Cum a salvat blackjack-ul o afacere de la faliment

life

FedEx este o multinationala cu o prezenta globala dar, candva, era in pragul falimentului. Afla cum a fost salvata compania de un joc de blackjack!

FedEx – de la masa de blackjack la a doua cea mai mare firma de curierat din lume

Majoritatea dintre noi am auzit de FedEx (Federal Express), unul dintre cele mai populare servicii de curierat din lume, cu o acoperire globala. Poate ca am si primit pachete din strainatate prin FedEx sau am trimis celor dragi suveniruri din calatorii. Insa, FedEx nu a fost mereu gigantul de astazi sau o multinationala americana atat de profitabila.

Drumul sau catre succes a fost pavat cu provocari iar, la un moment dat, compania se afla in pragul falimentului. Acum probabil banuiti, citind aceste randuri, ca firma Fedex sigur a fost salvata din colaps de o donatie sau de un investitor generos.

Adevarul este ca FedEx a fost salvata, la propriu, de un joc de cazino…

Blackjack-ul, salvatorul unei afaceri in pragul falimentului

Pentru a putea explica ce s-a intamplat, trebuie sa va facem cunostinta mai intai cu Frederick W. Smith, fondatorul si CEO-ul Fedex. Acesta a mostenit suma de 4 milioane de dolari si a decis sa o foloseasca pentru a fonda compania de livrare pe care o stim cu totii astazi in orasul natal, Memphis, Tennessee.
El si-a dorit sa puna bazele unui nou sistem de livrare care sa fie eficient si in cazul pachetelor greu de transportat, cu incarcatura sensibila la factori externi ca temperatura sau timp de livrare (medicamente, componente pentru calculatoare, electronice etc.).

Smith a folosit pentru inceput doar suma mostenita, insa a mai reusit de-a lungul timpului sa stranga alte 91 milioane de dolari in urma unor imprumuturi si investitii. Incepand cu anul 1973, compania oferea deja servicii de livrare in peste 25 de orase si transporta predominant pachete mici si documente.

Odata ce compania s-a extins, si costurile de operare si datoriile au crescut semnificativ iar Smith a trebuit sa devina creativ pentru a gasi o solutie. Anterior, banca sa ii refuzase un imprumut care ar fi reusit sa mai tina firma pe picioare cateva luni.

In pragul falimentului, Smith a realizat ca vremurile disperate cer masuri disperate. Asadar, a decis sa joace ultimii 5000 de dolari ai companiei la blackjack intr-un cazino din Las Vegas. El a castigat suma de 27 000 de dolari cu care a putut plati facturile restante la combustibil ale companiei in valoare de 24 000 dolari. FedEX a reusit, astfel, sa mai tina portile deschise inca o saptamana.

Atunci cand Roger Frock, fostul vice presedinte de operatiuni la FedEX a aflat ce a facut Smith, l-a admonestat, spunandu-i „Cum ai putut sa iei ultimii nostri 5000 de dolari si sa faci asta?”. Raspunsul lui Smith a fost atat comic, cat si realist – “Care ar fi fost diferenta? Fara bani in plus, oricum nu puteam plati companiile care ne furnizau combustibil. Avioanele noastre nu ar mai fi putut zbura, deci nu mai puteam livra oricum.”

Acest castig i-a redat increderea in propriile forte lui Smith si, in perioada imediat urmatoare, a obtinut finantari in valoare de 11 milioane de dolari.

Atat cursul evenimentelor, cat si viitorul companiei au fost decise, practic, de un joc de cazino. Nu este prima data cand astfel de lucruri se intampla – in ultimii ani, zeci de oameni obisnuiti au castigat sume de ordinul milioanelor de euro si la alte jocuri cazino (sloturi, ruleta sau poker).

Mai mult, un alt fondator celebru, Bill Gross, CEO-ul companiei PIMCO s-a folosit tot de jocuri de noroc pentru a-si finanta compania.

Unde a ajuns FedEx?

Astazi, FedEX este unul dintre cele mai mari branduri din lume, usor de recunoscut de la distanta atat de clienti, cat si de publicul larg, avand o identitate vizuala si un logo ingenios (spatiul dintre E si X din cuvantul FedEX formeaza conturul unei sageti, pentru a sugera viteza cu care pachetele ajung la destinatar).

Fortune Magazine i-a recunoscut meritele si lui Frederick W. Smith si l-a inclus in martie 2014 pe locul 26 in topul „celor mai importanti 50 lideri din lume”.
De ce FedEx?

Multe persoane au auzit de FedEx, insa foarte putini stiu care este insemnatatea numelui de brand. Fondatorul, Frederick Smith era de parere ca majoritatea clientilor americani vor asocia cuvantul „federal” cu sentimente patriotice pentru ca ii va face sa se gandeasca la Rezerva Federala. Smith considera ca un nume de brand care include cuvantul federal va fi memorabil si va atrage atentia publicului – astfel a luat nastere Federal Express.

Astazi, FedEX livreaza peste 1.2 miliarde de pachete in fiecare an in toata lumea, cele mai importante piete fiind UK, China, Ungaria, Polonia, Franta, Brazilia, Africa, America de Nord si Africa.

Decizie ONJN Nr. 2432 / 26.11.2020. Interzis utilizatorilor sub 18 ani.

Comentarii: