Dupa tarifele lui Trump, SUA isi iau adio de la „tricourile de 5 dolari” – cei mai afectati vor fi americanii saraci, care constituie baza electoratului MAGA

Sectorul confectiilor este afectat in mod disproportionat de tarifele lui Trump, care includ o taxa minima de 10% pentru toate tarile si o taxa de 145% pentru importurile din China. Nouazeci si opt la suta din hainele din dulapurile americanilor sunt importate in Statele Unite, iar China este cel mai mare importator de imbracaminte in Statele Unite, reprezentand 22 % din piata de imbracaminte, transmite CNN.
In timp ce tarifele lui Trump vor creste costul majoritatii articolelor de imbracaminte, cele mai mari cresteri de pret vor fi la articolele de baza, cum ar fi tricourile de 5 dolari, pachetul de sase sosete de 10 dolari si adidasii de 25 de dolari pe care ii poarta zeci de milioane de americani cu venituri modeste – in general votanti MAGA din statele sarace din Sud – spun cercetatorii in domeniul politicii comerciale si economistii.
„Importurile de articole vestimentare de baza, precum tricourile din bumbac, lenjeria de corp si sosetele, vor creste mai mult si mai repede, deoarece consumatorii vor trebui sa le cumpere chiar si atunci cand pretul va creste”, a declarat Sheng Lu, profesor de studii in domeniul modei si confectiilor la Universitatea din Delaware.
Cu alte cuvinte, deoarece clientii cumpara aceste articole pe tot parcursul anului, comerciantii cu amanuntul vor trebui sa le reaprovizioneze mai repede decat echipamentele sezoniere si rochiile sau costumele ocazionale pe care clientii le cumpara si pe care companiile le pot pastra pentru mai mult timp, a spus el. Aceasta inseamna ca societatile care importa imbracaminte o fac mai frecvent, crescand astfel probabilitatea ca transporturile lor sa fie supuse tarifelor.
Statele Unite nu sunt dependente in mare masura doar de China, ci si de productia de imbracaminte la costuri reduse in tari precum Vietnam si Bangladesh. Avand in vedere ca nu exista modalitati alternative de a produce imbracaminte in Statele Unite la costuri competitive sau pe scara larga, cumparatorii se pot astepta sa plateasca cu 65% mai mult pentru imbracaminte si cu 87% mai mult pentru incaltaminte in urmatorul an, conform unei analize realizate de Yale Budget Lab, un centru nepartizan de cercetare politica. Pe termen lung, preturile la imbracaminte vor ramane cu 25% mai mari, iar preturile la incaltaminte cu 29% mai mari.
In plus, tarifele impuse de Trump vor creste mai mult preturile hainelor de baza, de masa, din China decat preturile bunurilor de lux, deoarece majorarile sunt mai mici la articolele mai ieftine, a declarat Edward Gresser, vicepresedinte si director pentru comert si piete globale la Progressive Policy Institute, un grup de reflectie cu orientare de stanga.
Majoritatea produselor de lux care se vand in America sunt fabricate in Europa, cum ar fi gentile si pantofii din piele din Italia si Spania si ceasurile din Elvetia. Analistii spun ca, in cazul articolelor de lux, costurile ar putea creste, insa cresterile de preturi vor fi mai moderate decat in cazul articolelor importate din China. De exemplu, Hermes a declarat ca preturile gentilor si esarfelor sale de lux vor creste incepand cu 1 mai pentru a „compensa pe deplin” impactul tarifelor.
„Industriile frumusetii si luxului par izolate de cele mai grave efecte ale tarifelor”, au declarat analistii de la Telsey Advisory Group intr-un raport de cercetare de saptamana trecuta. De asemenea, productia de incaltaminte cu preturi mai ridicate s-a mutat din China, in timp ce productia de incaltaminte de masa a ramas, au afirmat acestia.
Preturile mai mari pentru imbracamintea de baza vor afecta clientii cu venituri mici, care cheltuiesc o mare parte din veniturile lor pe produse de prima necesitate, cum ar fi imbracamintea si incaltamintea.
Conform unui raport al Trade Partnership Worldwide, o firma de cercetare economica, care a analizat date de la Biroul de Statistica a Muncii, gospodariile cu cele mai mici venituri din America au cheltuit mai mult decat triplu din veniturile lor pe articole de imbracaminte, comparativ cu cele mai bogate gospodarii.