Iohannis ii blocheaza pe pesedisti cu legea referendumului. Presedintele a trimis la CCR o sesizare de neconstitutionalitate

politica

Presedintele Klaus Iohannis a trimis, vineri, la Curtea Constitutionala, o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului.

Presedintele Klaus Iohannis a trimis la Curtea Constitutionala legea Referendumului, unul dintre articolele criticate fiind cel legat de data cand este organizat.

„Distinct de considerentele din deciziile Curtii Constitutionale si avand in vedere continutul normativ al legii deduse controlului de constitutionalitate, chiar daca aparent Parlamentul s-a plasat in limitele constitutionale atunci cand a decis ca toate referendumurile de revizuire a Constitutiei sa aiba loc in ultima duminica a intervalului de 30 de zile prevazut de art. 151 alin. (3) din Legea fundamentala, consideram ca aceasta solutie legislativa este limitativa si lipsita de predictibilitate, plecand chiar de la premisa retinuta de Curtea Constitutionala in Decizia nr. 47/2018, anume ca „nimic nu impiedica Parlamentul, ca in functie de circumstantele concrete, sa adopte o lege prin care sa stabileasca o alta data pentru organizarea referendumului cuprinsa in intervalul de 30 de zile amintit”, se arata in sesizarea trimisa de Klaus Iohannis la CCR.

Totodata, stabilirea obiectului referendumului de revizuire a Constitutiei prin Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului este neclara si contravine regulilor constitutionale referitoare la revizuirea Legii fundamentale, se arata in sesizare.

„Distinct de aceste considerente ale Curtii Constitutionale consideram ca obiectul generic si abstract al referendumului pentru revizuirea Constitutiei este deja determinat nu doar prin legea criticata, ci chiar prin Constitutie, in art. 151, acolo unde se precizeaza ca „revizuirea este definitiva dupa aprobarea ei prin referendum”. De altfel, si literal si gramatical si logico-juridic, obiectul unui referendum intitulat pentru revizuirea Constitutiei nu poate fi altul decat revizuirea Legii fundamentale. Numai ca nu la acest obiect generic si abstract, identificat in mai multe acte normative, face referire textul legii criticate, ci la obiectul concret al fiecarui referendum in parte, anume la modificarile ce se intentioneaza a fi aduse Legii fundamentale cu prilejul fiecarei revizuiri si care necesita validarea prin referendum chiar daca au fost adoptate de Parlament”, precizeaza textul sesizarii.

Un alt punct arata ca daca sintagma „care procedeaza potrivit legii” se coreleaza cu fraza urmatoare din acelasi articol, care limiteaza competenta de control a Curtii Constitutionale doar la prevederile art. 152 din Constitutie, intitulat „Limitele revizuirii”, „ar rezulta o viziune contrara Constitutiei in privinta rolului jurisdictiei constitutionale, caci ar limita controlul sau doar la aspectele de fond ale revizuirii. Daca sintagma „care procedeaza potrivit legii” din teza intai a art. 6 alin. (3) se coreleaza cu Legea nr. 47/1992, ar rezulta o viziune conforma cu Constitutia in privinta obligatiilor jurisdictiei constitutionale, caci ar permite acesteia sa isi exercite controlul din oficiu in mod plenar, adica si cu privire la aspectele de fond si cu privire la cele de forma, lipsind referirea la exclusiv „limitele revizuirii” prevazute de art. 152 din Constitutie”.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Mai mult despre: , ,


Comentarii: