Intra in vigoare noua Lege a Asociatiilor de proprietari. Schimbari in sens negativ, se impune obligatoriu un fond de rulment

news

blocuri

De vineri intra in vigoare noua Lege a Asociatiilor de proprietari, care aduce schimbari pentru proprietarii de rand. Una dintre acestea este obligativitatea platii fondului de rulment care va incuraja restantierii, asa cum sustine Radu Opaina, presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari.

„Legea nu vine cu ceva nou, care sa rezolve ceva. Nu exista noutatea buna a acestei legi, in schimb exista schimbari in sens negativ, o intoarcere in timp. Un exemplu este ca cei care ar trebui sa se ocupe de asociatiile de proprietari, si aici ma refer la institutiile statului, nu sunt calificate, si nu spune nicaieri in lege ca personalul autoritatilor locale trebuie sa fie calificat, ceea ce este o mare carenta si o mare problema”, a declarat, pentru Mediafax, Radu Opaina, presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari din Romania (FAPR).

Opaina spune ca una dintre principalele modificari ale acestei legi se refera la introducerea obligativitatii fondului de rulment. Practic, de vineri, proprietarii sunt obligati sa plateasca un fond de rulment, ceea ce, in opinia presedintelui FAPR, conduce la incurajarea restantierilor.

„A doua problema a legii este ca se impune obligatoriu un fond de rulment, ceea ce este o mare problema si aici, pentru ca acest fond, in trecut, a fost cauza fraudelor si incompetentei din partea administratorilor. Fondul a creat in trecut numai probleme, iar inainte era optional, cum este si normal, adica sa lasi proprietarul sa decida daca vrea sa dea inainte un avans. Stabilind obligativitatea, tu nu faci decat sa repeti greselile, dandu-i posibilitatea administratorului sa foloseasca niste bani asa cum vrea el, incurajand si restantierii sa ramana restanti, pentru ca acesti bani pot fi folositi pentru plata facturilor restante”, explica Opaina.

Specialistul mai spune ca noua lege stabilieste ca administratorii sa detina certificate de calificare, iar in opinia presedintelui FAPR, insituttiile abilitate nu sunt pregatite sa califice administrator.

„A treia mare problema de principiu este ca schimba total statutul administratorului, in sensul ca-l obliga sa aiba un certificat de calificare, ceea ce din punct de vedere al legislatiei pregatirii profesionale este iar o problema. Aceste activitati au fost incadrate pana acum ca fiind de perfectionare nu de calificare, iar statul este nepregatit din acest punc de veder. Pe de alta parte, exista si riscul sa se creeze o piata neagra a diplomelor”, a mai declarat Radu Opaina.

Noua lege 196/2018 a Asociatiilor de proprietari a aparut in Monitorul Oficial pe data de 30 iulie, iar de vineri intra in vigoare. Actul normativ creaza si o raspundere mai mare din partea presedintelui de asociatie sau a membrilor comitetului.

„Presedintele asociatiei de proprietari si membrii comitetului executiv pot fi remunerati pe baza unui contract de mandat, conform hotararii adunarii generale a proprietarilor, consemnata in procesul-verbal. Pentru neindeplinirea atributiilor ce le revin, sau pentru depasirea atributiilor legale si statutare, presedintele asociatiei, membrii comitetului executiv, respectiv membrii comisiei de cenzori ori, dupa caz, cenzorul raspund personal sau solidar, pentru daunele si prejudiciile cauzate proprietarilor sau tertilor, dupa caz”, se arata in actul normativ.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: