Cu cine lupta Maia Sandu. 13 posturi TV sunt controlate de mafia pro-rusa, cine sunt stapanii politici ai televiziunilor din Republica Moldova

politica

Cel putin 13 dintre cele mai populare televiziuni din Republica Moldova sunt afiliate unor politicieni sau partide politice, arata o investigatie publicata de Ziarul de Garda. Toate acestea sustin gruparile politice afiliate mafiei locale, precum cea a lui Vladimir Plahotniuc, sau sustin interesele pro-rusilor reprezentati de Igor Dodon. Presedintele Maia Sandu a anuntat ca pe 11 iulie vor avea loc alegeri anticipate.

Televiziunile controlate de Plahotniuc

Fostul lider la Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, care a fugit din R. Moldova imediat ce a pierdut puterea in iunie 2019, continua sa detina, direct sau prin intermediari, mai multe televiziuni cu acoperire nationala.

In 2015, dupa ce au fost operate modificari legislative care obligau televiziunile sa-si declare beneficiarii, Vladimir Plahotniuc si-a asumat oficial ca este proprietarul a patru televiziuni: Prime, Publika, Canal 2 si Canal 3. Ulterior, in interiorul trustului de presa al fostului lider democrat, au fost facute mai multe schimbari, iar unele televiziuni au fost trecute, in acte, pe numele unor apropiati ai lui Plahotniuc.

In prezent, conform declaratiilor pe proprie raspundere cu privire la asigurarea transparentei proprietatii furnizorilor de servicii media depuse la Consiliul Audiovizualului, Plahotniuc este unicul proprietar si beneficiar al posturilor de televiziune Prime si Publika TV.

Pentru alte doua televiziuni din holdingul media al lui Plahotniuc – „Canal 2” si „Canal 3”, detinatoarea licentelor de emisie, conform declaratiilor depuse la CA, este compania „Telestar Media” SRL, al carei fondator si administrator oficial este Lilian Bustiuc, un apropiat al lui Plahotniuc. Bustiuc a preluat cele doua televiziuni, Canal 2 si Canal, 3 la inceputul anului 2020 de la Oleg Cristal, fost consilier al lui Plahotniuc.

Televiziunile socialistilor pro-rusi

Igor Dodon si Partidului Socialistilor (PSRM) pe care il conduce beneficiaza de sustinerea mediatica a patru televiziuni: Primul in Moldova, NTV Moldova, Accent TV si TNT Exclusiv TV.

Primul in Moldova retransmite programele televiziunii de stat rusesti Pervii Kanal si activeaza sub umbrela firmei „Telesistem TV” SRL, administrata de Stanislav Vijga si fondata de „Медиа Инвест Сервис” (Media Invest Service) din Federatia Rusa. La randul ei, „Media Invest Service” are doi fondatori: Igor Chaika (51%), fiul milionar al fostului procuror general al Federatiei Ruse Iurii Chaika, si Vadim Ciubara (49%) – un apropiat al lui Igor Dodon. In 2017 Ciubara a fost unul dintre insotitorii lui Igor Dodon pe muntele Athos.

Alte doua televiziuni afiliate Partidului Socialistilor – NTV Moldova si TNT Exclusiv TV, sunt detinute de compania „Exclusiv Media” SRL, titulara licentelor de emisie pentru cele doua posturi. „Exclusiv Media” SRL il are drept unic fondator pe deputatul Corneliu Furculita, liderul fractiunii PSRM din parlament. Firma este administrata de sotia sa – Ludmila Furculita. La „Exclusiv Media” activeaza, de mai multi ani, si Galina Dodon, sotia lui Igor Dodon, dar si Tatiana Taulean, sotia primarului socialist al mun. Chisinau, Ion Ceban.

„Exclusiv Media” SRL mai detine si ziarele „Аргументы и Факты в Молдове” (Argumenti i Fakti – aif.md) si Комсомольская правда (Komsomolskaya Pravda – kp.md).Numele companiei „Exclusiv Media” figureaza intr-o cauza penala pe faptul spalarii banilor in proportii deosebit de mari, cauza la care a fost conexat si procesul penal pe faptul unei eventuale finantari din exterior a PSRM. Urmare a investigatiilor, procurorii au constatat ca, in februarie 2016, pe conturile „Exclusiv Media” SRL, au ajuns mijloace banesti in suma de 1 499 884 de euro de la compania offshore „Westerby Limited”, inregistrata in Bahamas. Ulterior, in martie-aprilie 2016, deputatul socialist Petru Burduja si sotia deputatului Corneliu Furculita au retras de pe conturile companiei peste 20 de milioane de lei, invocand restituirea ajutorului financiar obtinut de la persoane fizice. Dosarul finantarii din Bahamas nu are inca o finalitate.

Televiziunile milionarului Sor

Si Ilan Sor, liderul partidului care-i poarta numele – Partidul Sor, detine, prin intermediari, doua televiziuni. Imaginea deputatului fugar Ilan Sor, condamnat la inchisoare de prima instanta in dosarul „Furtul miliardului” si care a parasit R. Moldova odata cu Plahotniuc, in iunie 2019, este lustruita zilnic la posturile Orhei TV si TV 6 – fosta Televiziune Centrala. Conform declaratiilor pe proprie raspundere depuse la CA, licenta de emisie pentru cele doua posturi este detinuta de compania „Media Resurse” SRL, administrata de Dumitru Chitoraga, fost candidat al Partidului Sor la functia de deputat la alegerile parlamentare din februarie 2019. Chitoraga a candidat pe circumscriptia nr. 25 Chisinau insa nu a obtinut mandatul de deputat. In campania electorala pentru parlamentarele din 2019 Chitoraga a donat Partidului Sor 340 de mii de lei.

Plecat de aproape doi ani din R. Moldova, Ilan Sor apare cu regularitate la televiziunile care-i sunt afiliate prin intermediul unor inregistrari video sau chiar in transmisiuni directe.

„Daca oamenii privesc cu regularitate aceste posturi de televiziune, ei risca sa devina clone ale acestor partide, oameni care la prima chemare a acestui partid vor lua deciziile pe care si le doreste cineva, dar nu vor lua decizii gandite si asumate rational. De aceea recomandarea este sa nu priveasca doar aceste posturi de televiziune sau le poti privi doar pentru a te amuza, daca iti dai seama in ce consta manipularea. Insa foarte multi oameni nu-si dau seama de lucru asta. De aceea ar fi bine sa gaseasca surse media de incredere, sa verifice informatia oricat de multa incredere ar avea in aceste institutii media si sa incerce sa analizeze critic informatia. Doar asta ne-ar putea ajuta sa nu devenim victime ale manipularilor”, a declarat Petru Macovei, director executiv al Asociatiei Presei Independente, pentru Ziarul de Garda.

Mai mult despre: , ,

Comentarii: