Klaus Iohannis nu sta pe tusa. Presedintele a atacat la CCR ordonanta privind ANCOM

politica

Presedintele Klaus Iohannis a atacat, luni, la Curtea Constitutionala, modificarea prevederilor din Ordonanta privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), afirmand ca nu respecta principiul bicameralismului, dar si ca prevede numeroase incalcari ale dreptului european, fiind neconstitutionala in ansamblul sau, arata News.ro.

Seful statului a atacat, luni, la CCR, legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 33/2017 pentru modificarea si completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii.

Potrivit documentului transmis CCR, seful statului apreciaza ca ”ca lipsesc elementele de fapt si de drept din care sa reiasa, pe de o parte, existenta situatiei extraordinare si, pe de alta parte, urgenta reglementarii, mentionandu-se doar faptul ca reglementarea se impune in considerarea necesitatii revizuirii modalitatii de desemnare a conducerii ANCOM, neadoptarea solutiilor propuse putand determina disfunctionalitati in activitatea acestei institutii”.

„Justificarea adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 33/2017 pentru modificarea si completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii a constat in faptul ca era necesara revizuirea modalitatii de desemnare a conducerii Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) in scopul corelarii cu statutul juridic al institutiei, respectiv numirea presedintelui si a vicepresedintilor, pe baza propunerii Guvernului, de catre cele doua Camere ale Parlamentului reunite in sedinta comuna, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor prezenti. Se preciza in preambulul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 33/2017 ca aceasta revizuire a modalitatii de desemnare a conducerii ANCOM confera garantiile necesare de independenta, coerenta si stabilitate pentru indeplinirea obiectivelor acestei institutii. De asemenea, in preambul, Guvernul a mai precizat si faptul ca neadoptarea masurilor propuse prin ordonanta de urgenta mentionata va genera efecte negative, concretizate in disfunctionalitati ale activitatii ANCOM”, se mai arata in document.

In plus, seful statului apreciaza ca se incalca principiul bicameralismului.

„Conform instantei de contencios constitutional, doua criterii sunt esentiale pentru a se determina cazurile in care, prin procedura legislativa, se incalca principiul bicameralismului: pe de o parte, existenta unor deosebiri majore de continut juridic intre formele adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului si, pe de alta parte, existenta unei configuratii semnificativ diferite intre formele adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului. Intrunirea cumulativa a celor doua criterii este de natura a afecta principiul constitutional care guverneaza activitatea de legiferare a Parlamentului, plasand pe o pozitie privilegiata Camera decizionala, cu eliminarea, in fapt, a primei Camere sesizate din procesul legislativ”, se mai arata in document.

Iohannis atrage atentia ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala are in vedere respectarea principiului bicameralismului ”chiar si atunci cand adoptarea legii in prima Camera sesizata se face cu respectarea procedurii tacite, acesta fiind si cazul legii deduse controlului de constitutionalitate”.

„Or, in cazul legii aflate la promulgare, continutul OUG nr. 33/2017, asumat prin adoptarea tacita de Camera Deputatilor, ca prima Camera sesizata, viza exclusiv modificarea art. 11 alin. (1) din OUG nr. 22/2009 privind modul de desemnare a conducerii ANCOM si stabilea cine putea nominaliza candidatii pentru functiile de presedinte si vicepresedinte ANCOM. Senatul, in calitate de Camera decizionala, a adoptat o serie de amendamente care au detaliat procedura de desemnare a conducerii ANCOM, dar, in plus, a adoptat si unele amendamente prin care au fost aduse modificari altor texte din OUG nr. 22/2009, care nu au fost avute in vedere nici de Guvern si, pe cale de consecinta, nici de Camera Deputatilor”, se mai arata in document.

Iohannis precizeaza ca modificarile noi fac referire la salarizarea presedintelui si vicepresedintilor ANCOM; asimilarea functiilor de presedinte si vicepresedinte ANCOM celei de ministru, respectiv secretar de stat, inclusiv cu drept de cabinet al demnitarului; introducerea posibilitatii demiterii presedintelui si vicepresedintilor, dar si procedura prin care se face acest lucru.

„Avand in vedere forma initiala a OUG nr. 33/2017 si faptul ca, prin adoptare tacita, Camera Deputatilor si-a insusit respectivul continut, modificarile suplimentare pe care le-a adus Senatul, in calitate de Camera decizionala, conduc la concluzia ca obiectul de reglementare si configuratia initiativei legislative au fost modificate substantial, cu consecinta deturnarii de la finalitatea urmarita de initiator (aceea de a stabili o noua procedura de numire in functie a conducerii ANCOM, nicidecum de a modifica elemente fundamentale care tin de statutul autoritatii administrative autonome in raporturile cu Parlamentul, respectiv elemente fundamentale care tin de statutul presedintelui si vicepresedintilor ANCOM)”, msi sustine seful statului.

Acesta reaminteste ca, pana la emiterea OUG nr. 33/2017, conducerea ANCOM era numita de catre presedintele Romaniei, la propunerea Guvernului, iar activitatea ANCOM era sub control parlamentar in acord cu prevederile dreptului european.

ANCOM este o autoritate administrativa autonoma in sensul art. 116-117 din Constitutie, dar a carei reglementare trebuie sa tina seama de exigentele dreptului Uniunii Europene si de prioritatea de aplicare pe care acesta din urma o are fata de dreptul intern in scopul armonizarii legislatiilor nationale.

”Regimul juridic al autoritatilor administrative autonome in dreptul romanesc presupune independenta, neutralitate si impartialitate in realizarea competentelor specifice respectivei autoritati, autonomie organizatorica, functionala si bugetara”, se mai arata in document.
Iohannis aminteste de fatul ca OUG nr. 22/2009 a pus in aplicare exigentele europene atat in privinta procedurilor ce vizau modalitatea de numire/demitere a conducerii ANCOM, cat si in ce priveste independenta sa organizatorica si functionala, respectand totodata dreptul de supraveghere al puterii legiuitoare.

”Astfel, numirea/demiterea conducerii era rezultatul colaborarii loiale dintre cele doua autoritati publice prin care se manifesta puterea executiva in Romania (Guvernul si Presedintele Romaniei), supravegherea activitatii era asigurata prin control parlamentar, iar controlul legalitatii deciziilor luate de ANCOM era realizat exclusiv de instantele judecatoresti. Rezulta astfel o fructuoasa colaborare loiala intre toate cele trei autoritati in stat in dreptul intern, in deplina conformitate si cu dreptul Uniunii Europene”, se mai arata in document.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: , ,

Comentarii: