Cristian Păun, profesor la ASE București, are mai multe explicații pentru decizia Carrefour de a părăsi România. El evidențiază atât decizii greșite ale guvernelor de la București, cât și atitudinea tot mai agresivă a pretinșilor ”suveraniști” față de investițiile străine.
”Carrefour pleacă din România! Vorba aia, nu pleacă câinele de la măcelărie. Sigur că pleacă. Dacă măcelăria e goală, pleacă. Dacă măcelarul aleargă după câini să îi facă salam, pleacă.
Desigur, problema nu este deloc taxarea aberantă, stupidă a acestui sector. După ce i-am umplut de taxe (pe stâlp, pe cifră de afaceri, pe „supraprofit”, pe valoarea adăugată, clar nu pleacă din acest motiv.
După ce i-am frecat la ridiche cu tot felul de controale în care vânam păianjenii de pe rotoarele frigiderelor, de ce ar mai sta pe aici.
După ce îi facem în toate felurile, de la „stăpâni de sclavi” la „ticăloși” care nu vând nimic românește, mă mir că au rezistat atât.
Suveraniștii aplaudă frenetic! Am înfrânt încă un „dujman” de clasă. Bine că pleacă, aveau prețuri enorme, bânguie suveranistul. Evident, nu știe să răspundă la o întrebare simplă, logică, elementară: dacă vor fi mai puțini din ăștia, Carrefour fiind unul important, oare nu cumva prețurile și calitatea vor fi mai nasoale decât alea de le găseam prin Carrefour și ne enervam…
Vă dați seama, noi am avea urgent nevoie de încă vreo 100-200 de din ăștia, din diferite domenii, ca să producem cu ei circa 30-40 miliarde de euro valoare adăugată aici. Nicidecum să plece. Nu poate fi clar motiv de bucurie, de îngrijorare însă da. Una mare!”, a explicat Păun pe Facebook.
Carrefour a confirmat că derulează o analiza portofoliului, dar nu neagă vânzarea magazinelor din România. Primele semne ale retragerii sunt deja vizibile.
Retailerul francez Carrefour a transmis presei un mesaj oficial, în care anunță că se află la jumătatea implementării planului strategic „Carrefour 2026” și realizează o analiză extinsă a operațiunilor pe toate piețele. Comunicarea vine în contextul informațiilor tot mai insistente privind pregătirea vânzării afacerii din România.
Carrefour România raportează vânzări de 2,29 miliarde euro în primele nouă luni ale anului, în creștere cu 1,9% față de aceeași perioadă din 2024, însă avansul a încetinit puternic în trimestrul al treilea, afectat de măsurile de austeritate care au redus încrederea consumatorilor.
În mesajul transmis, compania subliniază că își menține poziția solidă pe piață și continuă campaniile de reduceri și loialitate (Act for Good), menite să susțină puterea de cumpărare a clienților.
Totuși, retailerul nu respinge scenariul retragerii. Piața vede deja primele mișcări concrete. Pe 24 septembrie, hipermarketul Carrefour din comuna Bradu (Pitești) a fost preluat și redeschis de La Cocoș. Surse din presa franceză afirmă că BNP Paribas a fost angajată pentru consultanță în procesul de vânzare, așteptat de luni bune de investitori.
Semnele de reconfigurare strategică se observă la nivel global. Carrefour a renunțat deja la operațiunile din Italia (1.200 de magazine vândute către New-Princes Group) și analizează ieșirea din Polonia și Argentina, cu JP Morgan și Deutsche Bank mandatate pentru tranzacții.
România este în prezent a patra mare piață europeană a grupului, după Franța, Spania și Belgia. Rețeaua locală numără 458 de magazine, dintre care 55 hipermarketuri.
Datele arată că, deși businessul rămâne profitabil, ritmul încetinit și schimbările de strategie pot împinge francezii să închidă un capitol important al retailului modern românesc.
Foto: Deposit Photos