Drula pune DNA pe urmele lui Grindeanu si Bode. Ii cere lui Bologa sa se autosesizeze in cazul afacerilor „BMW pentru Politie” si Blue Air

politica

Presedintele USR, Catalin Drula, ii cere procurorului-sef al Directiei Nationale Anticoruptie (DNA), Crin Bologa, sa se autosesizeze in cazul licitatiei desfasurate de Politia Romana pentru achizitionarea de automobile BMW.

„In ceea ce priveste cazul BMW-urilor cumparate de Politie, am aratat cu date tehnice cum a fost o licitatie cu dedicatie. Practic, se potrivea un singur model cu caietul de sarcini. Si am sesizat acolo autoritatile cu rol de control in fondurile europene, DG Regio – pentru ca este un proiect pe fonduri europene. In primul rand – autoritatea de management din Romania, care ar trebui sa fie prima care sa verifice ca nu se introduc specificatii restrictive, un principiu de baza in achizitiile europene. Acolo e vorba de un caiet de sarcini scris pentru prietenul presedintelui, care sa se potriveasca cu un singur model. Lucrurile sunt foarte clare. Pe partea de Minister Public, de procurori, am vazut declaratia din spatiul public a domnului Bologa, de ieri, in care a spus ca sigur ca se poate autosesiza. Autosesizati-va, domnule Bologa, atat pe cazul BMW, cat si pe cazul Blue Air”, a spus Catalin Drula.

Seful Politiei Romane, Benone Matei, a declarat luni ca procedura de achizitie a autospecialelor BMW pentru dotarea IGPR a fost supravegheata de Agentia Nationala de Achizitii Publice.

„Pe toata durata derularii procedurii de achizitie, Politia Romana a beneficiat de verificarea observatorilor Agentiei Nationale de Achizitii Publice, care, la finalizarea evaluarii, au emis ‘avizul conform neconditionat final’ – fara de care nu era posibila semnarea Acordului-Cadru”, a spus Benone Matei intr-o declaratie de presa.

Drula l-a indemnat pe Crin Bologa, sa se autosesizeze si in cazul Blue Air, mentionand ca oamenii trebuie sa primeasca explicatii si ca „Ministerul Public are datoria da a apara interesul public”.

Drula a anuntat ca au fost sesizate cinci institutii in cazul Blue Air, invocand „mari semne de intrebare” in privinta imprumutului acordat companiei in 2020 si neexecutarea garantiilor, in anul 2022.

In opinia acestuia, cazul Blue Air este un „Caritas girat de statul roman, pe spinarea pasagerilor”. In cadrul unei conferinte de presa sustinute la sediul USR, Drula a atras atentia asupra notei de fundamentare prin care a fost acordat imprumutul catre Blue Air, adaugand ca in acest document scrie „negru pe alb” ca imprumutul nu are sanse sa fie rambursat, iar garantiile depuse sunt „insuficiente”. El a citat concluzia EximBank, potrivit careia valoarea companiei Blue Air era „negativa”, la momentul respectiv.

„Am sesizat cinci institutii in ceea ce priveste cazul Blue Air. E vorba de Curtea de Conturi, Ministerul de Finante, EximBank, BNR si ANAF. Am prezentat documente, care, de altfel, sunt documente pe care le vor verifica foarte usor si aceste autoritati, care arata ca sunt mari semne de intrebare atat asupra imprumutului dat in 2020 – exista chiar o nota de fundamentare a Ministerului Finantelor din 2020, in care desfiinteaza acordarea acestui imprumut. In nota de fundamentare prin care s-a acordat se spune ca va fi un imprumut neperformant, va crea un prejudiciu statului, ca Blue Air este o companie cu valoare negativa”, a declarat Catalin Drula.

Presedintele USR a mai precizat ca printre garantii figura un teren cu padure, neconstruibil, si aeronave achizitionate fara motoare „care au motoare montate de pe alta aeronava sau nu au motoare montate”.

El a subliniat ca in anul 2022, in momentul in care statul a ajuns sa plateasca ratele in locul Blue Air, ar fi trebuit executate garantiile companiei. Drula a facut referire la „scrisori disperate” din partea Blue Air, prin care aceasta anunta ca nu isi mai poate plati ratele, notificari datand din luna mai 2022 si din iunie 2022.

„In luna mai, preocuparea domnului Grindeanu era – in caz ca statul preia aceasta companie – sa aiba grija sa nu ajunga la Ministerul Transporturilor, asa cum fusese ordonanta din 2020. In luna mai, in Camera Deputatilor, prin Comisia de Transporturi, prin deputatii PSD, la comanda domnului Grindeanu, a fost introdus un amendament si votat, in ciuda opozitiei USR, astfel incat compania sa ajunga la AAAS, fostul AVAS, cimitirul de relicve comuniste. Practic, domnul Grindeanu se pregatea pentru un faliment anuntat, dar nu le-a spus si romanilor”, a sustinut liderul USR.

Catalin Drula a invocat si un document din 25 august 2022, adresat ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, si ministrului Finantelor, Adrian Caciu, prin care compania „practic, someaza statul sa ii execute garantiile”. El a mentionat ca in cazul in care Blue Air ar fi devenit o companie controlata de stat, autoritatile puteau pune in aplicare urmatoarele variante: capitalizarea acesteia, incheierea unei fuziuni cu Tarom sau inchiderea companiei „intr-un mod ordonat”. In opinia lui Drula, aplicarea oricaruia dintre aceste scenarii ar fi insemnat ca „sute de mii de romani” nu ar mai fi ajuns sa fie pagubiti.

„Si aici, de fapt, este problema cea mai mare si care, dupa parerea mea, ar trebui lamurita de Ministerul Public, de procurori. De ce de noua luni de zile statul roman nu a executat garantiile depuse de aceasta companie, desi plateste ratele in locul Blue Air catre EximBank? In fiecare luna statul roman plateste aproximativ 5-6 milioane de lei in locul EximBank de la bugetul de stat si trebuia sa execute garantiile. Pe de o parte acele bunuri – asa insuficiente cum sunt, dar o valoare de piata au, aeronave descompletate, un teren – ca sa recupereze o parte din paguba. Dar cel mai important este ca trebuia sa execute pachetul majoritar de actiuni: 75% din companie putea deveni o companie controlata de stat, la inceputul acestui an”, a spus el.

Potrivit liderului USR, Curtea de Conturi, aflata in control la Ministerul Finantelor in aceste zile, poate afla cum a fost prejudiciat bugetul statului, in momentul in care garantiile nu au fost executate.

„Practic, statul plateste cate 6 milioane de lei pe luna, dar nu a executat garantiile. I-am cerut explicatii ministrului Finantelor, Adrian Caciu, care trebuia sa execute aceste garantii. EximBank-ul pare ca este complice cu statul. Putea sa execute scrisoarea de garantie – pentru ca are un imprumut neperformant. (…) Banca Nationala a Romaniei are obligatia, prin activitatea de control pe care o face, sa controleze toate bancile din Romania, inclusiv EximBank. Are obligatia de a apara bonitatea bancilor, actionarii bancilor, de a vedea ca imprumuturile neperformante sunt recuperate”, a mai spus liderul USR.

Mai mult despre: ,

Comentarii: