externe

JetZero: Este acest nou design de avion viitorul aviatiei?

Proiectul de baza al avioanelor comerciale nu s-a schimbat prea mult in ultimii 60 de ani. Avioanele de linie moderne, precum Boeing 787 si Airbus A350, au aceeasi forma generala ca Boeing 707 si Douglas DC-8, care au fost construite la sfarsitul anilor 1950 si care au consolidat factorul de forma „tub si aripa”, care este utilizat si in prezent.

Acest lucru se datoreaza faptului ca aviatia comerciala acorda prioritate sigurantei, favorizand solutiile verificate si testate, si pentru ca alte evolutii – in ceea ce priveste materialele si motoarele, de exemplu – inseamna ca designul traditional este inca relevant, potrivit CNN.

Cu toate acestea, in timp ce industria cauta cu disperare modalitati de reducere a emisiilor de carbon, se confrunta cu o provocare ceva mai dificila decat alte sectoare, tocmai pentru ca tehnologiile sale de baza s-au dovedit a fi atat de greu de abandonat. Ar putea fi momentul potrivit pentru a incerca ceva nou.

O propunere este „corpul de aripa mixta”. Aceasta forma de aeronava cu totul noua seamana cu designul de „aripa zburatoare” folosit de avioanele militare, cum ar fi emblematicul bombardier B-2, dar aripa mixta are mai mult volum in sectiunea centrala. Atat Boeing, cat si Airbus se gandesc la aceasta idee, dar si un al treilea jucator, JetZero, cu sediul in California, care si-a stabilit obiectivul ambitios de a pune in functiune un avion cu aripa mixta chiar din 2030.

„Suntem foarte convinsi ca trebuie sa gasim o cale catre emisii zero in cazul avioanelor cu reactie mari, iar aeronava cu aripi mixte poate oferi un consum de combustibil si emisii cu 50% mai mici”, spune Tom O’Leary, cofondator si director executiv al JetZero. „Acesta este un salt uimitor inainte in comparatie cu ceea ce industria este obisnuita”.

Sub presiune

Conceptul de aripa mixta este departe de a fi nou, iar primele incercari de a construi avioane cu acest design dateaza de la sfarsitul anilor 1920, in Germania. Designerul de aeronave si industriasul american Jack Northrop a creat un proiect de aripa zburatoare cu propulsie cu reactie in 1947, care a inspirat B-2 in anii 1990.

Fiind un fel de hibrid intre o aripa zburatoare si un „tub si aripa” traditional, aripa mixta permite intregului avion sa genereze portanta, minimizand rezistenta la inaintare. NASA spune ca aceasta forma „ajuta la cresterea economiei de combustibil si creeaza suprafete mai mari de sarcina utila (marfa sau pasageri) in partea centrala a corpului aeronavei”. Agentia a testat-o prin intermediul unuia dintre avioanele sale experimentale, X-48.

Pe parcursul a aproximativ 120 de zboruri de testare intre 2007 si 2012, doua avioane X-48 fara pilot si controlate de la distanta au demonstrat viabilitatea conceptului. „O aeronava de acest tip ar avea o anvergura a aripilor putin mai mare decat un Boeing 747 si ar putea opera de la terminalele aeroportuare existente”, precizeaza agentia, adaugand ca avionul ar fi, de asemenea, „mai usor, ar genera mai putin zgomot si emisii si ar costa mai putin pentru operare decat un avion de transport conventional la fel de avansat”.

In 2020, Airbus a construit un mic aparat demonstrativ de aripa mixta, cu o lungime de aproximativ doi metri, semnaland interesul de a urmari o aeronava de dimensiuni normale in viitor. Dar daca forma este atat de eficienta, de ce nu am trecut inca la construirea de avioane bazate pe ea?

Potrivit lui O’Leary, exista o provocare tehnica principala care ii retine pe producatori. „Este vorba de presurizarea unui fuselaj care nu este cilindric”, spune el, subliniind faptul ca un avion in forma de tub este mai capabil sa faca fata mai bine ciclurilor constante de expansiune si contractie care apar la fiecare zbor.

O forma atat de radical noua ar face ca interiorul avionului sa arate si sa se simta extrem de diferit fata de avioanele widebody de astazi. Aveti acelasi numar de persoane, dar s-ar putea sa aveti 15 sau 20 de randuri in intreaga cabina, in functie de cum o va configura fiecare companie aeriana in parte.

Potential revolutionar

In mod similar, JetZero doreste sa dezvolte simultan trei variante: un avion de pasageri, un avion de marfa si un avion cisterna pentru combustibil. Forma de aripa mixta se preteaza atat de bine la aceasta din urma incat Fortele Aeriene ale SUA tocmai au acordat companiei JetZero 235 de milioane de dolari pentru a dezvolta un aparat demonstrativ la scara reala si a valida performanta conceptului de aripa mixta.

Primul zbor este asteptat pana in 2027, ceea ce inseamna ca versiunea militara a avionului este programata sa deschida calea si, poate, sa sprijine dezvoltarea modelelor comerciale.

Cu toate acestea, construirea unui avion complet nou de la zero este o sarcina enorma, iar obiectivele JetZero par ambitioase, avand in vedere ca intregul proces de certificare chiar si pentru o varianta a unui avion existent poate dura ani de zile. Un avantaj pe care JetZero il are in acest domeniu este faptul ca avionul va imprumuta initial motoare de la avioanele actuale cu caroserie ingusta, cum ar fi Boeing 737 – desi planul este de a trece in cele din urma la o propulsie complet lipsita de emisii, alimentata cu hidrogen, ceea ce ar necesita motoare noi care nu au fost inca dezvoltate.

JetZero nu are inca nicio comanda pentru avionul sau, dar O’Leary spune ca liniile aeriene sunt interesate. „Discutam deja cu toate marile companii aeriene la nivel global, pentru ca sunt incantate sa auda despre cresterea eficientei.”

Urmareste-ne si pe:
Karina Macovei

Share
Published by
Karina Macovei

Recent Posts

Ucraina va avea voie sa atace cu avioanele F-16 daneze tinte de pe teritoriul Rusiei, anunta ministrul de Externe al Danemarcei: „Acest lucru face parte din autoaparare”

Ministrul afacerilor Externe al Danemarcei, Lars Lucke Rasmussen, a declarat ca Ucraina va putea folosi…

52 de minute ago

SUA urmeaza sa se razgandeasca in privinta lovirii tintelor pe teritoriul rusesc. Mesajul lui Blinken: „Ne adaptam si ajustam” – Video

Intr-un limbaj foarte atent formulat, secretarul de stat american Antony Blinken a deschis miercuri usa…

46 de minute ago

Statistica ingrijoratoare. Un sfert din donatiile politice din UE merg catre partide extremiste si populiste

Un sfert din totalul banilor privati donati partidelor politice din UE se indreapta catre miscarile…

49 de minute ago

Spania a aprobat controversata lege privind amnistia pentru separatistii catalani

Congresul Deputatilor, camera inferioara a parlamentului spaniol, a adoptat definitiv joi un controversat proiect de…

51 de minute ago

Reuniune NATO la Praga. Tot mai multe apeluri pentru a permite Ucrainei sa atace tinte in interiorul Rusiei

Intalnirea de doua zile din capitala ceha este menita sa se concentreze pe eforturile de…

4 ore ago