Doua legi pentru care PSD s-a batut sa fie adoptate, contestate de PNL la Curtea Constitutionala

politica

PNL a depus, miercuri, la Curtea Constitutionala (CCR) modificarile la Legea 317/2004 privind organizarea si functionarea CSM si legile de aprobare a OUG privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice si a unei OG privind piata gazelor, informeaza news.ro.

In privinta modificarilor aduse Legii 317/2004 privind organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), PNL a identificat vicii de neconstitutionalitate de natura a invalida proiectul de lege in ansamblul sau, atat in raport cu modalitatea de adoptare a acestuia, cat si in raport cu reglementari contrare legii fundamentale, care fac referire al procedura de alegere a conducerii CSM.

Liberalii reclama incalcarea principiului autonomiei Camerelor Parlamentului, prevazut de art. 64 din Constitutie si a dispozitiilor art. 74 alin. (1) din Constitutie privind dreptul de initiativa legislativa.

In sesizare se mai arata ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.317/2004 privind organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, adoptata de Parlament, incalca art. 133 alin. 3 din Constitutie, intrucat, la alegerea presedintelui Sectiei de judecatori care este de drept Presedinte al CSM, participa membrii de drept si cei doi reprezentanti ai societatii civile, pe care legiuitorul constituant i-a eliminat din procedura de alegere a Presedintelui CSM, tocmai pentru a se asigura ca organul care garanteaza independenta justitiei este condus de un Presedinte care a fost validat prin votul magistratilor din adunarile generale ale acestora.

Potrivit liberalilor, in textul adoptat de Senat, la art. I, punctul 7, cu referire la art. 7 din Legea 317/2004, noul alin. (9) care prevede ca „Hotararea sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, prevazuta Ia alin.(8), poate fi contestata de catre persoanele prevazute la alin.(7), la Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Contestatia se solutioneaza in termen de 7 zile de Ia inregistrare, cu citarea partilor. Intampinarea nu este obligatorie, iar dispozitiile art.200-201 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile ulterioare, nu sunt aplicabile. Hotararea pronuntata este definitiva.” incalca prevederile art. 133 alin. (7) din Constitutie, care prevad ca „(7) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii sunt definitive si irevocabile, cu exceptia celor prevazute la articolul 134 alineatul (2) .”

PNL mentioneaza ca articolul 133 din Constitutie nu lasa nicio posibilitate de a reglementa prin lege conditii diferite sau mai restrictive. Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales dintre magistratii prevazuti in mod expres (judecatori si procurori), implicit este ales de catre toti magistratii (judecatori si procurori) care isi pot exprima optiunea.

Totodata, este restrans dreptul procurorilor de a candida, de a alege si de a fi alesi in functia de presedinte al Consiliului Superior al Magistraturii. De asemenea, si dreptul judecatorilor de a candida, de a alege si de a fi alesi in functia de vicepresedinte al Consiliului Superior al Magistraturii este restrans. Este operata o discriminare in randul membrilor CSM (magistrati vs. reprezentanti ai societatii civile). Cu alte cuvinte, judecatorii nu isi pot exprima optiunea pentru functia de vicepresedinte, procurorii nu o pot face pentru functia de presedinte, in vreme ce reprezentantii societatii civile o pot face, se mai arata in sesizare.

PNL mentioneaza ca Ministrul Justitiei, presedintele ICCJ, procurorul general, membri de drept ai CSM, sunt abilitati sa voteze in sectiile de judecatori/procurori, in conditiile in care prevederea constitutionala este clara si precisa cu privire la componenta celor doua sectii. Prin urmare, nefiind membri nu au dreptul de a decide in cadrul sectiilor.

In ceea ce priveste modificarile aduse OUG 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, au fost sesizate numeroase incalcari ale tehnicii legislative in procesul de elaborare si adoptare a proiectului de lege, precum si instituirea unui regim juridic extraordinar care confera Guvernului atributii ce depasesc cadrul constitutional.

In acelasi timp, PNL a sesizat Curtea Constitutionala cu privire la Legea de adoptare a Ordonantei Guvernului 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale. In acest caz a fost constatata o reglementare vadit discriminatorie de natura a genera o supraimpozitare a producatorilor si distribuitorilor de gaze naturale in raport cu celelalte categorii de contribuabili.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Mai mult despre: , , ,

Comentarii: