Spectaculosul nou tren elvetian care-si poate schimba ecartamentul din mers. In doar cateva secunde, trenurile pot trece de la ecartamentul de un metru la 1,5 m – Video

life

Combinand eleganta si confortul cu tehnica secolului 21, prima calatorie cu trenul panoramic din Elvetia va avea loc, in sfarsit, pe 11 decembrie – cu trei ani mai tarziu decat era planificat si cu 150 de ani dupa ce a fost propusa pentru prima data, potrivit CNN.

Noul Golden Pass Express (GPX) va conecta direct trei dintre cele mai importante destinatii turistice ale tarii: Montreux, Gstaad si Interlaken, o ruta speciala posibila datorita noilor trenuri revolutionare capabile sa-si schimbe ecartamentul rotilor si inaltimea caroseriei.

Datorita designului unic al noilor trenuri, pasagerii pot ramane pe scaunele lor confortabile pe toata durata spectaculoasei calatorii care dureaza trei ore si un sfert si care cuprinde unele dintre cele mai frumoase lacuri ale Europei, vai izolate si trecatori muntoase inalte, urmand o ruta comerciala care exista inca din Evul Mediu.

Pana acum, conceptul Golden Pass Express a fost in mare masura un exercitiu de marketing pentru cele trei companii de cai ferate implicate, care leaga Montreux, Interlaken si Luzern, dar necesitand doua schimbari de tren. Drept urmare, GPX nu a captat niciodata imaginatia turistilor in acelasi mod ca legendarul Glacier Express.

Din decembrie, insa, una dintre aceste intreruperi va fi eliminata, iar Calea ferata Montreux Oberland Bernois (MOB) este increzatoare ca noile sale trenuri panoramice GPX, elegante, vor creste popularitatea rutei, in special in randul turistilor straini care doresc o experienta fara probleme.

In doar cateva secunde, trenurile pot trece de la ecartamentul de un metru al MOB la ecartamentul standard elvetian de 1.435 de milimetri, fara ca pasagerii sa fie nevoiti sa schimbe trenurile pe traseu. Intre Zweisimmen si Interlaken, trenurile circula pe sinele Bern Lotschberg Simplon (BLS), cea mai mare cale ferata privata din Elvetia.

Trenurile care isi pot schimba ecartamentul (distanta dintre roti) nu sunt nimic nou. Trenurile spaniole Talgo comuta intre ecartamentul standard (1.435 milimetri) si liniile iberice mai late de zeci de ani, dar trenurile GPX au un nivel suplimentar de complexitate care le face primele in lume. Pe langa schimbarea ecartamentului, pot schimba inaltimea caroseriei pentru a se potrivi cu platformele mai inalte ale statiilor BLS.

Schimbarea ecartamentului este facilitata prin proiectarea vagoanelor cu doua semi-cadre, care pot aluneca 435 milimetri lateral unul fata de celalalt. Pentru a face acest lucru, au fost echipate cu perechi de roti independente, fara o axa intre cele doua parti ale boghiului.

Vagoanele elegante sunt o colaborare intre constructorul de tren elvetian Stadler, gigantul global de transport Alstom, care a proiectat si construit boghiurile care schimba ecartamentul, si legendarul studio de design italian Pininfarina.

Renumita in primul rand pentru creatiile sale auto, de la Ferrari la Peugeot, Pininfarina este departe de a fi nou in industria feroviara. El a fost responsabil pentru aspectul exterior al trenului de mare viteza ETR500 din Italia, schema de culori exterioara a Eurostar si, in 1993, Pininfarina si MOB au lucrat impreuna la o generatie anterioara de trenuri cunoscuta sub numele de Crystal Panoramic Express.

Suma de 89 milioane de franci elvetieni pentru doar 23 de trenuri, reprezinta o solutie costisitoare la o problema care dateaza de 150 de ani, cand a fost propus pentru prima data un serviciu direct intre Montreux si Interlaken.

Cu toate acestea, acest cost va fi echilibrat de beneficiile economice evidente ale furnizarii unui serviciu direct mai convenabil – si cu pasageri suplimentari pe care este probabil sa ii atraga. Multi dintre acesti pasageri vor fi turisti straini din America de Nord si Asia, obisnuiti sa plateasca tarife premium pentru a experimenta peisajul alpin al Elvetiei de pe nenumaratele sale cai ferate pitoresti.

Pasagerii au de ales dintre trei clase: Clasa I-a, a II-a sau, pentru 28 de norocosi, luxul scaunelor rabatabile din piele in Clasa Prestige. Calatorii clasei I si Prestige pot comanda, de asemenea, mancare si bautura produse local, care le vor fi aduse la scaune.

Initial, noile trenuri GPX vor circula de la Montreux la Interlaken si viceversa doar o data pe zi, plecand din Montreux la 9:35 si din Interlaken la 9:08. Din 11 iunie 2023, serviciul va ajunge la patru calatorii dus-intors pe zi, plecand din Montreux la 7:35 a.m., 9:35 a.m., 12:35 p.m. si 2:35 p.m. si revenind la 9:08 a.m., 11: 08 a.m., 2:08 p.m. si 4:08 p.m.

Calatoria incepe pe malul lacului Geneva, in frumosul oras Montreux – gazda celebrului Festival de Jazz, extrem de popular in randul turistilor. De aici, MOB urca rapid pe versantul muntelui, lacul fiind vizibil de pe ambele parti, pe masura ce trenul face o serie de viraje de 180 de grade prin podgorii pentru a castiga inaltime.

In cele din urma linia patrunde in tunelul Jaman lung de 2,5 kilometri, iesind in cele din urma in glorioasa Vale Hongrin din bucolica regiune Gruyere, faimoasa pentru vacile sale de lapte si pentru branza si ciocolata facute cu laptele lor.

Dupa ce pleaca din statia de jonctiune Montbovon, linia incepe sa urce din nou, trecand pe langa Chateau d’Oex pentru a ajunge in renumita statiune Gstaad, preferata de cei bogati si celebri si de aici, dupa o serie de bucle, la Zweisimmen.

Anterior, aici pasagerii GPX schimbau trenul MOB cu un tren BLS mai mare si mai conventional pentru a-si continua calatoria, dar acum se pot relaxa pe locurile lor, pe masura ce trenul schimba ecartamentul pentru urmatoarea etapa.

Dupa cum sugereaza si numele, Zweisimmen se afla la confluenta a doua brate ale raului Simme – Gross Simme si Klein Simme. Traseul urmeaza raul unificat spre nord si apoi spre est prin frumosul Simmental timp de 35 de kilometri, ajungand pe malul lacului Thun la Spiez. GPX continua de-a lungul lacului Thun, coborand treptat pana la malul apei pentru memorabila etapa finala catre destinatie: Interlaken.

In traditia literala a multor nume de locuri germane, Interlaken este exact asta – un oras situat pe o intindere ingusta de uscat intre doua dintre cele mai mari lacuri din Elvetia, Lacul Thun si Lacul Brienz.

Desi este o destinatie populara in sine, este, de asemenea, punctul de plecare pentru unele dintre cele mai de neuitat calatorii in Elvetia nu in ultimul rand excursia in trei etape pana la Jungfraujoch, gara aflata la cea mai mare altitudine din Europa, la 3.454 de metri.

De asemenea, de aici se poate ajunge cu trenul panoramic Zentralbahn catre Luzern, prin Meiringen si Pasul Brunig. Meiringen este un loc important pentru fanii lui Sherlock Holmes, aproape de Cascada Reichenbach, unde au murit eroul fictiv al lui Arthur Conan Doyle si dusmanul sau.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: