihna – a facut-o neatractiva pentru multi tineri”, a declarat un purtator de cuvant al Logistics UK pentru CNN Business.

Acest lucru creeaza o alegere dificila pentru companii: Ce marfuri sa prioritizeze? Daca aveti doar un singur camion care pleaca din depozit in acea zi, probabil ca veti acorda prioritate produselor perisabile in detrimentul unor lucruri precum apa imbuteliata. Pe termen lung, acest lucru inseamna mai putine optiuni pentru consumatori si posibilitatea panicii consumatorilor, asa cum s-a vazut in 2020, cand Marea Britanie a ramas fara rezerve de hartie igienica.

Pentru a avea o idee despre cat de serioasa este problema, sefii celor mai mari supermarketuri din Marea Britanie au descris penuria de alimente ca fiind fara precedent – unul dintre ei a declarat pentru ziarul The Times ca sunt „la un nivel mai rau decat in orice moment pe care l-am vazut” – si au avertizat ca rafturile ar putea fi goale de Craciun din cauza lipsei de soferi.

Aceste penurii ar trebui sa fie un cadou pentru adversarii politici ai lui Johnson, care pot spune ca afirmatiile sale de a avea un acord Brexit benefic in 2019 – promisiunea pe baza careia a castigat alegerile generale – au fost false.

Guvernul, spun criticii, nu a reusit sa se pregateasca in mod adecvat pentru consecintele inevitabile ale Brexitului si sa atenueze impactul initial al acestuia.

Cresterea PIB-ului britanic a fost aproape oprita in iulie, potrivit Oficiului National de Statistica, in parte din cauza problemelor legate de lantul de aprovizionare si a lipsei de forta de munca.

Economia Marii Britanii ramane cu 2,1% mai mica decat inainte de pandemie, iar unii economisti cred ca diferenta nu va fi recuperata pana in al doilea trimestru al anului viitor.

„De-a lungul intregului proces de Brexit, guvernul a constatat ca eforturile sale de a pregati mediul de afaceri si populatia pentru inevitabilele schimbari au fost subminate de nevoia de a prezenta Brexit-ul ca pe ceva pozitiv pentru Marea Britanie si pentru economie”, spune Sam Lowe, cercetator senior la Centrul pentru Reforma Europeana.

Mai rau, guvernul lui Johnson se afla acum in pozitia ciudata de a refuza sa puna in aplicare o parte esentiala a acordului pe care odata il saluta ca pe un mare succes.

Regatul Unit ar fi trebuit sa aplice pe deplin un mecanism numit Protocolul privind Irlanda de Nord in cursul acestui an. Protocolul a fost convenit intre Regatul Unit si UE pentru a reflecta statutul special al Irlandei de Nord: in afara UE, alaturi de restul Regatului Unit, dar care are o frontiera terestra usoara cu Republica Irlanda, un stat membru al UE.

Conform protocolului, marfurile pot circula liber intre Irlanda de Nord si Republica, evitandu-se astfel necesitatea unei frontiere dure – o masura esentiala pentru a preveni o revenire a violentelor sectare pe insula. Regatul Unit a convenit ca, la randul sau, va proteja piata unica a UE prin aplicarea de controale asupra bunurilor care intra in Irlanda de Nord din Marea Britanie.

Procedand astfel, s-ar crea efectiv o frontiera maritima intre Irlanda de Nord si restul Regatului Unit, ceea ce ar fi foarte incomod pentru Johnson, caruia ii place sa se prezinte ca un aparator arhicunoscut al Uniunii cu Irlanda de Nord. De asemenea, ar fi o anatema pentru unionistii din Belfast, care saptamana aceasta au amenintat ca vor prabusi fragilul acord de impartire a puterii din regiune din cauza acestei probleme.

Ultimul lucru pe care Johnson, cel care a condus campania pentru Brexit in 2016, vrea sa il faca este sa le permita adversarilor sai sa afirme ca Brexitul nu numai ca a izolat Irlanda de Nord de restul Regatului Unit, dar a pus cu buna stiinta o presiune suplimentara atat asupra finantelor, cat si asupra stabilitatii din regiune. Acest lucru ar putea explica de ce ministrul pentru Brexit, David Frost, a declarat luni ca perioada de gratie care permite fluxul de marfuri din Marea Britanie catre Irlanda de Nord va fi prelungita, fara un punct final fix.

Acest lucru, in mod firesc, a permis UE, care este de mult timp bau-bau pentru Brexiteers, sa se situeze la o inaltime morala, amintindu-i Marii Britanii ca acordul Brexit semnat de bunavoie de Johnson este un tratat legal.

Aceste probleme, desi importante, sunt departe de a fi singurele jenante post-Brexit care fac ca afirmatiile lui Johnson privind succesul Brexit sa para putin prostesti.

In ciuda faptului ca a asigurat pescariile britanice ca nu vor fi afectate de dificultatile de import in Europa continentala, capturile sunt aruncate inapoi in apa, deoarece navele nu reusesc sa debarce si sa isi prelucreze produsul proaspat la timp pentru a fi vandut.

Parlamentarii din propriul partid al lui Johnson au primit telefoane de la alegatori suparati ca nu au reusit sa isi introduca marfurile in Europa din cauza Brexitului.

Si, potrivit unui raport Reuters din aceasta saptamana, Marea Britanie este „pe cale sa isi piarda statutul de unul dintre primii 10 parteneri comerciali ai Germaniei in acest an, pentru prima data din 1950”, citand drept cauza „barierele comerciale legate de Brexit”.

Toate aceste dificultati au fost prezise de numerosi critici ai lui Johnson, in timp ce organismele din industrie au facut presiuni asupra guvernului pentru aranjamente alternative care sa atenueze daunele. Johnson a fost criticat in repetate randuri de catre liderii si oponentii din industrie pentru ceea ce ei considera a fi lipsa sa nesabuita de pregatire pentru Brexit.

Pana la acel moment, Johnson poate devia in mare masura vina pentru aceste probleme asupra pandemiei.

Dar Brexitul chiar incepe sa muste. Incetul cu incetul, multe dintre asigurarile facute in 2016 si pe parcursul anilor de negocieri se fisureaza.

Poate ca, intr-o zi, Johnson va considera ca este oportun din punct de vedere politic sa introduca mai multe masuri de atenuare a efectelor negative ale Brexitului. Cu toate acestea, chiar si momentul ales pentru aceasta este problematic: Admiterea faptului ca ai nevoie de controlul daunelor inseamna ca exista daune de controlat.

Si, avand in vedere ca o mare parte din mostenirea politica a lui Johnson va fi definita de conducerea campaniei de „eliberare” a Marii Britanii de Bruxelles, cu cat mai mult timp poate evita criticile nu doar pentru Brexit ca si concept, ci si pentru punerea in aplicare a acestuia, cu atat mai putin cea mai mare realizare a sa va deveni o piatra de moara in jurul gatului sau.

Mai mult despre: ,

Comentarii: