Drula nu se lasa intimidat de Citu. Reactie dura dupa ce premierul a anuntat ca taie din banii pentru Transporturi: „Exista o teama ca i-am putea cheltui?”

politica

Reactie dura a lui Catalin Drula dupa ce premierul Citu a anuntat ca nu intentioneaza sa mai aloce bani Ministerului Transporturilor ci, dimpotriva, sa mai ia bani de la acest minister. „Pana la urma, varianta de rectificare, sub solicitarea Ministerului Transporturilor, vine din teama ca nu am cheltui acesti bani? Sau tocmai, ca i-am cheltui?”, intreaba Drula.

„Executia bugetara:

1) Componenta fonduri europene: +21,5% fata de 2020 la 7 luni. Ne mentinem tinta de a absorbi toate cele 8 mld. lei alocate.

2) Componenta fonduri nationale: peste 90% executie – fata de 70% in 2020 (3 mld lei fata de 2,45 mld lei).

Problema executiei:

– Avem recorduri istorice la Transporturi si pe fonduri europene, si pe nationale.

– Pana la urma, varianta de rectificare, sub solicitarea Ministerului Transporturilor, vine din teama ca nu am cheltui acesti bani? Sau tocmai, ca i-am cheltui?

– Eu garantez ca vom cheltui banii solicitati.

– Si asta pentru ca vreau sa facem Transporturile din Romania mai moderne, mai eficiente si sa le scoatem din starea de subfinantare. Pentru asta lupt zi de zi.

Alocarea bugetara din bugetul de stat pe 2021:

– Pe fonduri europene: 8 mld lei – crestere de la 6,2 mld lei in 2020; o alocare suficienta si o vom folosi.

– Pe fonduri nationale: 6,3 mld lei – SCADERE DE 10% de la 7,1 mld lei in 2020 – INSUFICIENT; ar trebui MAI MULTE fonduri ca in 2020, in conditiile in care datoriile facute in 2020 au fost rostogolite in 2021, avem plati one-time din trecut (sentinte judecatoresti) si efectul pandemiei asupra veniturilor in Transporturi a continuat.

– Am discutat cu premierul la alcatuirea bugetului in februarie ca vom compensa deficitul pe fonduri nationale la prima rectificare; am reluat aceasta discutia de atunci in cadrul mai multor intalniri.

Context economic:

– Companiile din domeniul feroviar si de metrou au fost preluate cu mari pierderi si datorii la sfarsitul anului 2020.

– Spre ex., CFR Calatori inregistra 490 mil. lei datorii si 460 mil lei esalonari ale datoriilor la bugetul de stat si la banci comerciale, Metrorex inregistra datorii de 370 mil lei la sfarsitul lui 2020 s.a.m.d.

– Am depus mari eforturi si de la minister si cu conducerile companiilor pentru reducerea cheltuielilor si cresterea veniturilor si am reusit sa echilibram situatia, dar este nevoie de o injectie de capital in contul datoriilor istorice.

Sistemul feroviar:

– A fost subfinantat si decapitalizat zeci de ani.

– In 2020 si 2021 a primit lovitura suplimentara a pandemiei cu pierderile de venituri aferente.

– Orice proces de reforma si restructurare, fara o capitalizare corespunzatoare, ramane doar o dorinta.

– Are nevoie de capitalizare – investitii in echipamente, linii, trenuri si modernizare de procese + stingerea datoriilor istorice.

– Am inceput acest proces, dar el nu poate functiona fara finantare.

Sumele solicitate la rectificarea bugetara acopera, printre altele:

– Cresterea alocarilor pentru intretinerea infrastructurii rutiere si feroviare. Am facut record de absorbtie anul acesta si pe intretinere.

Consecinta eventualei nealocari: franarea programului de asfaltari, marcaje, reparatii ale drumurilor, precum si a celor de inlocuire la rand (reinnoire) la calea ferata.

– Plata reducerilor legale la transportul cu trenul si metrou pentru elevi, pensionari, veterani. Suma alocata la inceputul anului de 350 de mil de lei este insuficienta. In 2019 s-au platit 685 mil lei, iar in 2020 s-au platit 450 mil lei (an de pandemie cu lockdown).

Consecinta eventualei nealocari: paguba de sute de milioane in bugetul CFR Calatori si al celorlalti operatori privati, care au acordat conform legii aceste reduceri. Poate duce inclusiv la intrarea in incapacitate de plata.

– Plata sentintelor judecatoresti pentru proiecte de acum 5-10 ani, titluri defintive, executorii (claim-uri).

Consecinta eventualei nealocari: poprire pe conturile CNAIR, blocarea programelor de intretinere, blocarea proiectului Lugoj-Deva lot 2 (sector Margina-Holdea/Cosevita, tunelurile “ursilor”).

– Plata ajutoarelor de stat COVID cu aprobarea Comisiei Europene pentru pierderile de venituri ale companiilor de transport cauzate de pandemie (astfel de ajutoare a fost acordate in celelalte state membre pentru a compensa pierderile).

Consecinta eventualei nealocari: incapacitate de plata in sistemul feroviar, riscuri la plata salariilor, neplata furnizorilor etc.

Am incredere ca vom gasi o varianta de rectificare prin care sa putem continua reforma si investitiile in Transporturile din Romania, obiectiv prioritar in programul de guvernare”, a scris Drula pe Facebook.

Premierul Florin Citu le-a cerut, joi, ministrilor sa prezinte executia bugetara si a subliniat ca acolo unde banii nu s-au cheltuit pana acum trebuie prezentate explicatii „foarte bune”, deoarece nu se poate ca resurse alocate sa fie tinute „degeaba”. Potrivit prim-ministrului, la Ministerul Transporturilor se iau bani, nu se dau.

„Am vazut discutii in spatiul public despre rectificarea bugetara si as vrea sa fac cateva clarificari. Asa cum am spus si cum este in legea bugetului aprobat, la ministerele care nu au executie buna pot sa fie ajustate sumele initiale din buget pana la aceasta suma pe care nu au putut sa o cheltuiasca. Ieri, am prezentat public ca, la acest moment, dupa sase luni de zile, sunt aproape 20 de miliarde credite bugetare care nu au fost cheltuite, multe dintre ele sunt la investitii, unele sunt la fonduri europene.

De aceea am spus ca nu sunt multumit de executia bugetara si acest lucru se vede la aproape toate ministerele. In acelasi timp, nu pot sa iau in serios propuneri care vin de la ministere de suplimentare sau de realocare a resurselor suplimentare de 40 de miliarde de lei, cand sunt 20 de miliarde de lei necheltuiti. De aici incepem cu rectificarea bugetara, de aici incep discutiile pe rectificarea bugetara”, a explicat Citu, la Palatul Victoria, dupa sedinta de Guvern.

El a sustinut ca sunt tot felul de zvonuri aruncate in spatiul public.

„Trebuie sa tinem cont ca deficitul trebuie sa ramana la 7,16% din PIB sau mai mic si prin aceasta rectificare bugetara, pentru ca am avut un PIB mai mare, reusim sa crestem suma din deficit sa mergem spre 82 de miliarde, dar asta nu inseamna ca putem sa mergem mult mai mult. La aceasta rectificare bugetara vor fi alocate resurse spre mai multe ministere si am vazut ca, fara sa fiu de acord, au iesit in spatiul public aceste informatii pe care le-am transmis doar presedintilor de partid, dar au iesit cateva dintre ele in spatiul public.

Le voi prezenta si in spatiul public in perioada urmatoare, dar vreau sa fie foarte clar – nu ne batem joc de banii romanilor. Cine nu a cheltuit banii pana acum, trebuie sa vina cu explicatii foarte bune, pentru ca nu putem sa punem bani, sa alocam resurse in buget si sa le tinem acolo degeaba.

Sunt ministere, si voi prezenta acest lucru in raportul semestrial, unde avem proiecte cu executie zero, la ministere la care, am auzit tot pe surse, ministrii care spun ca au o executie foarte buna. Nu poti sa spui ca ai executie buna cand ai bani alocati si ai proiecte cu executie zero dupa sase luni de zile”, a sustinut Florin Citu.

In acest context, Citu s-a referit la Ministerul Transporturilor, care este condus de Catalin Drula: ”La Ministerul Transporturilor se iau bani, nu se dau”.

Intrebat de un jurnalist, Citu a spus ca ”teoretic” se vor taia fonduri de la Transporturi: „Dl. Drula trebuie sa vina sa prezinte public executia bugetara”.

Florin Citu a mai acuzat ca nu a fost prezentat deocamdata un plan de restructurare pentru CFR Calatori.

Mai mult despre: ,

Comentarii: