politica

Grindeanu: „Am mers cu trenul acum 3-4 luni”. Cum il apara pe seful CFR Calatori: „Demisia lui nu rezolva problema”

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat, luni, ca a mers ultima data cu trenul in urma cu trei-patru luni. El a mentionat, in cazul accidentului de la Galati, ca demisia directorului CFR nu ar rezolva situatia din sistem.

Sorin Grindeanu a fost intrebat, luni, intr-o conferinta de presa, daca a calatorit cu trenul de cand a preluat portofoliul de la Transporturi.

“Da. Am mers spre Sinaia. Am ajuns mai repede pe Valea Prahovei decat cu masina. Nu am ajuns cu intarziere”, a afirmat ministrul Transporturilor.

El a mai fost intrebat si cand va merge cu trenul si la Timisoara.

“Cand o sa intre – si lucrul asta se va intampla iarasi in perioada urmatoare – ca loturile de la Caransebes la Craiova, unele dintre ele sunt deja in faza de licitatie, dar toate loturile vor fi lansate. E extrem de importanta aceasta magistrala, se modernizeaza prin PNRR de la Caransebes la Arad, cele patru loturi, de la Arad la frontiera, stiti ca lucrurile sunt deja modernizate, urmand ca legatura pe zona sudica sa fie finantata prin POT. De aceea, imi doresc ca in perioada imediat urmatoare toate aceste loturi sa fie lansate in licitatie”, a mai declarat Grindeanu.

El a mai fost intrebat cum evalueaza curatenia din trenul cu care a calatorit.

“Intamplator sau nu, intamplator sau nu, pe acea ruta, chiar s-a calatorit cat se poate de decent. Am fost si profesor la Universitate si se lua destul de greu la mine nota maxima. Tot timpul e loc de mai bine, undeva asa, la 8 – 9, pe acea varianta unde am fost eu”, a mai declarat ministrul, citat de news.ro.

Grindeanu a mai fost intrebat daca a avut o discutie cu directorul CFR Calatori, Traian Preoteasa, dupa producerea accidentului de la Galati.

“Sambata seara, la cinci minute, cred, dupa accident, am fost informat, nu de catre dansul, ci de catre ISU, de catre domnul Arafat de producerea acestui accident. Am cerut date de la domnul Arafat. Mi le-a furnizat atatea cate stia. Primul om pe care l-am sunat a fost directorul general Preoteasa care a si mers in acea seara la Galati. Am vorbit de mai multe ori. De altfel, si acum se afla la Galati domnul Preoteasa”, a declarat Grindeanu.

Intrebat daca este certat cu Traian Preoteasa si daca are o problema cu directorul CFR Calatori, ministrul Transporturilor a raspuns: “Nu imi permit din aceasta postura de ministru sa fiu certat sau sa fiu prieten cu unii sau altii. Trebuie sa evaluez daca un director, un secretar de stat, un director adjunct isi face treaba sau nu”.

El a mai fost intrebat cate accidente feroviare au avut loc in ultima luna.

“Incidente feroviare sunt foarte dese si acest lucru il stiti. Din fericire, sunt fara victime. O companie daca vrem sa o asezam pe baze corecte, asta s-a reprosat ani de zile, ca nu se aplica 109 la companiile de stat. Am facut acest lucru si asa cum stiti acest Consiliu de Administratie selectat pe legea 109 ca este in plin proces de a selecta un nou director general. Domnul Preoteasa nu are in acest moment mandat de patru ani, conform 109. Singurii care au mandat pe 109 in acest moment sunt cei din Consiliul de Administratie. Atributul Consiliului de Administratie este sa selecteze un nou director general pe urmatorii patru ani pe legea 109”, a mai transmis Grindeanu.

El a mai afirmat ca demisia unui director sau a unui ministru nu rezolva aceasta problema.

“Un om poate sa isi dea demisia, ca vorbim de director general la CFR Calatori, ca vorbim de ministri, nimeni nu este de neinlocuit si nimeni nu este perfect. Lucrurile astea in schimb nu rezolva problema. Toate aceste lucruri care de aproximativ 30 de ani nu s-au rezolvat in Romania. De 30 de ani exista subfinantarea acestui sistem feroviar si nu doar subfinantare. Aceste lucruri nu se rezolva printr-o demisie sau alta. Se acopera poate asa sa zicem o emotie de moment, dar nu e solutia care sa duca la rezolvarea problemei de fond. Poate fi acoperita aceasta tragedie prin demisia directorului general sau a unui ministru. Si mediatic poate fi acoperita. Dar rezolva problema? Nu cred ca rezolva problema”, a afirmat Grindeanu, care a mai precizat ca de 20 ani nu s-a cumparat nicio garnitura de tren noua in Romania.

Sorin Grindeanu a mai spus ca locomotiva care a cauzat accidentul de sambata seara de la Galati, in urma caruia o angajata a CFR a murit, iar alte trei persoane au fost ranite, iesise din depoul Ploiesti in dimineata zilei respective, precizand ca, daca s-au facut lucrari neconforme, daca s-au inlocuit piese care trebuiau sa fie noi cu altele vechi, cei care si-au asumat aceste lucruri sa raspunda.

“In acest moment este in desfasurare o ancheta care are diverse componente. Ar parea cel putin ciudat din partea mea sa ma pronunt inaintea rezultatelor acestei anchete. Dar pot sa va dau un lucru, cred eu, in premiera, sau sa va spun. Locomotiva care a cauzat accidentul de sambata seara, deci, in seara datei de 25 martie, a iesit din revizie tehnica, din depoul Ploiesti in dimineata acelei zile. Am actele, raportul din acest punct de vedere, in dimineata acelei zile, aceasta locomotiva a iesit din revizie tehnica programata din timp, de la depoul Ploiesti. A facut o cursa de la Ploiesti la Galati. In 25 dimineata a iesit din depoul Ploiesti dupa revizie tehnica”, a declarat Sorin Grindeanu, luni, intr-o conferinta de presa.

El a mentionat ca rapoartele in urma accidentelor feroviare de la Teleorman si de la Galati vor fi facute publice.

“Cand toate aspectele legate de ancheta, toate, inclusiv acesta, ceea ce v-am spus mai devreme mi se pare o informatie extrem de importanta si sigur va fi luata in calcul de catre anchetatori. Toate aceste rapoarte, fie ca vorbim de Teleorman, fie ca vorbim de Galati, vor fi publice si vor fi prezentate. Dar inainte de aceste incheieri de rapoarte nu cred ca e normal sa-mi spun o parere personala nebazata pana la urma si nefiind specialist”, a mai transmis ministrul Transporturilor.

El a mai precizat cate locomotive si vagoane functionale are CFR Calatori.

“Au locomotive in jur de 1.100 de toate tipurile, ca sunt diesel, ca sunt electrice, ca sunt automotoare, 1080 si ceva. Vagoane, peste 2.100 in uz in acest moment. Deci in folosinta CFR Calatori are cam 40% din din locomotive, deci undeva in jur de 400 si ceva si tot cam atatea vagoane, deci tot cam 40%, vreo 900 si ceva. Faptul ca nu s-a investit timp de zeci de ani in CFR, fie ca vorbim de achizitie de trenuri noi. Si a existat aceasta subfinantare. Faptul ca nu au existat sume care sa acopere nevoile din zona CFR ne-au dus intr-o situatie nefericita. Si asta este consecinta zecilor de ani de subfinantare. Ce pot sa va spun, in schimb, este ca, spre deosebire de 2021, de exemplu, bugetul pe reparatii la CFR Calatori previzionat este cu aproape 50 la suta mai mare fata de 2021. Insuficient si acesta. Tocmai de aceea am insistat pe parcursul anului 2022 sa reparam o greseala pe care au facut-o altii care nu au trecut CFR Calatori in zona eligibila in PNRR pentru reparatiI. Si am facut aceste modificari. Iar aici vor veni din zona de PNrR pe reparatii de locomotiva si vagoane, peste 200 de milioane, daca retin bine suma exacta, 210 milioane de euro, cu posibilitate de crestere a acestei sume cu pana la 350 de milioane”, a explicat Grindeanu.

El a mai fost intrebat in legatura cu afirmatiile sindicalistilor care spun ca se muta piese de la o locomotiva la alta daca aceasta situatie s-ar fi putut intampla si in cazul locomotivei care a provocat accidentul de la Galati.

“Orice lucrare are la final receptia. Acea receptie este semnata nu de catre ministru, cei care sunt responsabili. Daca s-au facut lucrari neconforme, daca s-au inlocuit piese care trebuiau sa fie noi cu altele vechi, acest lucru nefiind conform, cei care si-au asumat aceste lucruri trebuie sa raspunda.

Aici nu imi cereti sa fiu si incarcator-descarcator si receptioner de asemenea lucrari. Daca voi vedea ca aceste proceduri legale au fost incalcate, voi lua fara nicio ezitare decizii. Asa ceva nu poate fi acceptat”, a mai afirmat Sorin Grindeanu.

Urmareste-ne si pe:
AK-24

Share
Published by
AK-24

Recent Posts

Rusia tine sa dea lectii de umanitate Parisului: „Franta sa se abtina de la utilizarea fortei impotriva protestatarilor din Noua Caledonie”

Rusia cere Frantei sa se abtina de la utilizarea fortei impotriva protestatarilor din Noua Caledonie…

38 de minute ago

Diana Sosoaca, activata international impotriva „vestului colectiv”. „Pe aici nu se trece!”

Dupa o „vizita speciala” in Serbia, senatoarea de Iasi, Diana Sosoaca a trimis o scrisoare…

35 de minute ago

Tentativa de lovitura de stat in Congo. Armata: „Actiunea a fost inabusita in fasa”

Armata congoleza afirma ca a "dejucat o lovitura de stat" duminica dimineata devreme si a…

O oră ago

„Viata premierului slovac Robert Fico nu mai este in pericol”, anunta vicepremierul. „Dar starea sa ramane grava si necesita ingrijiri intensive”

Viata premierului slovac Robert Fico nu mai este in pericol, la patru zile dupa atentatul…

O oră ago

OpenAI desfiinteaza echipa axata pe riscurile AI pe termen lung, la mai putin de un an dupa ce a anuntat-o

OpenAI si-a desfiintat echipa axata pe riscurile pe termen lung ale inteligentei artificiale la doar…

35 de minute ago