Constantinescu a stat degeaba in trena PSD: ramane fara salariu si alte avantaje. CCR i-a dat dreptate presedintelui Iohannis

politica

Curtea Constitutionala a Romanie (CCR) a admis miercuri, in unanimitate, sesizarea presedintelui Iohannis asupra legii prin care Institutul Levantului devine institutie publica de specialitate autonoma.

Legea a fost modificata printr-o ordonanta de urgenta de Guvernul Dancila in septembrie 2019, astfel incat presedintele Institutului Levantului avea rag de secretar de stat, plus salariu aferent si alte beneficii: decontarea cazarii si a transportului pentru deplasarile la actiuni organizate de Institutul Levantului in tara si in strainatate. Pe 30 septembrie, Consiliul Stiintific al institutului a luat decizia de a-l propune pe Emil Constantinescu presedinte a institutului si o trimitea Biroului Permanent al Senatului. Actul normativ a fost luat rapid in discutie si adoptat cu majoritate de voturi in comisiile de Invatamant si de Cultura de la Senat.

In octombrie 2019, fostul presedinte Emil Constantinescu a fost numit presedinte, cu rang de secretar de stat, al Institutului de Studii Avansate pentru Cultura si Civilizatia Levantului pentru urmatorii 5 ani, potrivit unei hotarari adoptate de Senat si publicata in Monitorul Oficial.

Pana atunci, Constantinescu fusese presedinte al institutului infiintat in 2016 in subordinea Senatului, dar nu avea salariu de secretar de stat.

Seful statului a trimis CCR o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 66/2019 pentru modificarea si completarea Legii 117/2017 privind infiintarea Institutului de Studii Avansate pentru Cultura si Civilizatia Levantului.

„Analizand preambulul actului normativ si expunerea de motive a proiectului de lege de aprobare a Ordonantei de urgenta nr. 66/2019, reiese faptul ca ordonanta de urgenta a fost emisa in considerarea necesitatii ‘clarificarii statutului, a regimului de functionare si subordonare, precum si a incadrarii personalului de studii avansate din Romania, in scopul asigurarii conditiilor necesare functionarii in cele mai bune conditii a institutiilor publice, astfel incat sa poata fi atinse obiectivele avute in vedere de legiuitor la infiintarea acestor structuri’. (…) Motivele enuntate de initiatorii actului normativ nu sunt de natura sa justifice o situatie extraordinara a carei reglementare nu putea fi amanata sau realizata pe calea procedurii obisnuite de legiferare”, se arata in sesizarea de neconstitutionalitate.

Potrivit sefului statului, „viciul de neconstitutionalitate extrinsec” nu poate fi acoperit prin legea de aprobare a ordonantei de urgenta, motiv pentru care apreciaza ca atat OUG nr. 66/2019, cat si legea de aprobare a acesteia supusa controlului de constitutionalitate sunt neconstitutionale in ansamblu.

Din aceasta lege, arata Iohannis, rezulta ca ISACCL este o autoritate a administratiei centrale de specialitate si are un caracter autonom. „Noul statut al ISACCL – instituit prin modificarile aduse Legii nr. 117/2017 de OUG nr. 66/2019 si, implicit, prin legea supusa controlului de constitutionalitate – nu se poate circumscrie in afara dispozitiilor strict si limitativ prevazute de legiuitorul constituant in cuprinsul prevederilor art. 116 si art. 117 din Legea fundamentala”, indica el.

Seful statului sustine ca Legea de aprobare a OUG nr. 66/2019 a fost adoptata cu incalcarea art. 117 alin. (3) si a art. 75 alin. (1) din Legea fundamentala, viciu procedural ce atrage neconstitutionalitatea actului normativ in ansamblul sau.

In opinia sa, norma privind conducerea institutului este neclara si imprecisa din multiple perspective.

„In primul rand, este incert numarul membrilor acestui organism de conducere, neprecizandu-se numarul fiecarei categorii de membri. In al doilea rand, fata de forma anterioara modificarilor introduse de OUG nr. 66/2019, s-a eliminat reglementarea referitoare la modalitatea de desemnare a celor 5 personalitati academice straine din randul membrilor Academiei Mondiale de Arta si Stiinta, nefiind clar cui apartine competenta desemnarii acestora. In al treilea rand, este neclar care este numarul de personalitati academice desemnate de presedintele Institutului, iar reglementarea este una lacunara, neprecizand criteriile pentru realizarea acestor desemnari. In final, dispozitia este lacunara si din punct de vedere al intinderii mandatului Consiliului stiintific, modul de formulare al acesteia fiind contrar exigentelor de calitate a legii prevazute de art. 1 alin. (5) din Constitutie”, se arata in sesizarea de neconstitutionalitate.

Mai mult despre:


Comentarii: