Cum a reusit Drula sa obtina bani de la UE pentru A7: „Le-am desenat cruci cu pixul pe hartie celor de la Comisie”

news

Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, a anuntat miercuri ce planuri are cu drumurile din Romania pentru a ajuta si la o reducere a numarului de accidente. El a dezvaluit ca a desenat „cruci cu pixul pe hartie celor de la Comisie cand m-am luptat pentru finantarea A7 prin PNRR”. 

Una dintre solutiile lui Catalin Drula este conversia DN2 in „drum 2+1”.

„M-am implicat din 2012 in monitorizarea proiectelor mari de infrastructura, din societatea civila, in primul rand pentru siguranta rutiera. Pentru drumuri mai confortabile si sigure pe care sa nu mai murim.

M-am luptat incepand din 2013-2014 pentru autostrada A7 Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Pascani care sa inlocuiasca actualul drum ucigas DN2. Pe vremurile acelea, atat publicul larg, dar mai ales politicienii nu intelegeau de ce avem nevoie de o autostrada nord-sud in Moldova si am primit de nenumarate ori remarci precum ‘e foarte bun DN2, se merge tare, faci medie de 120 km/h de la Bacau la Bucuresti, la ce ne trebuie autostrada’.

Romania a avut si are multe, mult prea multe, drumuri presarate de cruci. Este imaginea pe care le-am desenat-o cu pixul pe hartie celor de la Comisie cand m-am luptat pentru finantarea A7 prin PNRR. Multi isi amintesc ca si DN3A Bucuresti-Fetesti si DN22C Cernavoda-Constanta erau drumuri ale mortii in anii 2000, pana s-a construit autostrada A2. Si DN7 intre Sibiu si Deva era un drum al crucilor. Pana s-a construit autostrada A1 Sibiu-Deva.

Autostrazile si drumurile expres sunt o parte esentiala in imbunatatirea sigurantei rutiere si a recordului negru pe care il detine Romania la victime. Cealalta parte este respectarea regulilor de circulatie, respectul pentru viata, si aici actiunea Politiei directa si prin mijloace automate este esentiala.

In ceea ce priveste DN2, desi A7 este in licitatie pe primul sector (A3-Buzau) si urmeaza in lunile ce vin celelalte licitatii, am cerut companiei de drumuri CNAIR sa urgenteze implementarea solutiei de regim de circulatie 2+1 care, daca este facuta cum trebuie, reprezinta o mare imbunatatire a sigurantei drumului.

Ce este important de retinut:

1. Un drum 2+1 are capacitatea MAI MICA decat un drum ca DN2 care desi in acte este 1+1 este folosit in realitate in regim (de infarct) 2+2. Deci va trebui toti sa acceptam ca in anumite ore de varf vor fi intarzieri (ambuteiaje) acolo unde nu sunt in prezent. Dar castigam siguranta si vieti salvate. Si asta numai pana cand e gata A7 care ne va scapa definitiv de acest cosmar.

2. Conversia DN2 in 2+1 trebuie facuta ca la carte si cu cap si atentii la detalii: am cerut companiei de drumuri sa elaboreze un normativ inspirat din modelul suedez. Asta inseamna, printre altele, separator median intre sensuri care sa previna intrarea pe contrasens (si accidentele frontale), benzi usor mai inguste pe sensul cu 2 benzi pentru a lasa o banda mai lata pe sensul cu 1 banda (astfel ca in caz de avarie, un vehicul ramas in pana sa poata fi ocolit), zone de tranzitie de la 2+1 la 1+2 corect semnalizate si trasate, integrarea intersectiilor la nivel (cu viraje la stanga) de pe DN2 in zonele de tranzitie.

3. Conversia in 2+1 nu se poate realiza peste noapte (‘cu o galeata de vopsea’). E nevoie de o proiectare atenta a detaliilor (spre exemplu, pe zona existenta de pe DN2, experimentala exista cateva chestiuni de siguranta care pot fi imbunatatite). E nevoie de separare mediana si de corectii ale pantelor transversale astfel incat varful de panta (acolo unde scurgerile de ape se fac catre ambele laterale) sa fie intre noile sensuri de circulatie. Trebuie facuta implementarea noului sistem impreuna cu asternerea de noi covoare asfaltice. Trebuie regandita zona din interiorul localitatilor astfel incat acostamentul sa nu mai fie folosit pentru circulatie.

4. Avem nevoie si de finantarea adecvata pentru aceste masuri – nu este fara costuri aceasta conversie, asa cum am explicat mai sus. Am investit mult in drumuri in acest an, dar nevoile sunt si mai mari. De aceea cerem o suplimentare a sumelor pentru CNAIR, la rectificare.

Toate aceste preconditii inseamna ca nu se va face de pe azi pe maine aceasta conversie. Am cerut conducerii CNAIR un calendar accelerat si bine gandit al etapelor de implementare astfel ca in 2022 sa introduca pe zone extinse sistemul 2+1.

In final e important sa spun ca nici sistemul 2+1, nici autostrazile noi, nu ne vor salva de soferi teribilisti, de agresivitate in trafic si de incalcarea regulilor. E nevoie si de Politie si Ministerul de Interne pentru a aduce ordinea pe soselele Romaniei”, a transmis, miercuri, Catalin Drula.

Mai mult despre:

Comentarii: