„Goana mondiala dupa carbune”. Criza energetica din Europa a facut ca preturile la carbune sa atinga valori record

analize

Pana anul trecut, activitatea redusa din micul port Mtwara din Tanzania avea legatura cu exporturile de nuci caju, acum insa acest port cunoaste o activitate febrila care are legatura cu multitudinea de nave care incarca carbune, dupa ce invadarea Ucrainei de catre Rusia a declansat o goana mondiala dupa carbune, transmite Reuters, citata de Agerpres.

In mod traditional, Tanzania exporta carbune doar spre tarile vecine din estul Africii, exporturile mai indepartate fiind excluse pentru ca ar fi fost nevoie de camioane care sa transporte carbunele peste 600 de kilometri de la minele din sud-vestul tarii pana in portul Mtwara de la Oceanul Indian.

Insa criza energetica din Europa a schimbat situatia. Preturile la carbunele utilizat de termocentrale pentru a produce electricitate au atins valori record, pe masura ce multe state europene au pierdut accesul la livrarile de gaze naturale si carbune din partea principalului lor furnizor, Rusia.

Acum, cumparatorii din Europa si din alte parti sunt dispusi sa plateasca sume mari in dolari pentru a cumpara carbune din locuri indepartate precum Tanzania, Botswana si posibil chiar si Madagascar. Aceasta revenire a cererii pentru carbune contravine cu planurile climatice destinate tranzitiei dinspre cel mai poluant combustibil fosil.

„Dupa debutul razboiului, jucatorii europeni sunt dispusi sa mearga oriunde este carbune. Ei se ofera sa plateasca preturi foarte bune”, spune Rizwan Ahmed, director de operatiuni la compania miniera Bluesky Minings din Tanzania.

Traderul de materii prime Cargill a inregistrat o crestere semnificativa a livrarilor de carbune spre Europa in ultimele luni, a declarat presedintele diviziei de transport oceanic de la Cargill, Jan Dieleman. Potrivit acestuia, in perioada iunie-august 2022, Cargill a transportat noua milioane de tone la nivel global, comparativ cu sapte milioane de tone in perioada similara a anului trecut.

„Europa concureaza cu alti cumparatori si alternativa, care este gazul natural, este mai scumpa. Europa ar trebui sa poata sa isi asigure carbunele si vom vedea livrari in Europa dinspre Columbia, Africa de Sud si chiar si de mai departe”, a apreciat Jan Dieleman.

Chiar daca fereastra de oportunitate ar putea fi una de scurta durata, avand in vedere ca situatia geopolitica ar putea sa se schimbe, unele tari cu resurse carbonifere considera ca marjele de profit sunt mult prea bune pentru a le rata.

Tanzania se asteapta ca exporturile sale de carbune sa se dubleze in acest an, pana la 696.773 de tone, in timp ce productia ar urma sa se majoreze cu 50% pana la 1,364 milioane de tone, potrivit comisiei miniere. Veniturile considerabile din taxe generate de explozia exporturilor de carbune ar putea determina Guvernul tanzanian sa construiasca o cale ferata care va face legatura intre regiunea carbonifera Ruvuma si portul Mtwara, a declarat Yahya Semamba, secretarul comisiei miniere.

Companiile care se ocupa cu extractia carbunelui se bucura in prezent de marje de profit fara precedent, in ceea ce ar putea fi ultimul boom al unei industrii care este presata sa isi reduca productia. Potrivit lui Rob West, analist la Thunder Said Energy, la finele lui 2020, cand pretul la carbune era de 75 de dolari pe tona, o mina de carbune putea genera o marja de profit de 15 dolari pe tona. Insa la un pret al carbunelui de 400 de dolari pe tona, marja de profit creste pana la 235 de dolari pe tona.

Traderii din Europa sunt dispusi sa plateasca un pret dublu fata de cumparatorii din Asia. Potrivit lui Rizwan Ahmed, de la compania miniera Bluesky Minings, firma nu deruleaza in prezent exporturi prin intermediul portului Mtwara dar acum intentioneaza sa faca acest lucru si a primit solicitari din partea unor cumparatori din Germania, Polonia si Marea Britanie.

Situatia este similara in tara vecina Botswana, fara iesire la mare, si pentru care trimiterea de carbune prin intermediul navelor parea ceva de neimaginat astfel ca majoritatea exporturilor sale de carbune mergeau spre tarile vecine Africa de Sud, Namibia si Zimbabwe.

„Inainte, logistica ne-ar fi ruinat. In schimb, la preturile actuale am putea face acest lucru sa functioneze”, spune Morne du Plessis, director general la compania miniera Minergy din Botswana.

La randul sau, statul insular Madagascar, cel mai mare exportator mondial de vanilie, ar putea deveni un alt nou nume pe piata mondiala a carbunelui. „Preturile actuale confera argumente solide de business pentru companiile care se ocupa cu mineritul de carbune in Madagascar pentru a incepe exporturile, pentru prima data in istoria tarii”, a declarat Prince Nyati, directorul unei companii miniere din aceasta Madagascar.

Comentarii: