Gadea se alege cu inca o plangere pentru „furt”. Jurnalist Libertatea: „E ilegal si imoral sa crezi ca e OK sa furi munca unui jurnalist”

news

Jurnalistul Mircea Barbu il acuza pe Mihai Gadea (Antena 3) ca i-a „furat” un material pe care l-a realizat in Ucraina si l-a difuzat in emisiunea „Sinteza Zilei”. Este pentru a doua oara in aceasta luna cand Gadea este invinuit de „furt intelectual”.

„Cum mi-a furat Antena 3 un reportaj din Ucraina si l-a difuzat la o ora de maxima audienta in emisiunea lui Gadea

In seara zilei de 21 februarie, emisiunea Sinteza Zilei (Antena 3) a difuzat reportajul realizat la Kiev pentru Libertatea despre voluntarii armatei ucrainiene care se antreneaza prin padurile de la marginea capitalei (link in comentarii).

Materialul a fost difuzat fara niciun respect fata de munca mea, resursele unei redactii din Romania cu corespondent im Ucraina in acest moment si incalcand legislatia legata de drepturile de autor.

Domnul Gadea nu e la.prima abatere. A mai difuzat in trecut mai multe reportaje realizate de mine sau de alti colegi (vezi cazul TVR) in emisiunea sa, profitand practic de munca unor oameni si costurile de deplasare din partea altor redactii ca sa faca audienta in prime-time.

Si nu, faptul ca mentioneaza sursa materialului nu inseamna ca-l poate difuza in intregime fara sa ceara acordul publicatiei unde el e difuzat initial. Costurile si riscurile realizarii unor astfel de materiale sunt destul de mari, asa ca e ilegal si imoral sa crezi ca e OK sa furi munca unui jurnalist.

Sigur, pentru calitatea jurnalismului Antena 3 astfel de probleme etice par de pe alta planeta. Insa intr-un tribunal (acolo unde voi depune plangere pentru furt de proprietate intelectuala) astfel de chestiuni sunt destul de clare”, a transmis jurnalistul Mircea Barbu, miercuri.

Jurnalistul a sesizat si CNA in legatura cu „furtul” comis de Gadea.

Citeste si: TVR il acuza pe Gadea de „furt” si are in vedere o plangere penala: „Este momentul ca dl. Gadea sa afle ca legea este aceeasi pentru toti, fara exceptie”

Si TVR a anuntat pe 2 februarie ca va sesiza CNA si ca va da in judecata Antena 3 pentru ca Mihai Gadea a preluat la „Sinteza Zilei” fragmente din doua reportaje TVR, fara acord.

„TVR va sesiza institutiile abilitate pentru incalcarea drepturilor de autor si pentru stirbirea imaginii Serviciului Public de Televiziune
Antena 3 a difuzat la Sinteza zilei, fara acordul Televiziunii Publice, doua fragmente din doua editii ale emisiunii Dosar Romania, produsa de TVR 1
Reprezentantii Televiziunii Romane au luat act de incalcarea flagranta a drepturilor de autor de catre postul Antena 3, in urma difuzarii unor fragmente trunchiate din emisiunea ‘Dosar Romania’, fara acordul SRTv.

Astfel, in data de 31 ianuarie 2022, la ora 21.00, postul Antena 3 a difuzat, in cadrul emisiunii ‘Sinteza zilei’, doua fragmente (remontate conform politicii editoriale a postului Antena 3) din doua editii ale emisiunii Dosar Romania, produsa de TVR si realizata de Razvan Butaru, dupa cum urmeaza:

– aproximativ sase minute (in intervalul orar 21.04-21.10) din episodul Dosar Romania – Pacientii din linia intai – partea a treia, difuzat de TVR 1 in data de 30.01.2022, ora 18.00;

– aproximativ 13 minute (in intervalul orar 21.20-21.33) din episodul Dosar Romania – Sechestrat printre mortii vii, difuzat de TVR 1 in data de 23.01.2022, ora 18.00.

Totodata, postul de televiziune Antena 3 furnizeaza aceste fragmente publicului si prin intermediul serviciilor media audiovizuale la cerere, cu acces conditionat de plata unui abonament lunar.

In plus fata de cele enumerate mai sus, moderatorul emisiunii, dl. Mihai Gadea, a afirmat ca realizatorul programului Dosar Romania, Razvan Butaru, a difuzat cu intarziere ancheta din cauza faptului ca a fost cenzurat, afirmatie falsa si deosebit de grava care aduce prejudicii atat imaginii televiziunii publice, cat si realizatorului SRTv.

Fata de cele constatate, reprezentantii SRTv au in vedere sesizarea Consiliului National al Audiovizualului, precum si demararea unei actiuni civile in instanta, fara a fi exclusa varianta formularii unei plangeri penale.

Reiteram faptul ca difuzarea de catre postul de televiziune Antena 3 a fragmentelor extrase din programul Dosar Romania s-a realizat fara acordul SRTv”, a anuntat TVR, citat de Pagina de Media.

Producatorul emisiunii Dosar Romania, Razvan Butaru, l-a acuzat direct pe Gadea de „furt”: „Cum se fura o emisiune de la TVR 1 si se pune in prime time la Antena 3, pentru ratingul lui Gadea”.

„Cum se fura o emisiune de la TVR 1 si se pune in prime time la Antena 3, pentru ratingul lui Gadea.

Pe parcursul lunii ianuarie, TVR1 a difuzat, in cadrul emisiunii DOSAR ROMANIA, o serie de trei documentare de investigatie, sub titlul: „Pacientii din linia intai”. Primul episod a fost o redifuzare din data de 06.06.2021, iar celelalte doua au fost difuzate in premiera. Tema principala facea referire la felul in care o parte din personalul medical s-a comportat cu pacientii Covid si cu apartinatorii acestora.

In seara zilei de 31.01.2022, dl. Mihai Gadea, intr-un dispret total fata de proprietatea intelectuala, si-a realizat editia emisiunii sale, Sinteza zilei, pe baza investigatiilor mele, folosind parti importante din doua episoade din seria ‘Pacientii din linia intai’.

Practic, fara investigatia difuzata de TVR 1, la DOSAR ROMANIA, emisiunea dlui Gadea nu ar fi avut ce sa dezbata. Niciunul dintre personajele care au aparut in filmele mele nu a vorbit la Antena 3 (oare de ce?), la dl. Gadea. Motiv pentru care a ales sa difuzeze ilegal productia TVR1 si a recurs la un adevarat furt intelectual.

Mai mult decat atat, modul in care au fost prezentate anchetele, lasa sa se inteleaga ca au fost realizate de Antena 3. Dl. Gadea nu avea nici un gand sa pomeneasca verbal sursa, sa nominalizeze autorul. A facut-o succesiv, in urma mesajelor trimise de mine in care i-am mentionat ca: 1) a incalcat legea si 2) investigatia are un autor si nu a fost realizata de „cei de la DOSAR ROMANIA”.

La un moment dat, a afirmat ca ‘ancheta a fost difuzata cu un an intarziere, deoarece as fi fost cenzurat’. Ceea ce este total fals. Niciodata nu am fost cenzurat, oricine ma cunoaste stie ca acest lucru nu il voi accepta sub nici o forma.

Declaratia ca as fi fost cenzurat creeaza un prejudiciu de imagine atat mie, cat si institutiei in care imi fac meseria de jurnalist, de realizator de programe, de producator de emisiuni.

As dori sa precizez ca, indiferent care a fost conducerea SRTv, emisiunea DOSAR ROMANIA, care a debutat in anul 2013, nu a fost niciodata cenzurata sau oprita indiferent daca a fost vorba despre ordonanta 13, gazele de sist, afacerile din Valea Jiului, defrisarea padurilor, sau adevarul despre mineriade, fenomenul Pitesti si multe alte zeci de subiecte realizate de mine sau de catre colegii mei. Va garantez ca opinia publica ar fi aflat a doua zi. Cine ma cunoaste un pic, poate sa va confirme ca nimeni nu imi poate impune ceva impotriva propriilor mele convingeri.

Unii dintre cei care ar fi putut sa certifice acest lucru, precum George Borcescu, Cristian Topescu, Valentin Nicolau nu mai sunt printre noi. Altii, cunoscuti oameni de televiziune, cum ar fi Rodica Culcer, Mihai Tatulici, Irina Radu, Paul Soloc, va pot confirma ca ar fi imposibil ca cineva sa incerce sa ma cenzureze. Acelasi lucru pot spune si fostii Presedinti ai SRTv – Claudiu Saftoiu, Irina Radu, Doina Gradea, fostul director al TVR 1 – Eduard Darvariu sau actualul director, Ruxandra Tuchel.

Desi nu am avut cea mai buna relatie de colaborare cu Ramona Saseanu, Directorul General Interimar in perioada in care am realizat filmarile si investigatia pentru DOSAR ROMANIA, nu a existat nici cea mai mica imixtiune in ceea ce faceam, presiune, gest sau incercare de a cenzura emisiunea si, implicit, subiectele difuzate. Adevarul nu poate fi mistificat.

Este adevarat ca o doctorita din Arad a reclamat la CNA primul episod din ‘Pacientii din linia intai’, insa daca am fi fost sanctionati, nu am fi putut redifuza in luna Ianuarie a.c. editia difuzata in premiera in 6 Iunie 2021.

Din punct de vedere editorial, era important sa reluam primul episod, difuzat deja, alaturi de celelalte doua premiere din investigatia intreprinsa.

Ceea ce ne-a oprit sa difuzam toata seria, in toamna anului trecut, a fost pandemia. In conditiile in care mureau sute de oameni pe zi, am considerat ca cel mai bine este sa asteptam sfarsitul valului 5. Am ales sa difuzam toate cele trei episoade in luna ianuarie 2022 si pentru ca aveam sansa la o mai mare audienta.

Si s-a demonstrat ca am avut dreptate.

Alegerea celui mai bun moment, pentru a difuza seria ‘Pacientilor din linia intai’, imi apartine in totalitate si a fost acceptata si de catre conducerea televiziunii. Ca un fapt divers, daca vorbim de presiuni, atunci acelea au fost facute pentru a grabi difuzarea celor trei episoade, pentru a finaliza descarcarea contabila a productiei ca sa nu existe probleme legate de Curtea de Conturi.

Multe dintre episoadele emisiunii DOSAR ROMANIA pot fi vizionate pe canalul de YouTube al TVR. Nu sunt doar anchete, e foarte adevarat, pentru ca nu facem doar asta. Gasiti reportaje, documentare, interviuri.

DOSAR ROMANIA reuneste cea mai buna echipa de publicistica a Televiziunii Publice, din care fac parte jurnalisti experimentati, adevarati profesionisti, care n-au facut averi din meseria lor si nu si-au vandut constiinta. Nu veti gasi vreun subiect despre care puteti spune ca “e servit de parchet, servicii, politie”.

Codruta Angelescu, Cristina Tilica, Alina Amza, Cornel Mihalache, Gabriel Geamanu, Catalin Apostol si, cu voia dumneavoastra, ultimul pe lista Razvan Butaru, adunam, probabil, suta de premii nationale si internationale. N-avem nici o vina ca institutia la care lucram nu a stiut sa ne exploateze mai bine imaginea si performantele. Dar, sa stiti ca existam! La TVR, daca vrei, esti mai liber decat la orice alta institutie media. Noi vrem, pentru ca nu stim cum sa fim altfel.

In final, subliniez ca ‘demersul jurnalistic’ al dlui Mihai Gadea la Antena 3, din seara zilei de 31 ianuarie 2022, a prejudiciat grav din punct de vedere moral si material atat imaginea TVR, cat si a mea, personala.

Sa afirmi ca ai difuzat parti insemnate dintr-un material care nu iti apartine, pentru care nu ai nici un drept de folosinta , intr-o emisiune in care eviti sa rostesti numele realizatorului, pentru ca tu ai audienta mai mare, reprezinta un tupeu si o indrazneala greu de imaginat.

Desi am transmis prin sms, si tu ai aflat, in timpul emisiunii, ca tocmai comiti o ilegalitate, furtul intelectual putand fi pedepsit inclusiv penal (intre 1 si 4 ani), dezbaterea a continuat.

Da, dl. Mihai Gadea a facut rating in seara zilei de 31.01.2022 pe seama productiilor realizate de mine. Audienta emisiunii lui creste fix in momentele difuzarii fragmentelor din emisiunea DOSAR ROMANIA, de la TVR 1, preluate fara nici un drept la Sinteza zilei de la Antena 3.

In orice caz, imi rezerv dreptul de a actiona in nume propriu in instanta, la CNA si la Parchet impotriva acestui domn Mihai Gadea, dar si a televiziunii Antena 3 pe care o conduce. Cred ca este momentul ca dl. Gadea sa afle ca legea este aceeasi pentru toti, fara exceptie.

Conform legii dreptului de autor si drepturile conexe, TVR nu ar fi putut cesiona catre un tert o opera fara ca realizatorul sa fie de acord.

Eu lucrez la TVR si am realizat, din 1998 si pana acum, emisiuni care au adus premii nationale si internationale SRTv. Si nu chiar orice fel de premii. Daca am ales sa lucrez pentru Televiziunea Romana si sa nu plec altundeva, consider ca emisiunile mele trebuie sa fie difuzate la TVR si nu in alta parte.

P.S. Domnule Mihai Gadea, va anunt ca mai avem material si continuam seria. Stati pe receptie, priviti si nu mai luati ce nu va apartine! Se cheama furt”, a transmis producatorul TVR.

Mai mult despre: ,

Comentarii: