Investigatorii sustin ca nava chineza Yi Peng 3 a a rupt intentionat cablurile de internet din Marea Baltica, posibil la ordinele Rusiei
O nava chineza este suspectata ca a sectionat doua cabluri de internet esentiale din Marea Baltica intr-un act de sabotaj care ar putea fi orchestrat de Rusia. Anchetatorii cred ca Yi Peng 3, un vrachier inmatriculat in China, a sectionat in mod deliberat cele doua cabluri esentiale saptamana trecuta, tarandu-si ancora pe fundul Marii Baltice pe o distanta de peste 160 km.
Ancheta se concentreaza acum asupra faptului daca capitanul vrachierului lung de 225 de metri a fost indrumat de Moscova sa efectueze presupusul sabotaj, scrie cotidianul The Telegraph.
Un anchetator european a declarat: „Este extrem de putin probabil ca capitanul sa nu fi observat ca nava sa a cazut si si-a tarat ancora, pierzand viteza timp de ore intregi si taind cabluri pe drum”.
Incidentul a provocat ingrijorarea natiunilor occidentale ca Rusia se angajeaza in ceea ce Casa Alba a descris drept „razboi hibrid”, o acuzatie pe care Kremlinul o neaga. Potrivit autoritatilor, cea mai recenta deteriorare a cablurilor din Marea Baltica a avut loc in apele suedeze intre 17 si 18 noiembrie.
Anchetatorii cred ca ancora vrachierului a fost aruncata intentionat pe fundul marii, taind cablul de fibra optica C-Lion1 de 730 de mile marine – singura conexiune directa de acest tip intre Europa Centrala si Finlanda – in jurul orei locale 21.00, pe 17 noiembrie.
Un al doilea cablu a fost apoi taiat intre Germania si Finlanda in jurul orei 3 dimineata a zilei urmatoare, dupa ce transportatorul a parcurs aproximativ 111 mile, suspecteaza anchetatorii.
Autoritatile suedeze au demarat o ancheta privind presupusul sabotaj inainte ca navele marinei daneze sa urmareasca Yi Peng 3, fortandu-l sa ancoreze in stramtoarea Kattegat.
De atunci, Yi Peng 3 a fost inconjurat de nave de razboi ale NATO in apele internationale timp de o saptamana. In conformitate cu dreptul maritim international, navele NATO nu pot forta nava sa navigheze catre unul dintre porturile lor, astfel incat autoritatile suedeze si germane se pare ca negociaza cu proprietarul navei.
Acestea spera sa obtina acces la nava si sa interogheze echipajul acesteia cu privire la presupusul sabotaj. Oficialii occidentali nu cred ca Beijingul se afla in spatele incidentului, dar suspecteaza ca agentiile de informatii ruse au orchestrat incidentul, ceea ce Kremlinul neaga.