„Cu efect imediat”. UE anunta majorarea substantiala a tarifelor vamale pentru vehiculele electrice aduse din China

externe

masina electrica, China, baterie, zece minute, incarcare, autonomie, 1000 km

Comisia Europeana a confirmat: incepand cu 5 iulie vor fi aplicate tarife vamale ridicate vehiculelor electrice cu acumulatori (BEV) fabricate in China, o decizie importanta care este pe cale sa redefineasca relatiile cu Beijingul, relateaza Euronews.

Masura, anuntata la inceputul lunii iunie, este rezultatul unei anchete care a durat noua luni si care a constatat ca subventiile sunt injectate pe intregul lant de aprovizionare al BEV produse in China. Banii publici au fost detectati peste tot, au declarat oficialii, de la extractia materiilor prime necesare pentru producerea bateriilor pana la serviciile de transport maritim utilizate pentru a aduce produsele finite in porturile europene.

Dimensiunea uriasa a subventiilor permite producatorilor chinezi sa isi ofere BEV-urile la preturi mult mai mici decat cele asamblate in blocul comunitar, unde energia si costurile fortei de munca sunt mult mai ridicate. Diferenta de pret a declansat o crestere rapida a importurilor de BEV produse in China: de la o cota de piata de 3,9% in 2020 la 25% la sfarsitul anului 2023, potrivit Comisiei.

Acest val de importuri low-cost reprezinta o „amenintare de prejudiciu economic” pentru industria UE, care ar putea duce la pierderi devastatoare si ar putea pune in pericol peste 12 milioane de locuri de munca directe si indirecte, avertizeaza executivul.

Decizia publicata joi prevede taxe diferentiate, calculate in functie de societatea-mama, cifra de afaceri anuala si valoarea suspecta a subventiilor primite. Acestea se vor adauga la rata existenta de 10%.

BYD: 17,4%

Geely: 19,9%

SAIC: 37,6%

Alti producatori de BEV din China care au cooperat la ancheta, dar nu au fost esantionati individual, inclusiv Tesla si BMW: 20,8%

Alti producatori de BEV din China care nu au cooperat: 37.6%

Tarifele vor ramane in vigoare pana la adoptarea unei decizii finale in patru luni, pe care tarile ar putea sa o blocheze in cazul in care intrunesc o majoritate calificata impotriva propunerii. (15 state membre reprezentand 65% din populatia blocului comunitar).

Germania, un exportator de automobile de talie mondiala cu legaturi profunde cu piata chineza, si Ungaria, un centru in crestere pentru investitiile chineze, se numara printre tarile care se vor opune, desi ar putea sa nu atinga numarul necesar pentru a zadarnici initiativa.

In schimb, Franta si Italia sustin taxele.

Intre timp, Bruxellesul si Beijingul vor discuta posibile solutii care ar putea evita introducerea permanenta a tarifelor. Discutiile vor fi la nivel politic si tehnic.

Cu toate acestea, sperantele pentru un progres sunt reduse. Beijingul a contestat ancheta in forma si fond, calificand-o drept un „act protectionist pur” care „a construit artificial si a exagerat asa-numitele subventii”, si a promis ca va „lua toate masurile necesare pentru a apara ferm drepturile si interesele legitime ale companiilor chineze”.

Luna trecuta, Ministerul Comertului din China a lansat o ancheta antidumping privind importurile de carne de porc provenind din UE, o masura considerata de multi drept un preludiu la represalii.

Joi, un purtator de cuvant al ministerului a adoptat un ton conciliant: „Exista inca o fereastra de patru luni inainte de arbitraj si speram ca partile europeana si chineza vor merge in aceeasi directie, vor da dovada de sinceritate si vor avansa cu procesul de consultare cat mai curand posibil”.

Ancheta antisubventii a fost descrisa ca fiind una dintre cele mai importante din istoria recenta si intervine intr-un moment dificil al relatiilor dintre UE si China din cauza unei serii de dezacorduri, cum ar fi invazia Rusiei in Ucraina, tensiunile din stramtoarea Taiwan, reprimarea minoritatii uigure si campaniile de dezinformare.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: