Iohannis a lansat un nou „proiect national”: „Cu totii ne dorim un mediu curat, fara deseuri la tot pasul”

politica

Raportul „Educatia privind schimbarile climatice si mediul in scoli sustenabile”, elaborat de Grupul de lucru pe tema educatiei cu privire la schimbari climatice si mediu infiintat la nivelul Administratiei Prezidentiale, a fost lansat, marti, la Palatul Cotroceni, in dezbatere publica, de presedintele Iohannis.

„Presedintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, legea care pune bazele unei strategii privind educatia pentru mediu si incurajeaza formarea de competente de mediu in randul elevilor, prin includerea acestora in domeniile de competente ale curriculumului national pentru invatamantul primar si gimnazial. Raportul ‘Educatia privind schimbarile climatice si mediul in scoli sustenabile’, care va fi lansat maine in dezbatere publica, reprezinta un prim pas pentru a dezvolta concret aceasta strategie”, informeaza Administratia Prezidentiala.

„Intai de toate, ma bucur sa vad cat de dornici sunt copiii pe care tocmai i-am ascultat cu totii sa avem, in sfarsit, si in sistemul romanesc de invatamant cursuri dedicate schimbarilor climatice si mediului. Ii felicit pentru implicare si ii indemn sa nu isi piarda entuziasmul!

Educatia, protectia mediului si combaterea schimbarilor climatice reprezinta teme prioritare pentru mandatul meu de Presedinte. Sunt domenii esentiale, asupra carora decidentii politici inca se apleaca prea putin si, tocmai de aceea, am organizat la nivelul Administratiei Prezidentiale grupuri de lucru, grupuri de reflectie, care sa produca o serie de propuneri concrete.

Un astfel de demers a fost cel finalizat prin elaborarea Proiectului Romania Educata, care, prin sumele record obtinute prin Planul National de Redresare si Rezilienta, capata in sfarsit si alocare financiara pentru a putea fi pus in practica.

In continuarea Proiectului Romania Educata, am decis ca, pe parcursul anului 2021, la nivelul Administratiei Prezidentiale sa functioneze si un grup de lucru pe tema educatiei privind schimbarile climatice si mediul.

Prezentam astazi rezultatele discutiilor din cadrul acestui grup, sub forma unui raport pe care il supunem dezbaterii publice.

Educatia este unul dintre pilonii imbunatatirii raspunsului la schimbarile climatice, intrucat educatia determina modificarea comportamentului uman, in sensul unei mai mari responsabilitati pentru protejarea naturii si a viitorului intregii societati.

Raportul lansat astazi semnaleaza o serie de probleme, dar prezinta si solutii, atat pentru a largi accesul la educatia privind protectia mediului si combaterea efectelor schimbarilor climatice, cat si pentru fundamentarea unei infrastructuri scolare verzi. Ceea ce ne dorim insa, mai mult decat orice, este sa deschidem drumul spre o schimbare de mentalitate.

Multumesc membrilor grupului de lucru pentru dedicarea lor si multumesc, totodata, tuturor celor care, in saptamanile urmatoare, se vor implica intr-un mod constructiv in cadrul dezbaterii publice. Am convingerea ca, la nivelul societatii, exista si alti actori care pot contribui la punerea in practica in cea mai buna forma a propunerilor noastre.

Cu totii ne dorim un mediu curat, fara deseuri la tot pasul.

Cu totii ne dorim sa nu ne fie pusa in pericol sanatatea si sa fim feriti de efectele devastatoare ale fenomenelor meteo extreme.

Putem reusi asta prin politici publice adecvate, prin institutii care functioneaza si care aplica legea, dar, mai ales, prin actiunile individuale ale fiecaruia dintre noi.

De aceea, protejarea mediului si combaterea schimbarilor climatice nu se pot realiza fara un parteneriat intre institutii si cetateni. Acest parteneriat da rezultate daca se bazeaza pe combaterea fake news-urilor si pe orientarea asupra unei corecte informari cu privire la problemele de mediu si la cele privind schimbarile climatice.

In educatia privind schimbarile climatice si mediul la nivel preuniversitar, este esential sa ne centram pe beneficiarul primar al actului educational – evident, elevul. Modelul propus de raportul lansat astazi vine in intampinarea elevului cu un set de instrumente atractive digitale, aplicatii, manuale interactive, pentru ca ne adresam unor generatii formate din veritabili digitali nativi.

In acelasi timp, trebuie sa le cream elevilor oportunitatea sa invete despre natura in natura, sa inteleaga ce inseamna sustenabilitate in scoli sustenabile si sa constientizeze importanta protectiei mediului prin activitati practice, aplicate, menite sa protejeze mediul inconjurator.

Scolile in care invata elevii nostri trebuie sa devina ele insele exemple de bune practici in materie de sustenabilitate, pentru a inspira elevii sa adopte un comportament adecvat de protejare a mediului.

Beneficiile unei infrastructuri educationale verzi sunt incontestabile, dovedite stiintific, de la crearea unui mediu mult mai adecvat dezvoltarii copiilor, pana la cresterea calitatii invatarii si a performantei scolare.

Educatia privind schimbarile climatice si mediul nu poate fi un efort solitar. Succesul unei astfel de initiative depinde de implicarea unui numar cat mai mare de actori diferiti: institutii centrale, autoritati locale, profesori, ONG-uri, parinti, comunitati, companii, mass-media etc.

Prin urmare, ii indemn pe toti acesti actori sa participe activ la implementarea masurilor care cresc accesul la educatia privind schimbarile climatice si mediul. Initiativele bune trebuie extinse la nivel national, astfel incat toti elevii sa beneficieze de acest tip de educatie, indiferent de mediul din care provin sau de scoala unde invata.

Am deplina incredere ca Guvernul va aborda cu toata deschiderea si responsabilitatea realizarea acestui obiectiv national prioritar, in strans parteneriat cu mediul asociativ, cu cel privat, dar si cu reprezentantii tinerilor, care ne-au demonstrat in ultimii ani ca sunt in prima linie a luptei impotriva schimbarilor climatice.

Imi doresc in etapa urmatoare sa amplificam si la nivel international cooperarea in materie de educatie privind aceste teme.

Sunt convins ca Romania va gasi multi parteneri, pentru ca niciun stat nu este ocolit de efectele degradarii mediului si ale schimbarilor climatice, iar educatia este un instrument important in contracararea acestora.

Va invit, asadar, sa lucram impreuna pentru o Romanie educata, sanatoasa si sustenabila”, a declarat Iohannis.

Incepand cu anul 2021 functioneaza Grupul de lucru pe tema educatiei cu privire la schimbari climatice si mediu, care reuneste reprezentanti ai Administratiei Prezidentiale, ai Ministerului Educatiei, ai Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, ai institutiilor de invatamant, ai elevilor, ai profesorilor si ai parintilor, precum si ai unor ONG-uri cu experienta relevanta.

Obiectivul principal al acestui grup de lucru este sa contribuie la imbunatatirea calitatii educatiei privind schimbarile climatice si mediul, prin dezvoltarea unui program de educatie pentru clima la nivel national. Administratia Prezidentiala arata ca unul dintre criteriile principale avute in vedere pentru selectarea membrilor grupului l-a constituit experienta anterioara in elaborarea si implementarea unor proiecte educationale in materie de schimbari climatice si mediu.

Grupul de lucru s-a reunit in mod constant pe parcursul anului 2021 pentru a aborda teme legate de infrastructura, formarea cadrelor didactice, aria curriculara, materialele didactice, instrumentele digitale pentru educatia privind clima, activitatile educative in natura s.a. Toate aceste elemente au fost sintetizate in raportul „Educatia privind schimbarile climatice si mediul in scoli sustenabile”, care va fi lansat marti, la Palatul Cotroceni, in dezbatere publica.

„Documentul vizeaza invatamantul preuniversitar si largirea accesului la educatia privind schimbarile climatice si mediul si include o serie de propuneri si de masuri concrete. Odata implementate, toate acestea vor creste expunerea elevilor la informatii referitoare la factorii care duc la degradarea mediului si accelereaza schimbarile climatice. In acelasi timp, s-a avut in vedere si componenta practica, asigurand astfel elevilor si contextul pentru a se implica, pe parcursul scolarizarii, in activitati aplicate de protectie a mediului inconjurator”, arata Administratia Prezidentiala.

Seful statului a postat, luni, pe pagina sa de Facebook si un videoclip cu elevi si tineri care sustin educatia privind schimbarile climatice.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: