Dragnea a dat ordin, Dancila si Tudorel executa. Guvernul face o noua miscare in beneficiul borfasilor, pentru ca acestia sa para victime

politica

Premierul Viorica Dancila solicita desecretizarea protocoalelor incheiate intre SRI si alte institutii ale statului, „avand in vedere interesul public privind clarificarea unor chestiuni extrem de importante pentru functionarea Romaniei ca stat democratic in care functioneaza separatia puterilor in stat, precum si pozitia oficiala exprimata astazi de Administratia Prezidentiala”, a anuntat, vineri seara, Guvernul. Ministrul Justitiei, Tudorel Toader, a spus, dupa acest anunt, ca luni dimineata va cere DNA desecretizarea protocoalelor cu Serviciul Roman de Informatii, daca solicitarea formulata in acest sens de catre premierul Viorica Dancila nu se refera explicit si la protocoalele SRI cu Ministerul Public, respectiv DNA.

„Voi vedea care va fi solicitarea doamnei prim-ministru si, daca nu acopera si solicitarea catre Ministerul Public, in limitele competentelor mele legale date de art 132 din Constitutie, care spune ca procurorii isi desfasoara acivitatea sub autoritatea ministrului Justitiei – nu cum gresit a spus cineva sub controlul ministrului Justitiei – eu, in calitate de ministru al Justitiei, luni la prima ora voi solicita Ministerului Public desecretizarea protocolului cu SRI”, a declarat ministrul Justitei, intr-o interventie la Antena 3.

Tudorel Toader a facut acest anunt dupa solicitarea premierului Viorica Dancila privind desecretizarea protocolalelor incheiate intre SRI si alte institutii ale statului, el sustinand ca acest demers reprezinta „inca un pas spre normalitate”.

„In opinia mea, inseamna (solicitarea premierului – n.r.) inca un pas spre normalitate, inca un pas spre reglarea raportului dintre autoritatile publice, inca un pas spre ceea ce ne cere statul de drept, sa ne desfasuram activitatea numai pe baza legii si numai in limitele legii. (…) Am discutat astazi cu doamna premier aceasta problema si articolul 3 din Legea 182/2012 spune ca protocoalele secrete nu pot impiedica accesul la informatiile de interes public. Ministerul Public, DNA, orice autoritate nu isi poate desfasura activitatea in afara legii. Or, procurorul isi desfasoara activitatea de urmarire penala numai in baza legislatiei penale. Nu exista un fundament juridic, un temei juridic, care sa-i permita procurorului, indiferent de rangul pe care il are, sa constituie alte premise in desfasurarea urmaririi penale. Eu nu pot decat sa fiu de acord cu solicitarea doamnei prim-ministru, nu am citi comunicatul, fiind in emisiune, dar apelul facut este de ambele parti. Daca s-a adresat SRI, in egala masura trebuie sa ne adresam Ministerului Public – componenta DNA, cealalta parte semnatara a protocolului sau protocoalelor”, a precizat Toader.

Referindu-se la comunicatul Administratiei prezidentiale, ministrul Justitiei a spus ca, indirect, se recunoaste existenta protocoalelor.

„Daca CSAT a spus ca nu are competenta desecretizarii, citind comunicatul, se intelege si altceva, ca indirect se recunoaste existenta protocoalelor, ceea ce este un fapt foarte bun. La cel mai inalt rang, ni se spune ca ele exista. Nu ramane decat sa urmam procedurile legale, sa vedem continutul, sa stim cum s-a desfasurat urmarirea penala sub imperiul respectivului sau respectivelor protocoale, cum nu mai trebuie facut pe viitor, ca sa intram in starea de normalitate, in care autoritatea judiciara sa aplice legea corect, la timp, dar sa respecte legea, drepturile si libertatile fundamentale ale cetateanului „, a adaugat Tudorel Toader.

Premierul Viorica Dancila cere desecretizarea protocoalelor incheiate intre SRI si alte institutii ale statului

Conform Guvernului, solicitarea prim-ministrului se bazeaza pe prevederile legale potrivit carora „se interzice clasificarea ca secrete de stat a informatiilor, datelor sau documentelor in scopul ascunderii incalcarilor legii, erorilor administrative, limitarii accesului lainformatiile de inters public, restrangerii ilegale a exercitiului unor drepturiale vreunei persoane sau lezarii altor interse legitime”.

Potrivit legii, desecretizarea sau trecerea la un alt nivel de secretizare a informatiilor secrete de stat se realizeaza de catre imputernicitii si functionarii superiori abilitati prin lege sa atribuie niveluri de secretizare, cu avizul prealabil al institutiilor care coordoneaza si controlul masurilor privitoare la protectia informatiilor clasificate.

In situatia protocoalelor de colaborare intre SRI si alte institutii ale statului, persoanele care au dreptul sa declasifice respectivele informatii sunt conducatorii institutiilor semnatare, care, in speta, au si calitatea de autoritate desemnata de securitate. Potrivit art. 14 din Legea 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, CSAT asigura coordonarea, la nivel national, a tuturor programelor de protectie a informatiilor clasificate.

Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu a aprobat, prin Hotarari, incheierea unor protocoale intre Serviciul Roman de Informatii si Directia Nationala Anticoruptie sau intre Serviciul Roman de Informatii si alte entitati ale statului si nu a stabilit, prin prevederile hotararilor aprobate, atributii suplimentare in sarcina acestora. Protocoalele au fost incheiate fie la solicitarea Serviciului Roman de Informatii, fie la solicitarea celorlalte entitati implicate, in baza unor prevederi ale legilor sau regulamentelor proprii de organizare si functionare, precizeaza Administratia prezidentiala.

Administratia prezidentiala a emis, vineri, un comunicat de presa, in urma afirmatiilor vehiculate recent in spatiul public referitoare la protocoale secrete incheiate intre Serviciul Roman de Informatii si alte institutii, in baza unor Hotarari ale Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, precum si la declasificarea acestora.

Conform prerogativelor legale conferite de Constitutia Romaniei si de Legea de organizare si functionare nr. 415/2002, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii este autoritatea administrativa autonoma investita cu organizarea si coordonarea unitara a activitatilor care privesc apararea tarii si securitatea nationala. Prin deciziile sale, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a stabilit cadrul general strategic de coordonare pe domenii precum combaterea criminalitatii organizate si a coruptiei, a contrabandei, combaterea evaziunii fiscale, prevenirea si combaterea terorismului, se arata in comunicat.

Potrivit sursei citate, prin deciziile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sau pentru punerea in aplicare a prevederilor acestora, nu s-a stabilit in mod concret si nu s-a impus incheierea unor protocoale intre institutiile statului roman.

Presedintia precizeaza ca aceste protocoale reprezinta acorduri bilaterale sau multilaterale, incheiate cu acordul partilor implicate, cu respectarea prevederilor legilor si regulamentelor proprii de organizare si functionare.

Prin Hotararile adoptate, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu a stabilit institutiilor abilitate ale statului atributii suplimentare fata de cele prevazute in actele normative in baza carora li se asigura organizarea si functionarea. La nivelul CSAT, au fost aprobate doar directii de actiune si masuri generale pentru prevenirea sau inlaturarea riscurilor si amenintarilor la adresa securitatii nationale, dispuse in temeiul Legii 415/2002, se arata in comunicat.

”Prin urmare, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu a aprobat, prin Hotarari, incheierea unor protocoale intre Serviciul Roman de Informatii si Directia Nationala Anticoruptie sau intre Serviciul Roman de Informatii si alte entitati ale statului si nu a stabilit, prin prevederile Hotararilor aprobate, atributii suplimentare in sarcina acestora. Protocoalele au fost incheiate fie la solicitarea Serviciului Roman de Informatii, fie la solicitarea celorlalte entitati implicate, in baza unor prevederi ale legilor sau regulamentelor proprii de organizare si functionare. O parte dintre protocoalele incheiate intre Serviciul Roman de Informatii si alte institutii ale statului roman au fost deja puse la dispozitia Comisiei parlamentare pentru exercitarea controlului asupra activitatii SRI, la solicitarea acesteia”, subliniaza Administratia prezidentiala.

In ceea ce priveste declasificarea, cadrul legal national incident, respectiv Legea nr. 182/2002, H.G. nr. 585/2002 si H.G. nr. 781/2002, stipuleaza urmatoarele: informatiile clasificate din categoria secrete de stat pot fi declasificate prin Hotarare a Guvernului, la solicitarea motivata a emitentului; declasificarea ori trecerea la un nivel inferior de clasificare este realizata de persoanele sau autoritatile publice competente sa aprobe clasificarea si nivelul de secretizare a informatiilor respective; informatiile se declasifica daca: a. termenul de clasificare a expirat; b. dezvaluirea informatiilor nu mai poate prejudicia securitatea nationala, apararea tarii, ordinea publica ori interesele persoanelor de drept public sau privat detinatoare; c. clasificarea a fost atribuita de o persoana neimputernicita prin lege. Informatiile din categoria secrete de serviciu se declasifica de conducatorii unitatilor care le-au emis.

”Intrucat Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu a emis Hotarari prin care sa impuna incheierea unor protocoale intre Serviciul Roman de Informatii si alte entitati sau Hotarari prin care sa aprobe astfel de protocoale, activitatea de desecretizare a acestora nu intra in responsabilitatea Consiliului si, cu atat mai putin, a Presedintelui Romanieia”, se mai arata in comunicat.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Mai mult despre: , , ,


Comentarii: