Cronica de Alin Ludu Dumbrava. Child 44: un orfan macelarit

life

Child 44 e un film pe care eu personal il astept de mult si care este extrem de dezamagitor, chiar dureros de… si o sa va spun si de ce.

Regizorul suedez Daniel Espinosa (n. 1977), apreciat international pentru Snabba Cash/Castig facil (2010) a pornit la Hollywood cu Safe House /Casa conspirativa (2012), si apoi a preluat pentru casa de productie a lui Ridley Scott, Scott Free, un proiect lung gestant pe care trebuia sa il regizeze fratele producatorului, regretatul Tony Scott, desi informatiile de pe net azi il mentioneaza pe Ridley, care a optionat cartea inca inainte de aparitia ei, in 2007. Poate ca sir Ridley trebuia sa se gindeasca mai bine…

Scenariul ii apartine (sau este creditat, pentru ca am dubii daca ce era pe pagina e si pe ecran), lui Richard Price (romancier respectat, scenarist asisderea- Clockers, Culoarea banilor, serialul The Wire), bazat pe romanul omonim al lui Tom Rob Smith, inspirat de crimele asasinului in serie Andrei Chikatilo, despre care s-a facut filmul original HBO Citizen X in 1995. Eu personal nu am citit nicio carte de Smith, dar romanele cu Demisov sunt trei pina acum si sunt best-selleruri mondiale (nu-s traduse la noi inca), si cred ca ar fi fost mult mai inteligent sa faca un serial cu el.

Bugetul la Child 44 a fost urias, de 50 de milioane de dolari, s-a filmat in Cehia, la Praga, Kladno, Ostrava (cel mai poluat oras de la ei si din Europa Centrala, un fel de Copsa mare), cadrele generale cu cosuri fumegind si furnale mi se pare ca din nou citeaza Osaka lui Ridley Scott din Black Rain/Gloante si cenusa la Osaka-1989 ! Production design (scenografia) e impecabila si valorile de productie superbe. Olandezul Jan Roelfs, scenograf la cele mai importante filme ale lui Peter Greenaway, la Gattaca si apoi la Oliver Stone (Alexander, Wold Trade Center) are grija de detalii si cred ca in film au jucat toate limuzinele de epoca din centrul Europei. Plus tone de figuranti, costume.

La asta se adauga o distributie de vis: Tom Hardy, Gary Oldman, Noomi Rapace, Joel Kinnaman, Paddy Considine, Fares Fares, Jason Clarke, Vincent Cassel, Charles Dance. Wow ! Si ?

cdn.indiewire.com

De exemplu Gary Oldman e complet irosit si nu intelegi ce cauta in film. E un cameo glorificat. Cele mai jenanate sunt accentele, al lui Hardy e pur si simplu penibil, si te deranjeaza, strident, de parca e un semidoct care se chinuie sa interjecteze ceva. Rapace e total necarismatica, miscast.

Child 44 mi-a dat o multime de rapeluri la filmul lui Nae Caranfil, Closer to the Moon, care a costat de 10 ori mai putin , de la uniforme la accente, dar acolo au pastrat accentele britanice. Smart !

Hardy, e in primul sau rol principal (citeste star) al unui asemenea film greu, dar nu ii va afecta cu nimic cariera, noul Mad Max este abia asteptat si accentul sau va fi uitat imediat. Exista si cronici care vorbesc de problema accentului ca fiind acceptabila, le dau cel mai bun exemplu, Sir Sean Connery in Hunt ForThe Red October/Vinatoarea submarinului Octombrie Rosu, care face tranzitia din rusa direct la cel mai pur accent scotian. Cea mai proasta idee a fost sa ii puna pe actori sa se chinuie cu accente rusesti, trebuiau sa pastreze conventia accentelor englezesti (v. cazul CTTM).

Inca un minus, muzica, neimpresionabila, de Jon Ekstrand (alt colaborator suedez al lui Espinosa), putine teme rusesti, puteau sa se inspire de la Hans Poledouris sau Hans Zimmer, sau Maurice Jarre la…Dr. Jivago ? Ceaikovski ? Prokofiev ? Sostakovici ?

Parerea mea este ca filmul a iesit mult prea lung si l-au ciopirtit , desi acum are 137 minute !!! Incepe de vreo 3 ori si de fapt ar fi trebuit sa inceapa odata cu exilul la Volsk, plin de intentii bune si de a explica unui public afon vestic (sau oligo-american) cum statea treaba in URSS in 1953.

O multime de timp pierdut pe ecran pentru a explica asta, un subplot de tradare este executat prost, si se pierde din subiectul principal, cel al ucigasului in serie de copii. Se filmeaza trenuri si trenuri, si se pierd pe drum…vreo obsesie pentru Doctor Jivago ?

O bataie pe viata si pe moarte, fizica, in mocirla, in padure in care cu totii se innoroiaza mai rau ca rol in Predator (si oarecum un citat la bataia lui Sato cu Nick din Black Rain ?) cred ca vrea sa fie o metafora despre cat de murdare erau vremurile acelea. Cronicile anglo-saxone insa au facut bascalie re: mudwrestling. Din pacate noroiul este de partea realizatorilor, care ar fi tebuit sa execute un film memorabil, aveau toate uneltele la indemina.

Mare pacat, poate in viitor vom vedea vreo editie extinsa, cu cel putin o ora, care sa explice firele romanului lui Tom Rob Smith, disparute misterios, taiate si amputate. Si mi-e clar ca a fost ciuntit in post productie- pentru ca firul narativ e absolut atroce si filmul merge in sus si in jos fara tinta.

Banuielile mele, inlocuirea DOP-ului original (director de imagine), minunatul artizan Philippe Rousselot (Diva, Regina Margot, colaborari cu Tim Burton si Oscar pentru A River Runs Through It), cu Oliver Wood (seria Bourne si Safe House, anteriorul film al lui Espinosa), si aparitia a doi monteuri/editori pe generic, dintre care al doilea este cel atasat al lui Scott, anume Pietro Scalia. Si bineinteles ca dupa ce am sapat adinc, aflu exact ce suspectam: primul cut al filmului a fost de 5 ore si jumatate (ceea ce as vrea oricind sa vad) !!! Se pare ca nici la durata aceea nu era insa destul de coerent. Producatorii nu au fost destul de fermi la filmare si se pare si distribuitorul Lionsgate (in SUA) si-a cam bagat picioarele, banii lor s-au cam scos din pre-vinzarile internationale. Nu s-a facut promovare, niciun actor nu a iesit sa faca presa, au scos filmul ca pe un orfan macelarit (dupa expresia: Succesul are multi parinti, esecul e orfan), asa ca sa fie scos…

Dar iata filmul a fost interzis in Rusia, pe motiv ca ar arata tara muma ca pe un Mordor si locuitorii sai ca niste orci si ghouls (nu e banc, ministrul culturii, Medinsky, insusi a facut o declaratie in acest sens, vezi aici)

Desi i se facuse reclama si era deja dublat, e o lovitura financiara pe cea mai importanta piata de distributie cu exceptia Angliei. Insa americanilor putin le pasa. Iar in Rusia se pare ca e inca anul 1953.

Titlul romanesc: Child 44 -Crime trecute sub tacere
Regia: Daniel Espinosa
Cu: Tom Hardy, Noomi Rapace, Gary Oldman, Joel Kinnaman
Gen: Thriller, drama
Durata: 137 min.
Premiera 24 aprilie 2015
Distribuit de Ro Image 2000 , Media Pro Distribution

Motto: Nu exista crime in Paradis.

Synopsis: Rusia sovietica ,1953. Agentul politiei secrete, Leo Demidov (Tom Hardy), isi pierde statutul, puterea si caminul atunci cand refuza sa-si denunte propria sotie, Raisa (Noomi Rapace), ca tradatoare.

Exilati din Moscova intr-un post din provincie, Leo si Raisa isi unesc fortele cu generalul Mihail Nesterov (Gary Oldman), pentru a da de urmele unui criminal care ucide numai copii, anume baieti. In lupta lor se confrunta cu o musamalizare de proportii chiar din interiorul sistemului, al carui reprezentant este rivalul lui Leo, Vasili (Joel Kinnaman).

Citeste si blogul lui Alin Ludu Dumbrava, ALD’s Movieland

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: