Incepe procesul in care Air France si Airbus sunt acuzate de omor involuntar in cazul prabusirii in 2009 a avionului AF477 in Oceanul Atlantic

externe

Ultimele minute ale zborului Air France 477 de la Rio de Janeiro la Paris, care s-a prabusit in Oceanul Atlantic in 2009, ucigand toate cele 228 de persoane aflate la bord, vor fi examinate in timpul procesului care incepe astazi la Paris. Compania aeriana Air France si compania constructoare de avioane Airbus sunt acuzate de omor prin imprudenta, informeaza The Guardian.

Este pentru prima data cand in urma unui accident aviatic sunt trimise in judecata direct companiile franceze si nu persoane. Avocatii familiilor s-au luptat ani de zile pentru a aduce cazul in instanta.

Pe 1 iunie 2009 zborul AF477 a disparut de pe radare deasupra Oceanului Atlantic, intre Brazilia si Senegal, in timpul unei furtuni. Avionul a disparut fara sa lanseze un semnal de alarma. In avion se aflau 12 membri ai echipajului si 216 pasageri de 33 de nationalitati. Nu au existat supravietuitori.

Cateva zile mai tarziu, au fost gasite resturi, dar a durat aproape doi ani pana la localiza celei mai mari parti a fuzelajului si pentru a recupera „cutia neagra”. A fost un efort fara precedent, cautarea implicand „pieptanarea” a 17.000 km patrati de fund oceanic la adancimi de pana la 4.000 de metri timp de peste 22 de luni.

In timpul procesului vor fi audiate inregistrari din cabina de pilotaj, cand capitanul si copilotii se luptau pentru a controla avionul.

Pe masura ce avionul se apropia de ecuator in drum spre Paris, a intrat intr-o zona cu precipitatii puternice. Cristalele de gheata prezente la altitudini mari au dezactivat senzorii de viteza ai avionului, blocand informatiile despre viteza si altitudine. Pilotul automat a incetat sa functioneze, avionul a intrat intr-un blocaj si apoi s-a prabusit.

„Am pierdut viteza”, se aude un copilot spunand in inregistrarile de zbor, inainte ca alti indicatori sa arate in mod eronat o pierdere de altitudine si o serie de mesaje de alarma sa apara pe ecrane. „Nu stiu ce se intampla”, spune unul dintre piloti.
Procesul va lua in considerare rolul senzorilor de viteza aerian si al pilotilor.

Daniele Lamy, presedinta asociatiei Entraide et Solidarite, a familiilor victimelor a declarat pentru AFP: „Ne asteptam la un proces impartial si exemplar, astfel incat acest lucru sa nu se mai intample si, in consecinta, cei doi inculpati sa faca o prioritate din siguranta in loc de profitabilitate.”

Air France si Airbus se confrunta cu o posibila amenda de pana la 225.000 de euro – o fractiune din veniturile lor anuale – dar ar putea suferi daune la adresa reputatiei lor daca sunt considerate responsabile penal.

Ambele companii au negat acuzatiile de neglijenta criminala, iar procurorii care instrumentau cazul au renuntat la acuzatiile in 2019, atribuind accidentul unei erori ale pilotului.

Aceasta decizie a infuriat familiile victimelor, iar in 2021, o curte de apel de la Paris a decis ca exista suficiente dovezi pentru a permite inceperea unui proces.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: