Furt cu 2.450 de vagoane CFR Marfa. Toata fosta conducere a fost implicata, DIICOT dezvaluie detalii ale operatiunii infractionale

news

DIICOT a dat publicitatii, sambata, detalii despre ampla operatiune infractionala pusa la cale de fosta conducere a CFR Marfa alaturi de de mai multi afaceristi libanezi. Prejudiciul este de peste 7 milioane de euro.

„Prin rechizitoriul din data de 29.03.2023, procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism – Serviciul Teritorial Timisoara au dispus trimiterea in judecata a 35 de inculpati (cetateni romani si libanezi, parte dintre acestia avand calitatile de director general, director operatiuni dezvoltare, director economic-financiar, director vanzari, sef serviciu, inginer si contabil), pentru savarsirea infractiunilor de constituirea unui grup infractional organizat, delapidare in forma continuata cu consecinte deosebit de grave si spalare de bani in forma continuata.

In cauza s-a retinut ca, in cursul anului 2014, a fost constituit un grup infractional organizat in scopul savarsirii infractiunilor de delapidare cu consecinte deosebit de grave si spalare de bani, grup format de o parte dintre membrii din conducerea decizionala/administrativa/executiva si tehnica centrala a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa.

Grupul, care a implicat factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport, a avut drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, facilitand insusirea de catre o societate comerciala a diferentei rezultate intre valoarea reala si cea subevaluata a bunurilor casate.

Subevaluarea a fost realizata prin initierea de catre societatea de transport a unei proceduri de licitatie pe Bursa de Marfuri Bucuresti a 2450 de vagoane pe roti, la pret de fier vechi, desi, in conformitate cu standardele in materie, deseurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deseu fier vechi greu” si “deseu fier vechi special” (otel), categorii de deseuri cu o valoare de piata net superioara (fiind ascunsa adevarata natura a materialelor care intrau in compunerea vagoanelor).

Avand atributii de administrare si gestiune, in perioada 2014 – 2017, la diferite intervale de timp, in baza aceleiasi rezolutii infractionale, prin incheierea si semnarea contractului de vanzare cumparare din data de 29.08.2016 si cu prilejul executarii acestuia prin 14 facturi de predare a bunurilor casate, membrii din conducerea decizionala/administrativa/executiva centrala a societatii de transport, cu sustinerea structurilor sau departamentelor tehnice din subordine, au insusit, in folosul societatii din Calarasi, 2450 de vagoane subevaluate ca si deseu de fier vechi, ascunzand starea reala si elementele din fier greu si otel, cu consecinta producerii unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro).

In cuprinsul actului de sesizare s-a retinut faptul ca, reprezentantii din nivelul decizional si administrativ al societatii comerciale din Calarasi – operator semnificativ, cu o vasta experienta pe piata deseurilor feroase din Romania – au cunoscut activitatea de fraudare a patrimoniului realizata de angajatii structurii de transport feroviar de marfa, aderand la grupul infractional organizat si au incheiat contractul de vanzare cumparare din data de 29.08.2016, dobandind 2450 de vagoane subevaluate ca si deseu de fier vechi, contribuind in aceasta modalitate la cauzarea unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro).

Ulterior incheierii contractului de vanzare cumparare din data de 29.08.2016, in vederea ascunderii adevaratei naturi a materialelor care intrau in compunerea vagoanelor, in documentele privind operatiunile comerciale au fost atestate fapte si imprejurari nereale, activitate facilitata de reprezentantii din nivelul decizional si administrativ al societatii comerciale din Calarasi.

In manoperele frauduloase au fost implicati factori de decizie de la nivelul central si teritorial a societatii de transport, precum si reprezentantii societatii beneficiare, dupa cum urmeaza:

1. Primul nivel al grupului infractional organizat a fost constituit din conducerea executiva centrala a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa, compusa din directorul general, directorul operatiuni dezvoltare, directorul departament vanzari – trafic si directorul economic – financiar, care prin intermediul unor operatiuni bursiere si comerciale, au prejudiciat patrimoniul societatii, prin ascunderea adevaratei naturi a materialelor care intrau in compunerea activelor societatii, subevaluarea acestora si obtinerea unui pret mai mic de vanzare decat valoarea reala.

2. Al doilea palier al grupului infractional organizat a fost reprezentat de catre functionari din cadrul structurilor sau departamentelor tehnice care functionau in subordinea directorului vagoane, care, contrar prevederilor legale, procedurilor si regulamentelor interne, au intocmit documentatia tehnica de specialitate, atestand fapte si imprejurari nereale privind componenta activelor societatii care au facut obiectul operatiunilor bursiere si comerciale. De asemenea, acestia au supravegheat modul in care structurile teritoriale din subordine au pus in executare dispozitiile privind fraudarea patrimoniului societatii.

3. Al treilea palier al grupului infractional organizat a fost constituit din administratorii structurii de transport feroviar care au pus in executare operatiunile bursiere si comerciale prin procedee tehnice menite sa ascunda adevarata natura a materialelor care intrau in compunerea activelor societatii.

4. Al patrulea palier al grupului infractional organizat a fost constituit din reprezentantii societatii comerciale din Calarasi, beneficiara a contractului incheiat in 2016. Reprezentantii societatii comerciale din Calarasi au cunoscut activitatile de subevaluare si ascundere a naturii bunurilor operata de reprezentantii unitatii de transport feroviar de marfa si au facilitat activitatea de delapidare a acestei societati.

Cele 2450 de vagoane supuse casarii insumeaza cantitatile de aproximativ 35.000 tone de otel si 16.600 tone de fier vechi greu, cantitati care au fost mentionate in documentele incheiate ca fiind fier vechi.
Prejudiciul cauzat Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ”CFR MARFA” S.A. prin activitatea infractionala se ridica la valoarea de 33.628.496,44 lei echivalent a 7.541.036,11 euro. Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa ”CFR MARFA” S.A. s-a constituit parte civila in dosarul penal.

In cauza au fost instituite masuri asiguratorii asupra a 76 de imobile din Bucuresti si judetele Calarasi, Dambovita, Prahova, Constanta, Gorj, Hunedoara, Iasi, Ilfov si Galati.

Prin rechizitoriu s-a solicitat mentinerea masurilor asiguratorii si obligarea inculpatilor la plata cheltuielile judiciare avansate de stat in cuantum de 136,831.45 lei.

Dosarul a fost inaintat spre competenta solutionare Tribunalului Timis”, se arata intr-un comunicat al DIICOT.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: