Iohannis ii blocheaza pe PSD-isti sa puna mana pe Portul Constanta. A sesizat CCR in legatura cu legea privind administrarea porturilor. Care sunt mizele financiare ale oamenilor PSD

politica

Presedintele Klaus Iohannis a trimis Curtii Constitutionale (CCR), vineri, o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii de aprobare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval apartinand domeniului public, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe caile navigabile interioare, a anuntat Administratia Prezidentiala.

Legea a fost reexaminata de Parlament la solicitarea sefului statului. „Parlamentul a modificat conditiile privind selectia membrilor organelor de conducere, adoptand o lege cu un continut diferit fata de forma initiala si, pe cale de consecinta, o noua solutie legislativa neavuta in vedere de cererea de reexaminare”, a explicat Iohannis, in sesizarea transmisa CCR.

Presedintele a solicitat reexaminare actului normativ pe motiv ca in cuprinsul unor dispozitii se foloseste o terminologie neclara in privinta domeniilor de studii si, avand in vedere importanta, rolul si atributiile membrilor organelor de conducere ale administratiilor portuare, este necesara mentionarea expresa a acestora in cadrul conditiilor de selectie.

Totodata, prin cererea de reexaminare, presedintele indica impactul noilor conditii si al diminuarii unor cerinte – inclusiv eliminarea conditiei ca experienta profesionala de 5 ani sa fie in cadrul autoritatilor administratiei publice centrale sau locale ori a institutiilor publice, precum si a conditiei ca respectivele competente profesionale sa fie dovedite prin minimum 5 ani de experienta, indeplinind atributii de conducere, reglementare sau control in domeniul naval.

In procedura de reexaminare, Senatul, in calitate de prima Camera sesizata, a admis un amendament prin care s-a inlocuit conditia ca membrii sa aiba competente profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experienta in administrarea sau managementul unor entitati, persoane juridice care desfasoara activitati specifice sectorului transport, logistic, administrarea infrastructurii de transport cu o conditie de experienta de minimum un an in respectivele domenii.

Ulterior, Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, a adoptat legea in forma adoptata de Senat. „Cu alte cuvinte, Parlamentul a diminuat si mai mult conditiile si cerintele pentru selectia membrilor organelor de conducere ale administratiilor portuare”, se evidentiaza in sesizarea la CCR.

„In concluzie, in ceea ce priveste cererea de reexaminare formulata de Presedintele Romaniei in data de 28 noiembrie 2022, nu se poate sustine nici ca aceasta a fost admisa sau admisa in parte, nici ca a fost respinsa”, se explica in document.

„Intre forma legii trimise initial la promulgare si cea adoptata in urma solutionarii cererii de reexaminare formulate de Presedintele Romaniei exista o diferenta specifica. Aceasta consta in inlocuirea sintagmei ‘5 ani’ cu sintagma ‘un an’. Insa aceasta diferenta specifica, dincolo de evidenta faptului ca nu reprezinta nici o forma de ‘admitere’ a cererii de reexaminare, ea nu poate fi considerata nici ‘respingere’ a acesteia, intrucat continutul normativ (…) a fost modificat”, a completat presedintele.

Parlamentul a transmis, pe 23 decembrie, presedintelui Iohannis, in vederea promulgarii, Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 160/ 2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 22/ 1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval apartinand domeniului public, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe caile navigabile interioare, precum si pentru completarea art. 25 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/ 1996.

OUG nr. 160/ 2020 are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal necesar aplicarii Regulamentului (UE) 2017/ 352 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare si a normelor comune privind transparenta financiara a porturilor.

USR: „PSD vrea sa puna mana pe Portul Constanta”

Schimbarile din Ordonanta 22/1999, care vor permite umplerea consiliilor de administratie din Portul Constanta cu oameni fara experienta, vor ajuta PSD sa-si mentina controlul in companii-cheie de stat daca social-democratii vor opera rapid, pana la rotativa din 2023, cand PNL va prelua Ministerul Transporturilor, au explicat surse politice pentru G4Media.

Miza PSD este gestionarea contractelor de peste 500 de milioane de euro din proiectele de infrastructura care au ajuns la maturitate si mai asteapta doar deschiderea call-urilor de la Bruxelles, in programele de finantare 2021-2027, potrivit surselor citate.

Sorin Grideanu a declarat pentru G4Media ca ”modificarile la legislatie au fost facute pentru ca actualele conditii de vechime si experienta sunt super-restrictive, trebuie neaparat sa fii absolvent de studii navale, dar de ce sa nu poti fi jurist sau economist pentru a conduce portul? Nu e ok. In ce priveste nemultumirile liberalilor, va pot spune ca am avut o intalnire cu seful comisiei de transport din Senat, care e liberal, si a fost de acord cu mine”.

Miza principala este Consiliul de Administratie al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta (CA al CN AMPC), acolo unde PSD detine majoritatea in prezent prin 4 membri din totalul de 7 (toti membrii CA sunt acum provizorii). Miza este ca PSD sa isi instaleze in CA membri cu mandate pline, de unde nu mai pot fi schimbati timp de patru ani, au mai explicat sursele G4Media.

Trei din patru membri provizorii sustinuti de PSD nu au experienta in domenii de specialitate, dar implinesc un an de mandat in CA AMPC la inceputul anului 2023, chiar inainte de rotativa. Conform schimbarilor operate la initiativa PSD in Ordonanta 22/1999 privind administrarea porturilor, acest an de mandat provizoriu ar fi suficient pentru ca actualii membri provizorii sa-si pastreze posturile pentru urmatorii patru ani.

Parlamentarii USR au acuzat deja faptul ca legea contestata de Iohannis a fost data cu dedicatie pentru PSD.

„In doar doua zile, PSD, PNL, UDMR si minoritatile au trecut prin ambele Camere ale Parlamentului modificari legislative astfel incat sa-si plaseze in administratiile porturilor si cailor navigabile oameni cu aproape zero experienta, dar fideli partidului la putere. Totul, evident, in defavoarea romanilor. USR a votat impotriva modificarilor PSD – PNL. Reteta folosita de PSD si PNL nu este tocmai noua, am vazut-o si cu alte ocazii: au luat o ordonanta de urgenta care implementa un regulament european si au modificat-o pe ultima suta de metri – la Camera Deputatilor in cazul acesta – astfel incat sa corespunda intereselor lui Marcel Ciolacu si Nicolae Ciuca. Concret, membrii selectati sa faca parte din administratiile porturilor sa nu mai aiba 5 ani de experienta, ci doar 1 an”, a transmis USR in urma cu o saptamana.

Deputata USR Cristina Pruna, membra a Comisiei pentru industrii, sustine ca PSD si PNL „nu scapa nicio ocazie sa modifice regulile pentru a-si plasa oamenii in functii-cheie”, inclusiv cand este vorba despre obiective strategice, precum Portul Constanta.

„Vor doar sa-si capatuiasca clientela de partid si umplu posturile cu oameni incompetenti care se mai dovedesc si corupti. Astazi, pe 20 decembrie, in loc sa ne uitam care este cea mai buna varianta ca romanii sa nu mai fie pusi pe drumuri si la cozi ca sa beneficieze de tarife plafonate la energie, PSD si PNL au votat pe banda rulanta modificari la diferite legi care sa le usureze numirea cui trebuie in anumite functii”, a afirmat Cristina Pruna, conform comunicatului.

In opinia deputatei USR Oana Toiu, trecerea de la cinci ani de experienta la doar un an pentru membrii consiliilor de administratie reprezinta „un atentat la obiectivele strategice” ale Romaniei.

„Portul Constanta este un astfel de obiectiv strategic si, in momentul cand cobori la doar 1 an de experienta criteriul profesional pentru numirea in consiliul de administratie, fragilizezi ceva ce nu este important doar pentru Romania, ci si pentru Uniunea Europeana, pentru comertul cu grane din Ucraina, inclusiv pentru capacitatea noastra tehnica de a contribui la aceasta piata unica si la siguranta comertului. Este unul din subiectele importante inclusiv in ceea ce priveste aderarea la Spatiul Schengen. In 2021, indemnizatiile membrilor din consiliul administratie au costat 1,5 milioane lei. Asta este, de fapt, pretul mic pentru care au de gand PSD si PNL sa vanda, indirect, Portul Constanta, prin numirea unor oameni tot mai putini profesionisti in aceste functii”, a explicat Oana Toiu, membra in Comisia pentru munca a Camerei Deputatilor.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: