„Fericirea” de a trai in Coreea de Nord. Fotografii ale vietii de zi cu zi: „Cum de m-au lasat sa le fac?”

externe

Fotografii ale vietii de zi cu zi din Coreea de Nord, publicate de The Guardian, arata ca zambetul lipseste aproape cu desavarsire de pe chipul oamenilor. Fotografiile au fost realizate de Stephan Gladieu si sunt expuse in prezent la Le Jardin d’Ete, Les Rencontres d’Arles 2021.

„Lui Stephan Gladieu i s-a permis sa intre in Coreea de Nord pentru a filma oamenii din parcurile de distractii, cinematografe si birouri. De ce, se intreaba el, l-au lasat?”, scrie The Guardian.

Repetitie de dans in masa in fata Monumentului pentru fondarea partidului, Pyongyang (octombrie 2017).

Copii care se joaca cu masinile de socuri manuale in parcul de distractii Mangyondae (iunie 2017). Acest parc de distractii se afla la doar 12 km de capitala Phenian. Cu o suprafata de 700.000 de metri patrati, acesta include un rollercoaster reparat, un carusel, un trenulet si o piscina pentru vaslit.

Kim Yun Gyong, Han Sol Gyong, Han Sol Gyong, Kim Won Gyong, Kang Sun Hwa si Kong Su Hyang in sala de cinema 3D de la Complexul Sci-Tech (iunie 2018). Stephan Gladieu scrie: „Coreea de Nord a fost intotdeauna o enigma pentru mine. De ce nu s-a clatinat niciodata, in timp ce alte regimuri autoritare s-au prabusit in convulsiile provocate de caderea Zidului Berlinului, de modernitate si de social media?”.

Kim Un Ju si Ri Sol Hwa la spitalul oftalmologic din Ryugyong (octombrie 2017). „Oficialii nord-coreeni au fost nedumeriti de propunerea mea de a face portrete individuale. Abordarea mea ‘revolutionara’ era contrara culturii lor colectiviste. De ce au fost de acord?”.

O familie pozeaza in spatele unui omagiu adus programului spatial nord-coreean in parcul acvatic Munsu (octombrie 2017). „O dorinta de deschidere, fara indoiala, dar si, cred, pentru ca ideea de a poza frontal si de a face incadrari riguroase le era familiara si usor de inteles. Flirtand in mod deliberat cu conventiile imaginii de propaganda, acest dispozitiv m-a facut static, previzibil si controlabil”.

Trei muncitori care planteaza orez in ferma colectiva Sariwon (iunie 2018). „Coreea de Nord a supravietuit blocului comunist care i-a garantat stabilitatea politica si economica; a rezistat embargourilor internationale care urmareau sa o sugrume; a depasit crize economice, climatice si alimentare succesive; si nu a cunoscut niciodata o revolta masiva, in ciuda supravegherii si represiunii constante”.

O Yong Ae, o femeie din trafic, pozeaza in centrul orasului Pyongyang (octombrie 2017). „Oamenii sunt alesi pentru infatisarea lor intr-o societate care ramane inca preponderent traditionalista. Femeile trebuie sa paraseasca acest rol daca se casatoresc si au o durata de viata limitata, pensionarea obligatorie amenintand la doar 26 de ani. Doamnele din trafic au fost introduse initial in anii 1980, cand vehiculele erau o raritate pe strazile din Phenian si au ramas asa timp de decenii, dand nastere la imaginea suprarealista a lor dirijand – cu precizie si energie – masini inexistente pe bulevarde largi, dar pustii”.

Kim Hyang si Kim Ju Hyang pozeaza in poligonul de tragere din Meari (iunie 2018). „Toate intrebarile mele nu au facut decat sa-mi sporeasca dorinta de a afla ce ii face pe acesti oameni sa se simta bine. Portretul a fost alegerea evidenta pentru acest proiect. Modelul meu a fost opera fotografului german August Sander, al carui proiect People of the 20th Century a documentat societatea germana prin portrete de persoane”.

Yu Gyong Il, muncitor la fabrica de sarma si cabluri din Pyongyang (octombrie 2017). „Sander le-a surprins fata in fata, in toata realitatea lor nepatata, ca un cadru de referinta antropologic. Ei privesc direct la camera de filmat, intr-o lumina invariabila si o incadrare care se schimba putin. Modelul este asezat in spatiul sau, atent la aspectul sau. Sander nu a incercat niciodata sa il surprinda. Portretele-oglinda care imi plac atat de mult sunt o incrucisare intre fotografia documentara si arta pura”.

Un grup de muncitoare pozeaza in piscina fabricii de produse alimentare din districtul Mangyongdae din Pyongyang (octombrie 2017). „Al cincilea etaj al unei fabrici de produse alimentare a fost transformat intr-un loc de distractie: parcul acvatic, complet cu piscine si cosuri de baschet, precum si sezlonguri, un iaz cu pesti, o grota si o sauna. Pe o insula din piscina se afla un trofeu urias – un aparent semn de recunoastere a rolului fabricii de a produce alimente pentru sportivii tarii. Aceasta fabrica pretinde ca este cel mai tare loc de munca din lume”.

Gwang Chol si Ri Son Gyong pozeaza in fata Monumentului pentru fondarea partidului (octombrie 2017). „Ciocanul, secera si pensula de caligrafie simbolizeaza muncitorii, fermierii si intelectualii. Are o inaltime de 50 de metri, pentru a simboliza aniversarea a 50 de ani de la infiintarea Partidului Muncitorilor din Coreea. Numarul de dale care formeaza centura din jurul monumentului si diametrul acestuia reprezinta data nasterii lui Kim Jong-il”.

Jo Hyang Mi, Jang Yun Hui, Ri Un Bok, Kim Bok Sin si Choe Hyong Ju (iunie 2018). Femeile poarta uniforma restaurantului naval in fata Turnului Juche.

Doctorul Ri Su Rim o examineaza pe domnisoara Yu Hyang Suk la fabrica de textile Zhenghsu din Pyongyang (octombrie 2017). Fabrica de textile Zhenghsu Pyongyang este cea mai mare fabrica de textile din Coreea de Nord, cu 8.500 de muncitori, dintre care 80% sunt femei.

Familiilor din Pyongyang le place sa faca un picnic in parcul Mansudae (iunie 2017). „Cealalta provocare a fost sa-mi mentin libertatea de exprimare artistica in cadrul controlat care mi-ar fi fost impus, pe care am depasit-o valorificand la maximum echipamentul de studio de pe strada”.

 

Comentarii: