Comoara aflata in iahtul scufundat Bayesian, al magnatului Mike Lynch. In seifuri s-ar afla hard diskuri criptate de interes pentru guverne straine

Operatiunile de recuperare a iahtului Bayesian, sub pavilion britanic, care s-a scufundat, anul trecut, in largul Siciliei, ucigand sapte persoane, inclusiv pe antreprenorul britanic, Mike Lynch, vor incepe miercuri, daca vremea permite, potrivit autoritatilor portuare italiene citate de The Guardian.
Pe 19 august 2024, ambarcatiunea de lux, lunga de 56 de metri si cu un catarg de 75 de metri inaltime, era ancorata chiar in largul tarmului, langa Porticello, provincia Palermo, cand a fost lovita cu putin timp inainte de zori de o furtuna violenta si s-a scufundat in doar cateva minute.
Lynch, descris candva drept Bill Gates al Marii Britanii, si fiica sa de 18 ani, Hannah, s-au numarat printre victime.
Lynch, care in iunie anul trecut a fost achitat de acuzatii de frauda din SUA legate de achizitionarea companiei sale, Autonomy, de catre Hewlett-Packard in 2011, se afla intr-o calatorie in jurul Siciliei pentru a-si sarbatori achitarea alaturi de Hannah si sotia sa, Angela Baraces, a carei companie detinea iahtul Bayesian.
Printre cei aflati la bord se aflau avocatul lui Lynch de la Clifford Chance, Chris Morvillo, si sotia sa, creatoarea de bijuterii Neda Morvillo, presedintele Morgan Stanley International, Jonathan Bloomer, si sotia sa, Judy Bloomer, fosta psihoterapeuta. Toti patru au murit in incident. Bucatarul iahtului, Recaldo Thomas, a fost a saptea persoana care a murit. Cincisprezece persoane au supravietuit, inclusiv Baraces.
Ancheta spera ca iahtul va oferi indicii vitale: daca scufundarea a avut loc din cauza unei serii de erori umane, asa cum se suspecta initial, sau daca au jucat un rol alti factori. Odata epava ajunsa la tarm, examinarea criminalistica va determina daca una dintre trape a ramas deschisa si daca chila a fost ridicata necorespunzator.
Epava se afla la o adancime de 50 de metri in golful Porticello, care este supravegheat de autoritatile italiene.
Expertii se asteapta ca operatiunea de salvare sa fie extrem de complexa.
Oficialii portului sicilian au declarat o zona de excludere de 650 de metri in jurul navei scufundate, interzicand „orice navigatie, ancorare, scufundari, inot sau pescuit pana la finalizarea lucrarilor”. Recuperarea, care ar putea dura saptamani intregi, a fost incredintata companiei Hebo Maritiemservice si Smit International.
O barja de 55 de metri, Hebo Lift 2, va sosi in curand la Porticello, puntea sa de 700 de metri patrati transportand o macara de mare tonaj, un aparat specializat de scufundari si un vehicul subacvatic actionat de la distanta. In larg, Hebo Lift 10 – una dintre cele mai mari macarale plutitoare din Europa – isi va folosi bratul de 83 de metri pentru a ridica iahtul de pe fundul marii.
Pentru a facilita ridicarea, catargul principal al navei Bayesian – cu o inaltime de 75 de metri si o greutate de peste 24 de tone – va fi taiat. Odata ridicata, nava va fi remorcata la Termini Imerese, unde procurorii au deschis o ancheta privind presupusa omucidere din culpa. Capitanul, James Cutfield, un neozeelandez, si doi membri britanici ai echipajului, Tim Parker Eaton si Matthew Griffiths, sunt anchetati. Acest lucru in Italia nu implica vinovatie si nu inseamna neaparat ca vor urma acuzatii oficiale.
Asiguratorii estimeaza ca recuperarea epavei va costa aproximativ 30 de milioane de dolari, o factura suportata de evaluatorii Bayesian.
Expertii sunt nedumeriti de cum s-a scufundat iahtul in doar 60 de secunde. Unii experti speculeaza ca echipajul ar fi putut subestima buletinul meteo.
Eforturile de cautare au inceput la cateva ore de la incident, scafandrii lucrand non-stop.
Primul cadavru recuperat a fost cel al lui Thomas, in dupa-amiaza scufundarii. Alte doua cadavre au fost recuperate doua zile mai tarziu, cele ale lui Jonathan Bloomer si Chris Morvillo. Dupa-amiaza, au fost gasite si sotiile lor. A doua zi, a fost gasit cadavrul lui Mike Lynch, iar cateva ore mai tarziu, scafandrii au recuperat cadavrul fiicei sale, Hannah, a saptea si ultima victima.
Toate cadavrele lor au fost supuse unor examinari post-mortem. Lucio Di Mauro, medic legist si consultant tehnic pentru familia Morvillo, a declarat ca toate victimele au murit din cauza „asa-numitei asfixii mecanice prin inec”. „Este important sa se clarifice faptul ca, in medicina legala, determinarea mortii prin inec este deosebit de complexa, deoarece nu exista o singura leziune care sa permita un diagnostic incontestabil. Cu toate acestea, datele colectate sunt in concordanta cu acest mecanism fiziopatologic”, a adaugat Di Mauro.
In septembrie anul trecut, autoritatile italiene au solicitat masuri suplimentare de securitate in jurul epavei iahtului de lux, dupa ce au aparut temeri ca materialele din seifurile etanse de la bord ar putea fi de interes pentru guverne straine. Autoritatile ar fi fost ingrijorate ca doua hard disk-uri super-criptate din seifurile etanse ale iahtului scufundat ar putea cadea pe maini gresite.