INTERVIU Augustin Hagiu, consultant in transporturi: „Unele televiziuni nu au facut altceva decat sa sfideze munca si sacrificiul unor oameni care-si reprezinta interesele, fara sa fie politizati”

analize

Augustin Hagiu, protest, transportatori, guvern, aroganta, suficienta, Sorin Grindeanu, Marcel Ciolacu

Protestele transportatorilor si fermierilor au dominat scena sociala in ultimele zile, dar felul cum au fost ele prezentate de mass-media mainstream a generat tot felul de interpretari. S-a spus ca protestele ar fi politizate, ca in spate este mana AUR, a lui Putin sau a ocultei mondiale, dar putine televiziuni au avut bunavointa sa stea de vorba cu oamenii iesiti in strada si sa le asculte pasurile. Pentru a afla o opinie directa si avizata ne-am adresat domnului Augustin Hagiu, consultant in transporturi, care a vazut protestul nu la televizor, ci „din miezul lucrurilor”, daca ne putem exprima astfel.

Domnule Hagiu, cum s-a ajuns la acest protest? Ca transportatori, ati depus toate eforturile pentru a rezolva problemele amiabil, cu guvernul?

Incepand de saptamana trecuta, apele fierbeau deja. Eu personal am dat „n” mesaje, am trimis „n” documente, am intervenit pe mai multe modificari legislative, incercand sa le opresc, fie la Consiliul Economic si Social, fie in sedintele de dialog, fie in relatia cu ministerele. Peste tot m-am ciocnit de aceeasi aroganta, de aceeasi suficienta si aceeasi lipsa de intelegere fata de chestiuni argumentate. Avem la Transporturi un secretar de stat care de doi ani de zile sta ascuns si nu au vrut deloc sa se intalneasca cu membrii asociatiilor de profil si sa ia punctual, macar o data la sase luni, problemele adunate si sa incerce sa le rezolve.

Ne puteti spune cine este acest secretar de stat?

Da, Adrian Foghis, acesta este numele lui. Este secretar de stat platit din banii nostri sa se ocupe de transportul rutier. Dar el nu a mai avut o intalnire cu asociatiile transportatorilor de nu stiu cat timp. Cei din tara s-au mobilizat pe grupurile lor de WhatsApp, pe care le au de foarte mult timp si le folosesc in relatiile lor comerciale, atunci cand se ajuta, cand au diverse nevoi, pentru schimb de informatii si asa mai departe.

Sa inteleg asadar ca a fost o revolta spontana a transportatorilor, pentru ca se umpluse paharul, si nu ceva organizat de asociatii, de sindicate?

Da! Eu am incurajat toti transportatorii pe care ii cunosc, indiferent ca sunt la FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport) sau in alta parte, ca au sau nu culoare politica. I-am incurajat sa sustina aceste proteste. Ca atare, ele au inceput, stiti foarte bine cand. Intamplarea face ca si agricultorii aveau nemultumiri, multi din ei fiind si transportatori, si astfel a inceput aceasta manifestare de protest, in urma cu cinci zile.  Am fost rugati sa nu amestecam aici si asociatiile, fiindca s-ar fi spus: ‘Cum, e spontan, dar e organizat de asociatii?’ Si e absolut firesc! Pe de alta parte, asociatiile, cum este FORT, de pilda, s-au saturat sa organizeze proteste si dupa sase ore sa vina Jandarmeria si sa-i zica ‘Parasiti Piata Victoriei’. Ca sa nu mai spun ca nici nu mai ai cum sa intri cu mai mult de cateva camioane in Bucuresti, ca nu-ti mai da nimeni autorizatie. Am fost rugat pe persoana fizica, ca si consultant in transporturi, cu priceperea si expertiza mea, sa sprijin partea de comunicare cu presa. Si chiar asta am facut, cred ca m-ati vazut pe toate posturile de televiziune enuntand solicitarile transportatorilor asa cum au fost ele grupate. Ulterior s-au adaugat si altele, intrucat am avut initial o lista mai scurta, care s-a extins pe masura ce s-au alaturat din ce in ce mai multi protestatari. In prima zi in care am comunicat, si eu si altii, am observat ca s-a dat ordin pe unitate, in anumite directii din presa, sa fiu atacat, sa fiu asimilat politic, ca eu candidez, ca e protestul AUR si asa mai departe. Pentru ca eu inainte de orice sunt un profesionist, m-am retras si am ajutat cu ce am putut, fara sa mai apar la televiziuni. Dupa care am intrat in a doua etapa, in care anumite organisme de presa, in anumite emisiuni, au luat in deradere sacrificiile si munca transportatorilor care au stat si au inghetat pe drumuri, acuzandu-i ca nu au solicitari coerente. Acele televiziuni nu au facut altceva decat sa irite si sa sfideze munca si sacrificiul unor oameni care-si reprezinta interesele fara sa fie politizati si care nu au cum sa lupte, fiindca nu au forta sa lupte cu cei platiti sa denigreze sau sa dea informatii. Toate armatele de comunicatori s-au pus la bataie pe agricultori si pe transportatori, incercand sa duca in derizoriu protestul acestora. Nu le-a iesit insa si ma bucur ca nu le-a iesit.

Deci sustineti ca este un protest spontan, ca oamenii fac asta pentru ca pur si simplu le-a ajuns cutitul la os?

Este un protest al breslei. Majoritatea protestatarilor nu sunt membri ai asociatiilor transportatorilor, se reprezinta pe ei insisi. Aici este munca lor, sacrificiul lor si atat. Se stiu intre ei, au grupuri pe care comunica. Presa a afirmat in mod fals ca asociatiile transportatorilor nu sustin, ba chiar se dezic de acest proces. Iarasi este o incercare de dezbinare. Nu ne-am dezis niciodata. Insa nu am iesit in fata tocmai ca sa nu se spuna ca ne urcam pe acest protest, ca vrem sa ne facem imagine sau ca vrem sa-l gestionam si sa-l vindem politic.

S-a ajuns la vreo solutie la negocierile de aseara?

La ASF delegatia protestatarilor s-a lovit de aceeasi autosuficienta, aroganta si minciuni. Negocierile s-au oprit fara nimic convenit. Astazi continua negocierile la Ministerul Finantelor.

Protestul va continua?

Protestul continua in momentul de fata, in sprijinul agricultorilor si transportatorilor, care s-au mutat de la Ministerul Agriculturii la Transporturi. Nu este nicio asociatie acolo, nu este niciun personaj ca mine a carui compromitere ar putea fi incercata prin tot felul de chestiuni si fenomene din astea ciudate. Oamenii sunt acolo cu dreptatea lor, cu argumentele lor, si asta este tot.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: